چاپ این صفحه

به‌روزرسانی آمارصادرات و واردات

تعداد بازدید : 368
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
دسترسی سریع به آمار و اطلاعات در حوزه تجارت خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 رییس سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم رونمایی از اپلیکیشن راهنمای تجارت با تاکید بر اینکه تحریم‌ها اصولا متوجه تجارت ماست، گفت: صادرات و واردات رگ حیاتی تجارت خارجی است و گردش ارز خارجی احیاگر تجارت خارجی کشور است که دشمن آن را نشانه گرفته است. حمید زادبوم گفت: میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال ۵۷ حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است در حالی که سال گذشته و با وجود تحریم‌ها، صادرات غیرنفتی ما به ۴۴ میلیارد دلار رسید.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت،  رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما در ۱۰ ماهه امسال به ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید، بیان کرد: نوک تحریم‌ها اصولا متوجه تجارت کشور است.


زادبوم با بیان اینکه امسال موفق به ذخیره‌سازی بیشترین ذخایر استراتژیک کشور شدیم، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت براساس سیاست اقتصاد مقاومتی با تاکید بر برون‌گرایی، توسعه اقتصاد و برنامه توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی را در دستور کار دارد.


زادبوم افزود: صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد از نظر وزنی افزایش و به لحاظ ارزش سه درصد کاهش یافته که این کاهش ناشی از کاهش قیمت پایه صادراتی بوده است. همچنین میزان واردات در ۱۰ ماهه امسال ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.


اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت


رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه بیان کرد: صادرات به عنوان پیشران توسعه همه‌جانبه کشور مورد توجه است و متعاقب آن باید رونق تولید را به همراه داشته باشد.

 

وی با اشاره به نهضت ساخت داخل اضافه کرد: این نهضت به سرعت در کشور فراگیر شد و برگزاری نمایشگاه‌ها با توجه به سیاست صنعت، معدن و تجارت به دنبال رفع مشکل تولید‌کنندگان و خودکفایی اقتصادی بود.


زادبوم گفت: ما برنامه توسعه صادرات را به کشورهای هدف به عنوان نقشه راه صادرات تدوین کرده‌ایم و از برنامه‌های ترویجی در این خصوص حمایت می‌کنیم و حتی در جهت اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت گام برداشته‌ایم.


رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تدوین بسته ‌حمایتی برای توسعه صادرات کشور افزود: این بسته اخیرا ابلاغ شده و به شدت به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.


وی افزود: این بسته دارای دو بخش است که یک بخش آن شامل منابع صندوق توسعه ملی است که پیرو آن با بانک‌‌های عامل قرارداد منعقد شده است.


این مقام مسوول ادامه داد: بخش دیگری، کمک‌های بلاعوض است که به عنوان کمک به صادرات غیرنفتی به عنوان مشوق از طریق سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است و به هر میزان که در مجلس در قانون بودجه مصوب شده است، ما می‌توانیم به عنوان بودجه در این بخش تخصیص بگیریم. در واقع به همان میزان می‌توانیم بخش‌هایی را از بسته صادرات اجرایی و به صادرات غیرنفتی کمک کنیم.


وی با اشاره به تراز منفی تجارت کشور در ۱۰ ماهه امسال گفت: ما معتقدیم که اگرچه تراز تجاری کشور در ۱۰ ماهه امسال منفی شده است اما با توجه به اینکه وزن صادرات زیاد شده در حقیقت باید بگوییم تراز تجاری مثبت است.


ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی در اختیار تجار


همچنین در ادامه مدیرکل دفتر خدمات اطلاعات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هدف از ایجاد اپلیکیشن راهنمای تجارت آن است که ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی با هدف فراهم شدن دسترسی سریع ‌و آسان در اختیار تجار قرار گیرد.


عباس خالقی‌تبار با بیان اینکه این اپلیکیشن امکان جست‌وجوی آنلاین کدهای تعرفه کتاب مقررات و صادرات را برای بازرگانان فراهم می‌کند، اظهار کرد: نیازهای بازرگانان را در این اپلیکیشن در نظر گرفته‌ایم و در آن تلاش شده آخرین مقررات و قوانین، آموزش‌ها و بخشنامه‌ها را در آن لحاظ کنیم.


وی افزود: بهبود مستمر، نصب آسان و اشتراک‌گذاری موثر از جمله ویژگی‌های اپلیکیشن راهنمای تجارت است. ضمن اینکه اسناد هم قابل اشتراک‌گذاری بوده و ۱۲ فیچر در آن گنجانده شده است. مدیرکل دفتر خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: همچنین در فازهای بعدی از دو محصول این اپلیکیشن که یکی پرتال تعاملی بین مدیران سازمان و تجار و بازرگانان است که تا پایان سال رونمایی می‌شود، همچنین دیگری گزارش تحلیلی از روی دیتابیس‌های داخلی و خارجی است که تا دو ماه آینده رونمایی می‌شود.


خالقی‌تبار اظهار کرد: نمایشگاه‌ها، هیات‌های تجاری، کالاهای صادراتی، آمار صادرات، بازارهای صادراتی، مقررات و بخشنامه‌ها، اخبار تجاری، اتاق بازرگانی از جمله بخش‌های طراحی شده در این اپلیکیشن است.


