چاپ این صفحه

رفتنی نیستیم …

تعداد بازدید : 1099
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۹/۲۳
همایش صنعت پوشاک ایران؛ امروز و فردا

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، همایش «صنعت پوشاک ایران؛ امروز و فردا» در سالن همایش‌های خلیج ‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، دو تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تولیدکنندگان، صنعتگران، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و فعالان صنایع نساجی و پوشاک کشور به همت «اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران»، «انجمن صنایع پوشاک ایران» و «اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران» برگزار شد.

 

* پیشنهاد تشکیل کنفدراسیون صنایع نساجی 

         
در ابتدای مراسم، مهرداد زکی‌پور- رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران- به جایگاه سخنرانی دعوت شد. وی ابراز داشت: در زمانی نه چندان دور، جولان عرضه‌کنندگان پوشاک خارجی- اصل و بدل- در یک رقابت نابرابر با برخورداری از تمام امکانات مالی و تبلیغاتی از گذرگاه‌های قانونی و غیرقانونی در سایه حمایت‌های رسماً اعلام نشده، فضایی را ساخته بود که فرزندان این مرز و بوم با تمام جان، توان و سرمایه‌های مادی و معنوی خود در زیر سایه سنگین فشار آنان، ذره ذره آب می‌شدند و امیدشان به آینده و به بار نشستن تلاش‌هایشان به آرامی رنگ می‌باخت.

 

مهرداد زکی‌پور- رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران-


زکی‌پور تصریح کرد: ایمان به ایران و ایرانی، باور و اعتقاد به توانستن، اتحاد صنعتگران و تشکل‌ها، برگزاری موفق نمایشگاه ایران مد و همراهی برخی مسئولین میهن پرست که در مقابل فشارهای خودباختگان ایستادگی کردند؛ پرچم رو به سرنگونی یک صنعت بزرگ را برافراشته کرد. در مقابلشان ایستادیم، شایستگی و توان خود را به رخشان کشاندیم، جایشان را گرفتیم و به مردمی که فراموشمان کرده بودند؛ خودی نشان دادیم.


وی اذعان داشت: ایران مد را جایگاه نمایش توان و تخصص و مهارت جوانانمان کردیم و به امروز رسیدیم که همگی سرافراز و مغرور با اعتماد تام و تمام فریاد می‌‌زنند «‌ما می‌توانیم را در ایران مد ببینید» باشد که این پرچم را در سالیان پیش رو بر خاک کشورهای دیگر به اهتزار درآوریم.


به گفته رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، تشکل‌های بسیاری در صنعت نساجی و پوشاک وجود دارند که هر کدام مرام‌نامه و اساسنامه و آئین‌نامه و خط مشی خود را دارند اما همگی در چهارچوب نساجی و پوشاک ایران به فعالیت می‌پردارند. سالیان پیش یکی از پیشکسوتان صنعت نساجی کشور- آقای مهندس بصیری- و بعد از ایشان- آقای سومبات هاکوپیان- این چراغ را روشن کردند که ما در صنعت نساجی به یک تشکل بالادستی نیاز داریم.


زکی‌پور افزود: تمام تشکل‌های نساجی و پوشاک، مسائل خاص خود را دارند و در مسیرهای معین حرکت می‌کنند اما در بسیاری از زمینه‌ها، اشتراکات فراوان دارند که ما را به ایجاد کنفدراسیونی برای کل صنایع نساجی کشور رهنمون می‌نماید.


این فعال نساجی ابراز داشت: کنفدراسیون، تشکلی است که به اعضای خود (تشکل‌ها) اجازه می‌دهد سیاست‌های داخلی و خارجی خود را ادامه دهند اما نقاط مشترک را تحت نظارت یک تشکل بالادستی به انجام برسانند و اجازه دهند این کنفدراسیون، در مورد اهداف بزرگ صنعت نساجی برنامه‌ریزی نماید.


وی خطاب به مدعوین گفت: از تمام کسانی که به این امر (تشکیل کنفدراسیون نساجی) اعتقاد دارند، در‌خواست می‌کنیم ما را ملزم و موظف نمایند تا از صبح فردا با تجارب پیشکسوتان و تشکیل یک کمیته و هیئت امناء این کار را شروع کنیم.

