چاپ این صفحه

وزیر اقتصاد: رشد اقتصاد غیر نفتی مثبت است

تعداد بازدید : 335
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
وزیر امور اقتصادی با بیان این که بدون شک کاهش صادرات و تولید نفت رشد اقتصادی کلی را منفی کرده، رشد اقتصادی بدون نفت را در 6 ماه اول سال 0.5 درصد اعلام کرد.

فرهاد دژپسند در نشست خبری در جمع خبرنگاران که در وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: با توجه به این که صادرات و تولید نفت به دلیل تحریم‌ها با کاهشی جدی روبه‌رو شده است، کسی نمی‌تواند رشدی اقتصادی منفی را انکار کند.



به گزارش سایت نساجی امروز به نقل ازعصراقتصاد،  اظهار داشت: به واسطه ایام دهه فجر مقایسه ناخواسته با پیش از انقلاب صورت می‌گیرد. یکی از پرسش‌های مهم این است که در اوایل نظام بحث انقطاع بودجه از نفت خام بود که هدف بزرگ و دست یافتنی بود. سهم صادرات غیرنفتی در صادرات کشور بسیار ناچیز بود و بودجه کشور به دلیل سهم اندک درآمدهای مالیاتی وابسته به نفت بود.


وی ادامه داد: متاسفانه با تحمیل جنگ به کشور این فرصت طلایی برای تحقق هدف بزرگ نظام دچار مشکل شد، چون جنگ طولانی و گسترده بود و این امکان را سلب کرده بود که برنامه‌های رهایی بودجه از نفت بطور کامل اجرایی شود.


وی تصریح کرد: در سال ۶۷ بالغ بر ۵۰ درصد بودجه از استقراض از نظام بانکی تامین می‌شد که به دلیل تکانه‌های نفتی بود. اما پس از جنگ این بحث به صور گوناگون مطرح شد اما این انگیزه هرگز فراموش نشده بود، تا اینکه در چند سال اخیر با شدت بیشتر ی مورد توجه قرار گرفت، اگر نفت را از بودجه خارج کنیم باید منابع جایگزین را پیدا کنیم که بهترین و سالم‌ترین آن مالیات است. خوشبختانه در این چند سال تجهیز منابع برای نوسازی سازمان مالیاتی اجرا شد و توانست طرح جامع را عملیاتی کند و امروز درآمدهای مالیاتی بخش زیاد کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.


وزیر اقتصاد و دارایی افزود: تا امروز خوشبختانه یک ریال از سیستم بانکی برای تامین بودجه عمومی برداشت صورت نگرفته است. با تدبیر میان مدت درآمدهای مالیاتی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. البته از روش‌های دیگر مانند انتشار اوراق و بازار بدهی نیز استفاده شد که در تمام دنیا هم بکار گرفته می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا امروز برای بازپرداخت وجوه اوراق یک ساعت با تاخیر مواجه نبودیم. البته نفت تنها در بودجه سنگینی نداشت در اقتصاد نیز اینگونه بود. یکی از راه‌ها افزایش صادرات غیرنفتی بود و دشمن در این زمینه بیکار ننشست و در صدد انسداد تمام مجاری برآمد و در ده ماه سال جاری صادرات غیرنفتی ما از نظر ارزش حدود 3 درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش داشت. کاهش سه درصدی به این دلیل بود که ارزش پایه صادراتی را اصلاح کنیم و برای اینکه که صادرکنندگان کمتر در فشار باشند، بطور متوسط گمرک ارزش پایه را سی درصد کاهش داد.


دژپسند در مورد جلب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: آنهایی که در کمین نظام بودند، تلاش کردند تا جلب سرمایه‌گذاری خارجی دچار چالش شود و بنابراین تمام دسایس را بکار گرفتند. اما امروز و براساس آخرین آمار توانستیم در دهه اخیر رشد ۵۰ درصدی در جلب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم که رقم بسیار مهمی است البته در کنار این جلب، جذب آن نیز مهم است.


