چاپ این صفحه

کتاب «تکنیک طراحی بافت و رنگ» یکی از آثار شایسته تقدیر سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال و بیست‌ و‌ هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال

تعداد بازدید : 183
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
در سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال و بیست‌ و‌ هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، کتاب «تکنیک طراحی بافت و رنگ»، تألیف شاهپور وزیردفتری در بخش علوم کاربردی به‌عنوان یکی از آثار شایسته تقدیر اعلام شد.

در مراسم اختتامیه سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال و اعطای جوایز برگزیدگان و تقدیرشدگان این رویداد فرهنگی که با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی- رئیس جمهور- ، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب، محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی این جایزه و شماری از اصحاب قلم و اندیشه در تالار وحدت همراه بود، در شاخه علوم کاربردی و بخش مهندسی نساجی، کتاب « تکنیک طراحی بافت و رنگ»  تألیف شاهپور وزیردفتری» به‌عنوان یکی از آثار شایسته تقدیر اعلام  شد. ناشر این کتاب 310 صفحه‌ای، دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.


آثار ارسالی به سی و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مقرر شد که از ابتکار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی، تحقیقات و مطالعات ایرانی برخوردار و دارای ویژگی بهره مندی از ارزش‌های فرهنگی بسیار درخور توجه و منطبق با معیارهای تحقیقی، پژوهشی و استناد به منابع معتبر و علمی برخوردار باشند.

 

تناسب حجم کتاب با محتوا، فصل‌بندی موضوع‌ها، رعایت هماهنگی فصل‌ها و یکدستی مطالب، ذکر فهارس فنی، اهتمام به ویراستاری، آرایه مناسب کتاب و نداشتن اغلاط چاپی، رعایت معیارهای اساسی ترجمه در کتاب‌های ترجمه شده و رعایت آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به همراه توضیحات و حواشی لازم و ارائه نسخ بدل به حد کافی در کتاب‌های تصحیح شده از دیگر ویژگی‌های آثار ارسالی بود.

 

سی و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این رویداد بزرگ بین المللی و فرهنگی به کار خود پایان داد.

 

وزیردفتری مولف کتاب«تکنیک طراحی بافت و رنگ» می‌گوید؛ این اثر دارای بار هنری است. در واقع ترکیب رنگ در پارچه‌‌ها اطلاعاتی را به افراد و متخصصان این حوزه می‌دهد که می‌توانند با امکانات ابتدایی طراحی جالب توجهی در بافت پارچه داشته باشند.


 
وی درباره این اثر گفت: «تکنیک طراحی بافت و رنگ» درباره طراحی بافت منسوجات است که بخش‌های مختلفی درمورد طراحی و نوع رنگ پارچه را شامل می‌شود، این اثر می‌تواند برای دانشجویان رشته  نساجی و طراحی پارچه و لباس بسیار موثر واقع شود. در این اثر  بخش‌های مختلف از ریسندگی تا تکنیک‌های بافت و طراحی پارچه صحبت شده است، همچنین درباره طرح‌های پیچیده‌تر مانند طرح پارچه ژاکارد هم موضوعاتی به میان آورده شده است.


 
وی افزود: تاثیر بافت و رنگ هم از دیگر موضوعاتی است که در کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. در حقیقت تاثیر این دو یعنی بافت و رنگ را در این کتاب به طور کامل و عملیاتی نشان داده و نمونه‌هایی هم در کتاب آورده شده است. در حقیقت در این کتاب نشان دادیم که ترکیبات چه تاثیری در ظاهر پارچه به وجود می‌آورد.
 
 
وزیردفتری گفت: علاوه بر موارد مذکور این اثر دارای بار هنری است. در واقع ترکیب رنگ در پارچه‌‌ها اطلاعاتی را به افراد و متخصصان این حوزه می‌دهد  که می‌توانند با امکانات ابتدایی طراحی جالب توجهی در بافت پارچه داشته باشند.


 
وی با اشاره به اهمیت استحکام پارچه و مطالب درج شده در کتاب با توجه به این موضوع گفت: گفتنی است در این کتاب به طور مختصر ویژگی پارچه و انواع پارچه‌ها از نظر استحکام با یکدیگر مقایسه شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در حقیقت تاکید اصلی کتاب در زمینه بافت و رنگ است. «تکنیک طراحی بافت و رنگ» دارای نه فصل تالیف شده است و نگارش آن نزدیک به چهار سال به طول انجامید.

چاپ این صفحه