چاپ این صفحه

حمایت از تولیدکننده در شعار خلاصه می‌شود!

تعداد بازدید : 619
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مهندس مرتضی رضازاده- مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی رضازاده

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، شرکت ماشین‌سازی رضازاده به‌عنوان اولین طراح و سازنده ماشین‌آلات شیرینگ و تکمیل فرش ماشینی در کاشان شناخته می‌شود که توانسته سیستم هوشمند را به روی ماشین‌آلات نصب کند.

 

مهندس رضازاده عنوان کرد: «از دولتمردان انتظار داریم حمایت‌‌های واقعی از صنعت و صنعتگر به عمل آورند. متأسفانه همیشه شعار حمایت و پشتیبانی از تولید داخل سر داده شده اما هم اکنون زمان آن فرا رسیده اندکی به شعارهای خود جامه عمل بپوشانند. » برای آشنایی بیشتر با فراز و نشیب‌های طراحی تا ساخت ماشین‌آلات شیرینگ و تکمیل فرش ماشینی ،‌گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

 

* نساجی امروز: بیوگرافی و معرفی تولیدات شرکت ماشین‌سازی رضازاده


فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک (‌گرایش جامدات) از دانشگاه کاشان هستم . طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی که طرح های صنعتی ابتدا ایده پردازی شده سپس طراحی کرده و در نهایت در اختیار کادر سازنده قرار گرفته و ساخته میشوند که کل این پروسه در شرکت ماشین سازی رضازاده انجام می پذیرد.


 بنده از سال 1368 تا سال 1383 در بخش ریخته‌گری تحت فشار (دایکاست) به فعالیت می‌پرداختم و مدتی نیز در زمینه طراحی و تولید ماشین‌های لنت ترمز برای شرکت‌های معتبری مانند جهان لنت، پارس لنت و ... مشغول به کار بودم. از سال 1389 نیز بنا به نیاز بازار فرش ماشینی طراحی و ساخت ماشین‌های تکمیل فرش ماشینی در دستور کار مجموعه قرار گرفت. 


شرکت ماشین‌سازی رضازاده از سال 1389 فعالیت خود را در زمینه ساخت ماشین‌آلات تکمیل فرش ماشینی آغاز کرد. با توجه به هزینه بسیار بالای واردات قطعات خارجی، توانست ماشین‌آلات تکمیل فرش ماشینی را در کشور بومی‌سازی نماید و در حال حاضر ماشین‌آلات شیرینگ و خط تکمیل فرش ماشینی خود را با بهترین کیفیت و یک چهارم قیمت مشابه خارجی در اختیار صنعتگران فرش ماشینی قرار می‌دهد.


 
* نساجی امروز:ایده اصلی طراحی و ساخت ماشین‌آلات شیرینگ و خط تکمیل فرش ماشینی چگونه شکل گرفت؟ 


تولید ماشین‌آلات تکمیل و شیرینگ، یکی از نیازهای اساسی صنعت نساجی محسوب می‌شد و با توجه به گسترده شدن صنعت فرش ماشینی در ایران و افزایش تحریم‌ها، واردات خطوط جدید هزینه‌های بسیار سنگینی برای تولیدکنندگان فرش ماشینی به وجود می‌آورد لذا تصمیم گرفتیم طراحی و تولید این دستگاه را در کشور انجام دهیم تا بخشی از دغدغه تولیدکنندگان نسبت به نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات خطوط تولید را برطرف نماییم. 

 

 

 

* نساجی امروز:ماشین آلات مجموعه شما آیا از نظر کیفیت و قیمت توان رقابت با مشابه خارجی را دارد؟ 


مشابه این دستگاه از انگلیس و قطعات و سیلندرهای آن از آلمان وارد می‌شدند اما زمانی که بومی‌سازی ماشین‌آلات تکمیل فرش ماشینی را در ایران شروع کردیم، نهایت تلاش خود را برای استفاده از قطعات تولید داخل مانند گیربکس، شاسی‌ها و ... به کار بردیم. البته بخش بسیار کوچکی از قطعات تولید چین هستند که نمونه بسیار با کیفیت‌تر آن توسط صنعتگران ایرانی تولید می‌شود اما قیمت تمام شده آن بالاست لذا چاره‌ای جز استفاده از قطعات چینی نداشتیم. تیغ و توپی‌های مورد نیاز دستگاه نیز چون تکنولوژی تولید آنها در کشور وجود ندارد‌، از آلمان تهیه می‌‌شوند.

مهمترین مزیتی که دستگاههای ساخت این مجموعه نسبت به نمونه های خارجی دارد این است که ساخت دستگاه‌های خط تکمیل به‌واسطه گستردگی صنعت فرش ماشینی در کشور ما، همراه با نیاز شرکت های فرش طراحی و ساخته شده همچنین خدمات پس از فروش دستگاه‌های ما بسیار گسترده‌تر و جامع‌تر از نمونه خارجی است؛ البته که کیفیت ماشین‌آلات تولیدی در این مجموعه به‌دلیل استفاده از بهترین مواد اولیه موجود در کشور به اندازه‌ای بالاست که نیازی به استفاده از خدمات پس از فروش ندارند!  برای مثال یکی از شرکت‌های خوش‌نام فرش ماشینی، دو سالی است که بدون هیچ‌گونه مشکل یا نقص فنی از دستگاه‌ های ما استفاده می‌کند. از دیگر مزیت ها در راستای طراحی و ساخت ماشین‌آلات تکمیل و دستگاه‌های شیرینگ، اینست که توانستیم میزهای خاب برای رد کردن سر طاقه‌های فرش را به حالت چرخشی درآوریم و کل سیستم میز خواب را خطی بصورت متحرک در آوریم.