دژپسند با بیان اینکه در چند سال اخیر سیستم بانکی بار سنگینی بر دوش کشیده است گفت: سال گذشته تقریبا این سیستم 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده است که امیدواریم امسال به بیش از 800 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. بر اساس آمار در هشت ماهه نخست سال حدود 52 درصد این تسهیلات در راستای سرمایه در گردش بوده یعنی بانک‌ها این شرایط را درک کرده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: همچنین دربازار بورس و فرابورس حدود شش هزار میلیارد تومان مبادله می‌شود که این رقم درشتی است و اگر این مبلغ به سایر بازارها کوچ کند می‌تواند آ‌نها را دچار چالش جدی کند بنابراین این قابلیت در بازار بورس وجود دارد که هم تامین مالی انجام دهد و هم از کوچ به بازارهای دیگر جلوگیری کند.


وی در مورد تاثیر جهش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: برخی ها رشد بازار سرمایه را به این موضوع ارتباط می‌دهند بنده نیز آن را انکار نمی‌کنم چون بسیاری از شرکت‌ها صادراتی هستند اما شما نرخ ارز را در سال گذشته و امسال مقایسه کنید و بعد شاخص را نیز مقایسه کنید شاید درصدی از آن مربوط به نرخ ارز باشد. همچنین در بازار سرمایه رویکرد مدیریت بورس این است که ارز ضمن اینکه از دخالت در بازار پرهیز می‌کند اما مدیریت حمایت آمیز نیز دارد.


وی یادآور شد: شما مشاهده کنید پس از شهادت سردار سلیمانی آسیب جدی به بورس و ارد شد اما مدیریت بورس در دو هفته طاقت‌فرسا جلساتی برگزار کرد و مانع سقوط غیرمنطقی آن شد. باید توجه داشت بازار سرمایه ما قابلیت‌های بالایی دارد و خوشبختانه تا الان شرکت‌های زیادی درخواست ورود به بورس را داشته‌اند. هیات پذیرش نیز جسات متعددی را نیز برگزار می‌کند تا هیچ شرکت متقاضی ورود به بورس با مانع روبرو نشود. اما باید دقت کرد شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند باید الزاماتی را رعایت کنند تا نوید اطمینان به سرمایه‌گذاران خود و کلان بدهیم.


وزیر اقتصاد تصریح کرد: به دنبال خصوصی سازی واقعی هستیم و یکی از مجرای خصوصی‌سازی شفاف همین بازار سرمایه است چون کاملا رقابتی و آ‌شکار است خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده سه یا چهار شرکت در بورس عرضه خواهند شد و با روش‌های جدیدی که تصویب کردیم به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم البته هدف تامین مالی هدف فرعی است. همچنین باید توجه داشت تنها بحث تامین مالی مهم نیست بلکه باید انضباط مالی را نیز در نظر گرفت.


در همین راستا، علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور نیز در این نشست به توضیح کیفیت واگذاری‌ها پرداخت و گفت: قبل از دولت دهم زیر ۲۰ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته‌ بود اما در دولت یازدهم، ۶۷ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده و این رقم در دولت دوازدهم به ۱۰۰ در صد رسید.


صالح تاکید کرد: در حال حاضر در دولت دوازدهم بحث رد دیون و خصولتی دیگر مطرح نیست.


در ادامه دژپسند در مورد اهمیت تقویت فضای کسب و کار گفت: بهبود فضای کسب و کار در کنار تامین مالی می‌تواند گام موثری در تحرک اقتصادی باشد و به طوری که در یک سال اخیر توجه ویژه‌ای به این مقوله شده است و با همکاری دستگاه های عضو و سایر دستگاه اقدامات مناسبی انجام داده‌ایم یکی از این دستگاه‌ها وزارت جهاد کشاروزی است که باید از آن تجلیل کرد. همچنین در مورد بهبود فضای کسب و کار مقوله مهم فسادزدایی است.


دژپسند افزود: زمانی فساد ریشه کن می‌شود که محیط شیشه ا‌ی باشد و آن در سایه اقتصاد دیجیتال است.


وی گفت: سازمان‌های بورس، گمرک، سازمان امور مالیاتی بانک‌ها و بیمه‌ها به شدت به دنبال برنامه‌های هوشمندسازی هستند به طوری که تا هفته دولت 99 گمرک هوشمند راه‌اندازی می‌شود همچنین پیش بینی می‌شود که بورس سال 99 هوشمند شده و به عنوان بورس هوشمند در منطقه منا معرفی شود. ما برای نمونه الان دیگر چک کاغذی نداریم و اقدامات در محیط الکترونیک انجام می‌شود که در راستای اقتصاد دیجیتال است.

چاپ این صفحه