 

*بررسی فرایند بین‌المللی شدن در ایران و جهان


دکتر مجید افتخاری- عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران- سخنرانی خود را با این پرسش آغاز کرد که آیا امکان صادرات، جهانی شدن و ورود به بازارهای بین‌المللی را داریم یا خیر؟ در این زمینه، مدل‌ها و تئوری‌های مختلفی مطرح شده است که به دو تئوری بارز و مطرح اشاره‌ای خواهیم کرد.


مدل اول: یوپسالا که نام دانشگاهی در سوئد است و دو دانشمند برجسته آن، فرایند بین‌المللی شدن را مورد بررسی قرار دادند. طبق این مدل، فرایند بین‌المللی شدن یک فرایند تدریجی است و زمان می‌برد تا در بازارهای بین‌الملل ورود پیدا کنید.
سازمان ابتدا در سطح محلی، فعالیت و دانش و تجربه کسب می‌کند اما بعد به‌دلیل عدم شناخت از بازار هدف به وسیله یک واسطه صادرات انجام می‌دهد و در مرحله بعد به صورت مستقیم به صادرات می‌پردازد، در مرحله چهارم نیز به تولید در کشور خارجی متمرکز می‌شود.

دکتر مجید افتخاری- عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران

 


مدل یوپسالا به این دلیل تدریجی بودن را توصیه می‌کند که وقتی وارد یک بازار می‌شوید به واسطه خارجی بودنتان، دانش و تجربه‌ای در آن بازار ندارید لذا ابتدا باید دانش آن را فرا بگیرید. در گام بعد وارد کشورهایی شوید که فاصله روانی و نهادی کمتری با‌ آن دارید. برای مثال اگر می‌خواهید از ایران صادرات کنید ابتدا وارد بازارهای عراق و تاجیکستان، سوریه و امثالهم شوید نه آسیای شرقی یا کشورهای آفریقایی که فاصله نهادی و روانی بسیاری با ما دارند.


دکتر افتخاری افزود: مدل یوپسالا تا مدت‌ها مورد توجه قرار داشت در سال 1990، محققین دریافتند سازمان‌هایی وجود دارند که جهانی متولد می‌شوند و بعدها (در صورت تمایل) وارد بازار محلی خود می‌شوند که این امر تمام فرضیات مدل قبلی را زیر سوال می‌برد.


در هر دو  مدل، مهم‌ترین عامل دانش هدف بازار است. طبق مدل یوپسالا، باید آزمون و خطا کرد و تجربه به دست آورد تا بیاموزیم اما مدل دوم معتقد بود آزمون و خطا، زمان‌بر است و چه بسا سازمان را نابود نماید لذا تئوری «جهانی شدن» شکل گرفت.


این تولیدکننده خاطرنشان ساخت: می‌توان با شبکه‌سازی، سازمان خارجی را وادار کرد تا در داخل ایران با یک سازمان دیگر اتحاد استراتژیک داشته باشد و از قدرت شبکه‌سازی آن سازمان برای صادرات و جهانی شدن کمک گرفت. در مدل جهانی شدن، یکسری منابع منحصر به فرد، لازمه تشکیل شبکه‌سازی و اتحاد استراتژیک است.


دکتر افتخاری،-لایه آخر بین‌المللی شدن را «جهانی ‌سازی» دانست و در ادامه گفت: اغلب فست فشن‌ها، کسب و کار صنعت پوشاک را تحت تأثیر قرار دادند و حتی یک مورد ورشکستگی یا زیان‌های هنگفت مالی در آنها سراغ نداریم.


عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تأکید کرد: بسیاری از برندهای مطرح دنیا مانند لوئی ویتون، ابرکرومبی و شنل طبق مدل یوپسالا حرکت کردند و لازمه این مدل فعالیت در بازار ثابت و دور از هیجان است. در نقطه مقابل سازمان‌های ایرانی وجود دارند که تا بیست سال پیش در بازارهای اروپایی به فعالیت می‌پرداختند اما امروز، درب کارخانه‌هایشان بسته شده است؛ برخی نیز نفس‌های آخر را می‌کشند و در آستانه تعطیلی قرار دارند. لازمه تحقق مدل یوپسالا، وجود ثبات در بازار است که متأسفانه در کشور ما وجود ندارد.