 

همچنین با استفاده از توان بومی مهندسین در رشته های برق و الکترونیک در منطقه کاشان، توانستیم کل سیستم برق دستگاهها را بصورت تماما هوشمند وقابل کنترل کرده بصورتی که امکان راه‌ا‌ندازی خط تولید توسط یک ریموت وجود دارد. از مزیت‌های دیگر ماشین‌آلات نیز می‌توان به تعبیه دستگاه کنترل هوشمند در خشک کن اشاره کرد که با توجه به هوای شهر کاشان در فصول سال دمای خشک‌کن‌ها در هر ایستگاه دما قابل کنترل می باشد.


قیمت خط کامل خارجی که وارد کشور می‌شود حدود 20-25 میلیارد تومان هزینه دارد در حالی‌که همین خط را با یک سوم قیمت در کشور تولید می‌کنیم. 

 

* نساجی امروز: از طراحی تا تولید نهایی ماشین‌آلات تکمیل فرش ماشینی و شیرینگ چه مدت زمان به طول انجامید؟ در این روند از حمایت‌های نهادهای دولتی مرتبط بهره‌مند شدید؟


در ابتدا به تولید یک تا دو دستگاه می‌پرداختیم اما با توجه به افزایش نیاز صنعتگران و هزینه‌های گزاف واردات، خط کامل تولید را طراحی کردیم و ساختیم که از طراحی تا ساخت و نصب و راه اندازی دستگاههای خط تکمیل فرش ماشینی حدود 10 تا 12 ماه زمان مورد نیاز است. 


واقعیت این است که چندان به دنبال جذب کمک‌های دولتی نبوده و نیستیم زیرا به خوبی می‌دانیم حمایت از تولیدکننده صرفاً در شعار خلاصه می‌شود و تولید ماشین‌آلات صنعتی اهمیت چندانی برای متولیان امر ندارد به همین دلیل با توکل به خداوند و اتکا به سرمایه‌های شرکت‌، کار را به نحو احسن پیش بردیم تا جایی‌ که امروز در تأمین ماشین‌آلات تکمیل فرش ماشینی کاشان حرف اول را می‌زنیم.

 

خوشبختانه در زمینه تولید با مشکل خاصی مواجه نیستیم، فقط در زمینه تأمین نقدینگی، محدودیت‌هایی وجود دارد که برای رفع آن نمی‌توان سراغ بانک‌ها رفت! زیرا پرداخت وام به صنعتگران به دشواری انجام می‌شود و آن‌قدر موانع کوچک و بزرگ در مسیر دریافت وام وجود دارد که بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند دورِ گرفتن وام و تسهیلات بانکی را خط بزنند!

 

* نساجی امروز: دیدگاه صنعتگران نساجی و مخاطبان ماشین‌آلات تکمیل فرش ماشینی و شیرینگ نسبت به دستگاه تولید داخل چگونه است و تا چه میزان پذیرای آن هستند؟


بعضی از تولیدکنندگان تصور می‌کنند ماشین‌آلات گران‌ قیمت خارجی و حتی داخلی بدلیل قیمت بالا، کیفیت و کارآیی بسیار بالایی دارند در حالی‌که نمی‌توان این نظر را به تمام بخش‌های نساجی تعمیم داد کما این‌که شرکت ما با سود کمتر به تولید ماشین‌آلاتی می‌پردازد که به خوبی توان رقابت با مشابه خارجی را دارد. 

 

* نساجی امروز: برای صادرات برنامه‌هایی دارید؟ 


بله درخواست‌هایی از عراق و افغانستان برای راه‌اندازی خطوط تکمیل فرش ماشینی داشته‌ایم اما برای حفظ شأن و جایگاه صنعت فرش ماشینی ایران و جلوگیری از کاهش تولید فرش در کشور تمایل چندانی به صادرات نداریم و بر رفع نیاز بازار داخلی متمرکز شده‌ایم.

 

 

 

* نساجی امروز: به برنامه‌های آینده خود در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های دیگر اشاره نمایید.


طراحی و ساخت دستگاه‌های رانینگ فرش ماشینی یکی از برنامه‌های آتی شرکت است. دستگاه‌های جدید دارای بخش بخاردهی هستند که پرز و تنش‌‌های فرش هنگام بافت را از بین می‌برد و کیفیت فرش را افزایش می‌دهد. 

 

* نساجی امروز: دیدگاه شما در مورد وضعیت فعلی صنعت فرش ماشینی کشور چیست؟


فرش ماشینی ایران که در منطقه آسیا حرف اول را می‌زند و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن و تکنولوژی‌های پیشرفته، کیفیت فرش ماشینی روز به روز بیشتر و بهتر شد. در حال حاضر فرش‌هایی با تراکم 1500 شانه بافته می‌شود که مانند فرش دستباف ابریشم جلوه می‌کنند... 

 

* نساجی امروز:نکته آخر


از دولتمردان انتظار داریم حمایت‌‌های واقعی از صنعت و صنعتگر به عمل آورند. متأسفانه همیشه شعار حمایت و پشتیبانی از تولید داخل سر داده شده اما هم اکنون زمان آن فرا رسیده اندکی به شعارهای خود جامه عمل بپوشانند. 

 

چاپ این صفحه