چاپ این صفحه

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش‌بینی کرد: ترمز رشد اقتصادی صنعتی‌ها کشیده می‌شود

تعداد بازدید : 392
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۹/۲
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی همه کشورهای صنعتی کاهش پیدا خواهد کرد.

این پیش‌بینی در شرایطی است که نشریه وال‌استریت ژورنال با ارایه چشم‌اندازی تیره از پیشرفت مذاکرات چین و امریکا از احتمال کشیده شدن چانه‌زنی‌ها تا سال آینده خبر داده و «شی جین‎پینگ» رییس‌جمهوری چین، نیز گرچه بر تعهد پکن به ادامه مذاکرات تاکید کرده اما هشدار داده که کشورش از جنگ بر سر منافعش واهمه‌ای ندارد.

 

به‎گزارش سایت نساجی امروز به نقل از تعادل،  سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدید خود از وضعیت اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده که متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان تا پایان سال جاری به ۲.۹ درصد برسد که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط این سازمان در گزارش قبلی است.

 

این سازمان همچنین اعلام کرده با توجه به باقی ماندن ریسک‌های موجود و افزایش تنش‌های تجاری بین اقتصادهای بزرگ جهان، انتظار نمی‌رود رشد اقتصادی در سال آینده نیز به میزان قابل توجهی تقویت شود.

 

لاورنس بوئن کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در این سازمان، گفته: «در طول دو سال اخیر چشم‌انداز اقتصاد جهانی در نتیجه نامطمئن بودن سیاست‌گذاری‌ها، جریانات سرمایه‌ای و اختلافات تجاری بیش از پیش ناپایدار شده است و خلاف بانک‌های مرکزی که تلاش زیادی برای تقویت رشد اقتصادی انجام‌داده‌اند، دولت‌ها کمتر به فکر تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و سطح رشد خود بوده‌اند.»

در گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، رشد اقتصادی امریکا ۲ درصد، ژاپن ۰.۷ درصد، منطقه یورو ۱.۲ درصد، چین ۵.۵ درصد، استرالیا ۲.۳ درصد، کانادا ۱.۷ درصد، فرانسه ۱.۲ درصد، آلمان ۰.۹ درصد، سویس یک درصد، ترکیه ۳.۲ درصد و بریتانیا ۱.۲ درصد پیش‌بینی شده است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۱۹۶۱ میلادی با هدف تقویت رشد اقتصادی و از میان برداشتن موانع تجاری بین کشورهای توسعه یافته تشکیل شد و مقر آن در شهر پاریس فرانسه قرار دارد. این سازمان هم‌اکنون دارای ۳۶ عضو و پنج همکار است.

 

  هشدار چین نسبت به شرایط اقتصادی جهان

 

کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در شرایطی است که رییس‌جمهوری چین نیز در همان روز با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی به‌دلیل کند شدن رشد اقتصادی، احیا حمایت‌گرایی و چندجانبه‌گرایی به خطر افتاده، نقش بیشتر صندوق بین‌المللی پول در این بخش را خواستار شده است.

 

شی جین‌پینگ روز جمعه در دیدار با «کریستالینا جورجیوا» رییس جدید صندوق بین‌المللی پول، در پکن ابراز امیدواری کرده که این نهاد با رهبری جدید خود، نظام بین‌المللی پول را کامل کند و حق کشورهای در حال رشد را افزایش دهد.

 

شی جین‎پینگ گفته: «چین فعالانه طرفدار ایده مدیریت جهان مبنی بر رایزنی مشترک، ساخت مشترک و بهره‌مندی مشترک است و قاطعانه با حمایتگرایی مخالفت و از نظام تجارت چندجانبه با محوریت سازمان تجارت جهانی دفاع می‌کند.» او با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی چین دارای استقامت، انعطاف‌پذیری و نیروی بالقوه عظیمی است، گفته: «چین ضمن پایبندی بر ایده توسعه جدید، همچنان به گشایش در سطح بالاتر یاری می‌کند و فرصت‌های بیشتری برای رشد اقتصاد جهان ایجاد خواهد کرد. »

 

رییس‌جمهوری چین درباره مذاکرات تجاری با امریکا نیز گفته: «پکن از تلاش برای منعقد کردن توافق تجاری با امریکا حمایت می‌کند اما در عین حال ابایی از جنگیدن متقابل برای محافظت از منافعش را ندارد.» شی جین‌پینگ گفته: «همانطورکه همواره گفتیم خواستار آغاز یک جنگ تجاری نیستیم اما ترسی هم از این بابت نداریم. ما زمانی که لازم باشد متقابلا خواهیم جنگید اما فعلا تلاش می‌کنیم یک جنگ تجاری نداشته باشیم.»

 

گرچه برخی مقامات چینی از تداوم تلاش‌ها برای حل‌وفصل اختلافات تجاری با امریکا خبر داده‌اند اما نشریه وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع آگاه خود گزارش کرده که احتمالا رسیدن به فاز نخست توافق تجاری بین چین و امریکا به سال بعد کشیده خواهد شد. خبری که بازارهای سهام در اروپا و امریکا را نزولی کرد.

 

گفته شده، در وال‌استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲درصد کاهش نسبت به روز قبل بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص «فوتسی۱۰۰» بورس لندن ریزش ۰.۳۳درصدی را تجربه کرد. گرگ مک کانا کارشناس بازار در موسسه مک‌کانا مکرو، در این باره گفته: «با شنیدن خبر احتمال کشیده شدن جنگ تجاری به سال‌آینده کاملا ناامید شدم اما به نظر می‌رسد طرف چینی هنوز دست از کار برنداشته است و در نتیجه همه ما باید کماکان امیدوار به پایان این جنگ تجاری باقی بمانیم.»

 

جنگ تجاری بین امریکا و چین که اکنون وارد یکمین سال خود می‌شود از ماه‌ها پیش به اصلی‌ترین عامل تعیین جهت شاخص‌های بورسی و بازارهای مالی در جهان تبدیل شده است. عملکرد بسیاری از اقتصادهای صادرات محور از جمله ژاپن، آلمان و حتی خود چین و امریکا تحت تاثیر این عملکرد قرار گرفته است و برخی از نهادهای مهم جهانی نظیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نسبت پیامدهای سهمگین این جنگ روی اقتصاد جهانی هشدار داده‌اند.

چاپ این صفحه