وی ادامه داد: نرخ بهره در کشور ما از بین 125 کشور، 122 (با متوسط 27 درصد سود بانکی) است؛ همچنین متوسط عمر شرکت‌ها در کشور ما بین 5 تا 12 سال است در صورتی‌که این رقم در دنیا بین 40 تا 50 سال است. پس طبق این مدل، متأسفانه شرایط برای ایجاد اتحاد استراتژیک فراهم نیست.

 

وی سپس این پرسش را مطرح کرد که فرق سازمان‌های ایرانی و خارجی چیست؟ آیا آنها بیشتر از ما کار می‌کنند؟ دانش آنها بیشتر از ماست؟ به تکنولوژی‌ها و دانش فنی پیچیده‌ای دسترسی دارند؟ اگر برندهای معتبر بین‌المللی مانند زارا، دیور، شنل در ایران به فعالیت می‌پرداختند آنها هم درگیر سود‌های بانکی، تأمین مواد اولیه، قاچاق و .... بودند.


دکتر افتخاری ابراز داشت: به گفته یکی از دانشمندان، علت موفقیت و عدم موفقیت سازمان‌ها در یک کلام خلاصه می‌شود : «دولت‌ها و سیستم‌های نهادی کشورها»


این صنعتگر پوشاک مطالب خود را با ارائه چند پیشنهاد به پایان رساند:


*تمرکز بر بازار داخل


*صادرات دیپلماسی محور در صنایع مزیت‌دار


*برطرف کردن چالش‌های اساسی و تکراری


*اصلاح قانون نظام صنفی و تجارت (‌دامپینگ، کپی ‌رایت، قاچاق و ...)

 

* در زمینه مبارزه با قاچاق پوشاک، کوتاه نخواهیم آمد


سخنران بعدی همایش «صنعت پوشاک؛ امروز و فردا» عبداله هندیانی- معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز- بود. وی گفت: خدا را شاکرم فرصتی داد تا سال 1397 در همین جایگاه، گلایه‌های تولیدکنندگان عزیز را با جان دل بپذیرم و در راستای وظایف محوله خود در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای اهداف مشخص است؛ گام بردارم.


هندیانی یادآور شد: سال گذشته مهم‌ترین مسأله‌ای که در جلسات روسای اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و مسئولان سیاستگزاری مطرح می‌کردم؛ بحث قاچاق پوشاک به خصوص برندهای خارجی غیرمجاز بود.


وی با اشاره به این مطلب که مطالبه ما از تشکل‌ها، کمک در شناسنامه‌دار کردن کالاها بود، خطاب به مدعوین افزود: انتظار ما از شما که بخش مهمی از صنعت بزرگ پوشاک کشور را به خود اختصاص می‌دهید، همکاری و همیاری است تا بتوانیم بستر فعالیت‌های شما را روز به روز بازتر نماییم و بتوانید از ظرفیت‌های داخلی و صادرات پوشاک به خارج از کشور بهره‌مند شوید.

 

عبداله هندیانی- معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز


به گفته معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، حجم قابل توجهی از پوشاک قاچاق در بهترین و مجلل‌ترین فروشگاه‌های شهر به فروش می‌رفت و تولید داخلی پوشاک را با مشکلات جدی روبرو کرده بود. در این زمینه ستاد به تمام فعالان صنعت پوشاک قول داد تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل به عمل خواهد آورد و امروز با عنایت خداوند تمامی تابلوهای غیرمجاز که برندهای خارجی بدون مجوز در استان تهران و هشت استان مهم کشور ارائه می‌کردند، جمع‌آوری شده‌اند.


هندیانی بار دیگر به تولیدکنندگان و صنعتگران حاضر در همایش گفت: اگر به‌عنوان تولیدکننده و متخصصین حوزه تولید پوشاک در زمینه شناسایی کالای تولید داخل از محصول قاچاق و فیک خارجی به ما کمک نکنید، هیچ بازرسی در سطح عرضه قابلیت تشخیص آن را ندارد.