کمک به واردکنندگان و صادرکنندگان


همچنین محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: راه‌اندازی اپلیکیشن راهنمای تجارت، با توجه به تغییرات ساعتی و روزانه بخشنامه‌ها قطعا می‌تواند کمک‌کننده به واردکنندگان و صادرکنندگان و فعالان حوزه اقتصادی باشد.


وی با بیان اینکه این سامانه منجر به ایجاد تسهیلات، شفافیت و دقت برای تجار و بازرگانان می‌شود، گفت: دسترسی این اپلیکیشن به پرتال و بخشی از اطلاعات دستگاه‌های دولتی مرتبط می‌تواند کمک‌کننده به تجار و فعالان اقتصادی باشد و با توجه به به‌روزرسانی اطلاعات، کمک بسیار مهم برای فعالان اقتصادی خواهد بود.


در ادامه این جلسه، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی اظهار کرد: شاید مهم‌ترین کارکرد این اپلیکیشن توزیع صحیح و عادلانه آمار، اطلاعات و فرصت‌های اقتصادی است.


مظفر علیخانی افزود: در عصر امروز که عصر اطلاعات است هر فردی که سریع‌تر به اطلاعات دقیق‌تر، با کیفیت‌تر و درست‌تر دسترسی یابد قطعا در عرصه رقابت موفق‌تر خواهد بود به همین دلیل تعریف دموکراسی اقتصادی بحث توزیع عادلانه اطلاعات است.


علیخانی بیان کرد: بدون تردید این اپلیکیشن می‌تواند به فعالان اقتصادی کمک کند که با سرعت بیشتر و با شفافیت و دقت بیشتر به اطلاعاتی که در عرصه‌های مختلف جهت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و مبادرت به فعالیت‌های اقتصادی نیاز دارند دسترسی یابند.


وی اظهار کرد: طبیعتا به جهت اینکه امروزه هر کسی که در عرصه فعالیت‌های اقتصادی آگاه‌تر و داناتر باشد به همان نسبت موفق‌تر خواهد بود، بنابراین انجام این کار در وزارتخانه بسیار با اهمیت است.


معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: این اپلیکیشن در حوزه قوانین، مقررات و صادرات و آمار و اطلاعات تجاری و آمار و اطلاعات بازارهای هدف صادراتی و وارداتی به تجار کمک می‌کند و به عنوان پلی بین حاکمیت و فعالان اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی در سطوح استانی خواهد بود. همچنین ابزاری برای وصل کردن به بازارهای صادراتی خواهد بود.


سامانه راهنمای تجارت باید به سرعت به‌روز شود


وی اظهار کرد: این کار به عنوان گام نخست بسیار ارزشمند است اما بدون تردید نیاز به کار بیشتر و ارتقا دارد و به ویژه با توجه به اینکه حوزه بازرگانی حوزه آمار و اطلاعات است، بنابراین لازم است تا به سرعت این اطلاعات تکمیل و به‌روز شود و باید اطلاعات درج شده کاربردی باشد تا فعال اقتصادی براساس آن برای امر صادرات و واردات تصمیم‌گیری کند.


علیخانی افزود: ما به عنوان اتاق بازرگانی آماده هر نوع همکاری برای در اختیار گذاشتن اطلاعاتی که در حوزه اتاق تولید می‌شود را داریم تا با ثبت اطلاعات فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از آن بهره‌مند شوند.


معاونت استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: این اپلیکیشن از تبعیض‌ها و رانت در این حوزه جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که کسی سریع‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشد و فضای خوبی را برای برقراری اطلاعات اجتماعی در این عرصه فراهم می‌کند.


بهبود فضای کسب‌و‌کار در حوزه تجارت


رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز در ادامه این مراسم گفت: براساس تکنیک‌های به‌کارگیری شده برای تهیه اطلاعات اپلیکیشن موبایلی راهنمای تجارت، اطلاعات این سامانه به‌روز و معتبر خواهد بود.


علی رهبری اظهار کرد: این سامانه در راستای دسترسی به اطلاعات بسیار موثر است و علاوه بر کمک به فعالان تجاری به افرادی که قصد ورود به تجارت را دارند نیز کمک خواهد کرد زیرا از طریق این اپلیکیشن امکان دسترسی به آخرین اطلاعات معتبر را خواهند داشت.


رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مجموعه این اقدامات فضای کسب‌و‌کار در حوزه تجارت را بهبود می‌بخشد، بیان کرد: این سامانه دارای جامعیت است و امید داریم که در قالب این سامانه فعالین اقتصادی بتوانند آخرین اطلاعات و اخبار را به دست آورند.


وی با بیان اینکه براساس تکنیک‌‌های به کارگیری شده برای تهیه اطلاعات این سامانه، اطلاعات این سامانه به‌روز خواهد بود، اظهار کرد: این سامانه مورد تایید وزارت صمت و اتاق بازرگانی است و با توجه به تغذیه از موتور مدیریت ضوابط سامانه ثبت سفارش اطلاعات این سامانه به‌روز و معتبر است. رهبری افزود: در آینده نزدیک به زودی نوتیفیکیشن را نیز روی این اپلیکیشن فعال خواهیم کرد.

چاپ این صفحه