چاپ این صفحه

تبدیل ضایعات آناناس به پشم

تعداد بازدید : 817
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
ناتالی اسپنسر فارغ التحصیل مدرسه هنر سن سنت مارتین در اقدامی خلاقانه موفق شده است ضایعات آناناس به دست آمده از آب میوه فروشی های لندن را به پشم تبدیل کند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، با آشکار شدن سطح بالای آلایندگی صنایع نساجی و پوشاک، اخبار منفی زیادی از این صنعت در مطبوعات منتشر شده است. جنبه مثبت این قضیه انجام فعالیت های بیشتر در راستای تحقیق و توسعه راهکارهای پایاتر در صنایع نساجی و پوشاک می باشد. انجام فعالیت های تحقیقاتی تنها مربوط به شرکت ها و موسسات تحقیقاتی نمی شود بلکه افراد مستقل را نیز در بر می گیرد برای مثال ناتالی اسپنسر از مدرسه هنر سن سنت مارتین که در حال کار و تحقیق بر روی پروژه تبدیل ضایعات آناناس به پشم می باشد.


اسپنسر در حین گذراندن دوره دو ساله کارشناسی ارشد هنر و در پی طرحی از برند استلا مک کارتنی که در آن از افراد خواسته شده بود ماده اولیه ای را برای صنعت مد ابداع کنند که در راستای اصول اخلاقی برند باشد، به ضایعات آناناس روی آورد و تصمیم به تهیه پشم از این ضایعات گرفت.یافتن جایگزینی گیاهی برای پشم برای استفاده در صنعت مد و نساجی چالش او در این راه بود.  


اسپنسر با مطالعه خواص پشم به دنبال ماده اولیه ای بود که لیفی، نرم و بادوام بوده و همچنین امکان ریسندگی آن وجود داشته باشد.

 

او پس از بررسی ضایعات مختلف در صنایع مواد غذایی به این نتیجه رسید که ضایعات آناناس بیشترین شباهت را با ماده اولیه مورد نظر دارد و در نتیجه شروع به جمع آوری سرهای آناناس از سطل زباله آب میوه فروشی ها و بازارهای میوه کرد.


برای تهیه پشم نخست باید قسمت های گوشتی برگ را خراشید و جدا کرد و الیاف را از آن بیرون کشید. این الیاف قابلیت ریسیده شدن و تبدیل به نخ و در نتیجه پارچه و منسوج را دارا هستند. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، استخراج الیاف از یک آناناس حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان می برد که به سختی می توان یک نمونه 3 سانتی متر مربعی از آن تهیه کرد. این فرایند بسیار زمان بر بوده و برای افزایش مقیاس آن به طراحی مجدد نیاز است.


از برگ های آناناس دو نوع الیاف می توان استخراج کرد یکی نرم تر و لطیف تر و دیگری ضخیم تر و بادوام تر. بنابراین از یک برگ می توان الیاف با کیفیت های متفاوتی به دست آورد که در نهایت نخ فوق العاده محکمی را تشکیل می دهند.


اسپنسر در حال تجزیه و تحلیل کامل خصوصیات پشم در آزمایشگاه می باشد، البته ماده اولیه جدید در برابر رنگزاهای طبیعی عملکرد بسیار خوبی داشته است. علاوه بر آن با وجود این که فرایند جدید پیچیده و سخت است اما می توان گفت که در مقایسه با فرایند تهیه پشم از گوسفند پاک تر می باشد چون برای تمیز کردن ماده اولیه تنها به آب و نرم کننده طبیعی نیاز است. همچنین پایایی پشم به دست آمده از آناناس از پشم گوسفند بیشتر است.


در "فهرست اثرات زیست محیطی گهواره تا گور مواد" پشم چهارمین ماده اولیه آلاینده مورد استفاده در صنعت مد و نساجی است. این موضوع دلایل عمده ای دارد از جمله آلودگی مدفوع، مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند تمیز کردن و غیره.


افزایش تقاضا برای چنین ماده اولیه ای پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد از جمله بیابان زایی، آلودگی سیستم های آبی اطراف و همچنین بدرفتاری با حیوانات. در مناظراتی که در مورد حقوق حیوانات انجام می شود نه فقط به مواد غذایی حیوانی بلکه به مواد اولیه پوشیدنی به دست آمده از حیوانات نیز باید توجه شود.

 

چاپ این صفحه