به اعلام این مقام مسئول آمار شناسه‌های دریافت شده در صنعت پوشاک چندان قابل توجه نیست به طوری‌که در البسه ورزشی 140 شناسه و در حوزه تی‌شرت 111 شناسه گرفته شده و متأسفانه ارقام در سایر بخش‌ها بسیار ناچیز هستند؛ لذا از اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال صنعت پوشاک انتظار داریم در زمینه آموزش تولیدکنندگان حرکات جدی‌تری انجام دهند تا آنان بدانند هر چه در حوزه تشخیص کالا بیشتر حرکت کنند؛ در تولید اثرگذارتر خواهند بود.
هندیانی تصریح کرد: 60 میلیون دلار واردات قانونی پوشاک رقم نگران‌کننده‌ای نیست اما مشکل ما 5/2 میلیارد دلار واردات غیر رسمی است.


وی اذعان داشت: اگر زمینه‌‌های تولید خود را در صنعت ارتقای کیفیت افزایش دهید و از افرادی که تا دیروز از کشورهای دیگر پوشاک وارد می‌کردند و امروز دست به دامان شما شده‌اند استقبال خوبی به عمل آورید؛ چرخه تولید به مراتب بهتر به گردش ادامه خواهد داد.


معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر لزوم داشتن اهداف مشترک و تعیین راهبردهای یکسان در تشکل‌های صنعت پوشاک کشور، گفت: این صنعت اساس و بنیان سایر صنایع است لذا قدر خود را بدانید و کمک کنید سیاستگزاری مناسب برای شفافیت امور را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی نماییم.


وی خاطرنشان کرد: مسلماً اگر تولیدکننده‌ای طبق قوانین و مقررات کشور به فعالیت می‌پردازد، باید از مشوق‌های قانونی متناسب بهره‌مند گردد و در مقابل با کسی‌که خارج از چارچوب عرف، قوانین و شفافیت لازم کار می‌کند به شدت برخورد شود.


به تعبیر هندیانی، رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام اقدامات پیشگیرانه برای تسهیل تولید و تجارت قانونی است و اولویت آن برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک (که بخش مهمی از چرخه تولید کشور را برعهده دارند)، شناسه تولید و سپس کد رهگیری است که امیدواریم در پایان سال 98 و با حمایت تمام فعالان صنعت پوشاک‌، محصولات تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان، قابلیت دریافت شناسه کالا و کد رهگیری را داشته باشد.


معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: شرکت‌هایی در آینده باقی خواهند ماند که حداقل سه ویژگی مهم را دنبال کنند:


1-هوشمندی برای ایجاد فرصت‌های ارزشمند


2-پویایی

 
3-رفتار حرفه‌ای


وی در پایان، آمادگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جهت همراهی و همکاری با تولیدکنندگان و صنعتگران پوشاک در راستای دریافت کد شناسه کالا اعلام کرد و گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق پوشاک، کوتاه نخواهیم آمد و دامنه این مبارزه در سایر استان‌ها گسترش خواهد یافت. هیچ تصمیمی در راستای مبارزه با قاچاق پوشاک تاکنون نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت مگر این‌که ابتدا از دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها بهره‌مند شویم.

 

* حرکت به سمت متناسب‌سازی کیفیت و قیمت تولیدات


مهندس بهرام شهریاری- نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران- عنوان کرد: سال گذشته مجبور شدیم نخ سه دلاری که یک تولیدکننده بنگلادشی می‌توانست از تمام دنیا تهیه کند، به قیمت حدود 60 هزار تومان در ایران تهیه کنیم و با تداوم تأمین مواد اولیه به شکل فعلی، توان رقابت را نخواهیم داشت.


وی گفت بروز سه اتفاق در سال 97 باعث بهبود نسبی حال ما (تولیدکنندگان پوشاک) نسبت به گذشته شد:


1-برخورد با برندهای محرز قاچاق: طی یک‌سال گذشته در چهار مجتمع تجاری تهران همچون بام ‌لند، سانا، روشا و مگامال حدود 6 هزار و 350 متر مربع به دلیل همین اقدام مهم و اساسی، در اختیار برندهای ایرانی قرار گرفت. کار بسیار سختی بود. امکان نقض مصوبه شورای تأمین شهر تهران نداشتیم و در صورت عدم حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد اجرای آن نبودیم و توانستیم علی‌رغم تمام مقاومت‌ها و کارشکنی‌ها، ویترینی که متعلق به تمام فعالان صنعت پوشاک ایران بود را تا حد بسیاری پس بگیریم.

 

مهندس بهرام شهریاری- نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران-


2-واقعی شدن نرخ ارز: به جرئت اعلام می‌کنم این عامل به تنهایی نمی‌توانست و نمی‌تواند باعث بهبود نسبی در صنعت پوشاک شود زیرا در حال حاضر شاهد حضور برندهای ثبت شده‌ای هستیم که 70-80 درصد محصولاتشان‌، خارجی است پس واقعی شدن نرخ ارز هیچ لطمه‌ای به کار آنان وارد نکرده و همچنان پوشاک را به نام ایرانی از طرق غیرقانونی وارد کشور می‌کنند و به فروش می‌رسانند. پس تصور نکنیم در صورت واقعی ماندن نرخ ارز، این افراد به اصطلاح جا خواهند زد!


3-توقف کامل واردات


مهندس شهریاری در ادامه ابراز داشت: خبر ناگواری که امیدوارم صحیح نباشد، برداشته شدن توقف واردات است. متأسفانه بار دیگر واردات از مناطق آزاد توسط مسافران در حال جریان است یعنی 12 میلیون نفر در طول سال حداقل 80 دلار پوشاک وارد می‌کنند و به این ترتیب یک میلیارد دلار از سهم تولیدکنندگان پوشاک به پوشاک خارجی اختصاص می‌یابد.


وی باز شدن درب‌های واردات توسط دولت را قریب‌الوقوع توصیف کرد و گفت: چقدر برای این روز آماده‌ایم؟ ما در بزنگاه تاریخی قرار گرفته‌ایم که باید نهایت استفاده را از آن ببریم. درب‌های واردات بسته و قیمت ارز تا حدودی به واقعیت نزدیک است پس نباید این فرصت را از دست بدهیم و به خودمان تلنگری بزنیم و تمام واحدهای خود را برای روزی که درب‌های کشور به روی پوشاک خارجی باز می‌شود؛ تجهیز کنیم؛ آیا در آن روز بخش‌های طراحی آماده عرض اندام هستند؟ آیا کیفیت و قیمت ما متناسب آن روز هستند؟


نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به شورای عالی برندهای پوشاک نیز اشاره کرد و گفت: این شورا توسط اتحادیه با نیت ایجاد اعتماد برای مصرف‌کنندگان پوشاک راه‌اندازی شده است. وی از تمام تشکل‌های پوشاک کشور خواست تا برای رشد صنعت پوشاک و آمادگی آن برای فردا، تمام تلاش خود را به عمل آورند.


وی ابراز امیدواری کرد که همگی به سمت متناسب‌سازی کیفیت و قیمت تولیدات خود برای فردا حرکت کنیم.


مهندس شهریاری سپس دولتمردان و بدنه اجرایی دولت را روی سخن خود قرار داد و سه درخواست مشخص را مطرح کرد:


1- از سرگیری برگزاری جلسات دستورالعمل واردات : دستورالعمل واردات پوشاک که سال 95 ابلاغ و در نهایت با پیگیری‌ها ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد و بحث برندهای محرز قاچاق را رقم زد اما متأسفانه جلسات این دستورالعمل متوقف شده که خواهان برگزاری مجدد این جلسات هستیم. کسانی‌که در مقابل اجرای اصلاحیه دستورالعمل مقاومت می‌کنند، می‌خواهند برای فردا نباشیم چون در صورت مهیا بودن دستورالعمل برای فردا، هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند وگرنه باز قاچاق پوشاک همان بلایی بر سرمان خواهد آورد که سال‌های قبل تجربه کرده‌ایم.


2-تأمین منابع مالی و نقدینگی جهت نوسازی ماشین‌آلات خط تولید: اگر بدنه دولت از ما انتظار، رقابت با برندهای خارجی  را دارند باید به تجهیزات مناسب دسترسی داشته باشیم لذا از دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت درخواست می‌کنیم پیگیری کنند تا منابع ارزان‌قیمت برای نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.


3- ایجاد کریدور سبز برای واردات مواد اولیه و تجهیزات جانبی(اکسسوری) در صنعت پوشاک: واردات پارچه به صورت قانونی (کیلویی) حدود 12 هزار تومان و به صورت قاچاق بیش از 25 هزار تومان هزینه دارد! اما تولیدکنندگان مجبورند مسیر دوم را انتخاب کنند و هزینه‌های بیشتری بابت تهیه پارچه بپردازند چون برای واردات یک محموله پارچه باید مسیر بسیار بسیار سخت و طولانی طی کنیم و اغلب این محموله قانونی زمانی به دستمان می‌رسد که زمان و فصل را از دست داده‌ایم و طبق مستندات گمرک، در هفته 5 پرونده قاچاق پارچه مطرح می‌شود! بنابراین امیدوارم آقای هندیانی سال آینده در همین همایش با غرور اعلام کنند کریدور سبز برای واردات مواد اولیه و تجهیزات جانبی پوشاک را ایجاد کرده‌اند.

 

* دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است


به گفته دکتر محمدمهدی زاهدی- رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی- تولیدکنندگان توانسته‌اند علی‌رغم سختی‌ها، تنگناها، ‌بروکراسی‌های موجود و تحریم‌ها چراغ تولید را شعله‌ور نگه دارند  و افتخار می‌کنیم این‌گونه برای کشور خود، دل می‌سوزانند.


وی ادامه داد: دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است و این تغییر هم در بستر نرم‌افزاری و هم در بخش سخت‌افزاری تحقق می‌یابد و اگر نتوانیم از پوسته سنتی که معمولاً در تولید به طور عام و در صنعت پوشاک به طور خاص  وجود دارد، خارج شویم و این پوسته را بشکافیم و با علم، دانش و تکنولوژی روز آشنا نشویم؛ فرصت رقابت باقی نخواهد ماند.


دکتر زاهدی تصریح کرد: دنیای آینده در بحث آموزش مهارتی و حرفه‌ای پیش می‌رود و باید خودمان را آماده آن کنیم در غیر این صورت به فردای مورد نظرمان نخواهیم رسید.

 

دکتر محمدمهدی زاهدی- رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی


این مقام مسئول بر لزوم «اثرگذاری دوره‌های آموزشی فشرده پودمانی، علمی و کاربردی» و «برقراری ارتباط تنگاتنگ میان تولیدکنندگان و دانشگاه‌ها » و «تشکیل زنجیره تولید و توزیع » تأکید کرد.


به اعتقاد رئیس کمیسیون آموزش مجلس، تهدیدها و فرصت‌ها، چالش‌ها و توانمندی‌ها بسیارند اما آمادگی کامل خود را برای تصویب قوانین موثر در حوزه آموزش و پژوهش و کمک به ارتقای آموزش براساس فناوری‌ها اعلام می‌نمایم.  

 

* حمایت همه جانبه دستورالعمل ثبت برندهای خارجی پوشاک از تولیدات داخلی


مهندس افسانه محرابی- مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به بازدید از غرفه‌های نمایشگاه ایران مد و ابراز خرسندی از نمایش توانمندی‌ها و رشد کمّی و کیفی صنعت پوشاک کشور گفت: به طور مرتب از واحدهای تولیدی بازدید به عمل می‌آورم و طی یک‌سال اخیر شاهد تحولات بسیار موثر و مثبتی در این صنعت هستم.


وی افزود: خوشبختانه تولیدات به سمت علمی شدن پیش می‌رود و کارگاه‌های آموزشی، تحقیقات و مطالعات متعددی در زمینه طراحی، دوخت، برندسازی و ... در حال انجام است.


مهندس محرابی ضمن تأیید مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه و قاچاق، به ارائه توضیحاتی در مورد مراحل شناسه‌دار شدن کالاها و محصولات پرداخت و گفت: با این اقدام می‌توان کالای قاچاق را از کالای غیرقاچاق در مراکز عرضه تشخیص داد.


مدیرکل دفتر نساجی وزارت صمت در مورد دستورالعمل واردات پوشاک نیز گفت: در مرداد سال 95، دستورالعمل واردات پوشاک خارجی تصویب شد اما برندهای خارجی چندان این موضوع را جدی نگرفتند لذا بهمن همان سال کارگروه نظارت و پیگیری اجرای دستورالعمل تشکیل شد. کار به خوبی پیش رفت و نهادهای نظارتی به خصوص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمک‌های زیادی کردند.


به اعلام این مقام مسئول، در خرداد 97 با اعلام ممنوعیت واردات پوشاک، فعالان این صنعت، خواهان تداوم فعالیت کارگروه مذکور بودند اما همان زمان در بطن کارگروه مشکلاتی ایجاد شد و مسائل مبتنی بر قانون، اسناد بالادستی و تجارت بین‌الملل نبود و ما را در اجرا دچار مشکل می‌کرد. برای در مورد ماده 3 دستورالعمل که به 20 درصد تولید برندهای خارجی پوشاک طی دو سال اختصاص داشت و کارگروه باید در جریان دقیق کار قرار می‌گرفت،  قانونی پشت آن وجود نداشت تا بتوانیم بر تولید در ایران پافشاری نماییم.

 

مهندس افسانه محرابی- مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت-


وی گفت: در حال حاضر بسیاری از برندهای ایرانی در فروشگاه‌ها و مال‌های بزرگ کشور، جایگزین برندهای خارجی پوشاک شده‌اند و امیدوارم مبارزه با قاچاق پوشاک همچنان تداوم داشته باشد و روزی فرا برسد که برندهای داخلی در شرایط یکسان با برندهای خارجی به رقابت بپردازند.


مهندس محرابی، اصلاح دستورالعمل را ضروری توصیف کرد و گفت: بارها این موضوع در کارگروه عنوان و مقرر شد دستورالعملی با پایه‌های قانونی، کامل، جامع و به صورت سامانه‌ای تدوین شود و در پانزده جلسه امسال کارگروه، از تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط ‌دعوت به عمل آوردیم و پیش‌نویس آن آماده و به کل تشکل‌های بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها (مانند دیوان عدالت اداری) ارسال شد.


مدیرکل دفتر نساجی وزارت صمت ابراز داشت: حدود یک چهارم دستورالعمل اجرایی شد که زمزمه لغو ممنوعیت واردات پوشاک مطرح شد و این موضوع تا بیت رهبری نیز پیش رفت اما اطمینان می‌دهم دستورالعمل واردات پوشاک خارجی کاملاً به صورت سامانه‌ای است، امضاهای الکترونیکی با پشتوانه قضایی وجود دارد، کاملاً منطبق با قوانین تجاری بین‌المللی است و هیچ راه فراری از آن وجود ندارد!  


وی به فعالان صنعت پوشاک اطمینان داد که دستورالعمل از تولید داخلی پوشاک حمایت همه جانبه به عمل می‌آورد و هیچ موضوع حاشیه‌ای در آن مطرح نیست و مشکلی برای تولیدکنندگان به وجود نمی‌آورد و صرفاً تولید و عرضه برای کسانی‌که خواهان برون‌سپاری یا تولید در کشور تحت لیسانس برندهای خارجی هستند،کاملاً کنترل شده است.


به گفته مهندس محرابی، حمایت از تولید باید به ارائه محصولات رقابت‌پذیر، باکیفیت و قیمت مناسب منتهی شود.


 وی به برگزاری جلسه مشترک با رئیس اتاق بازرگانی ایران- آقای مهندس شافعی- در مورد حمایت از شکل‌گیری کنفدراسیون صنعت نساجی و پوشاک و اعلام آمادگی ایشان نیز اشاره نمود.   


«پروژه رونق تولید» نکته دیگری بود که مهندس محرابی در مورد آن گفت: این پروژه فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و در نهایت به تمرکز بر سه گلوگاه مهم صنعت نساجی یعنی پارچه، پوشاک و پارچه چادر مشکی دست یافتیم؛ همچنین توجه ویژه‌‌ای بر «نوسازی و بازسازی خطوط تولید»، «ایجاد واحدهای جدید» و «پر کردن ظرفیت‌های خالی» داریم.


به اعلام مدیرکل دفتر نساجی وزارت صمت، در شش ماهه اول سال98، 225 واحد جدید به بهره‌برداری رسیده‌اند که از این میان 150 مورد به صنعت نساجی، 45 مورد به صنعت پوشاک و 40 مورد به صنعت چرم و کفش اختصاص دارد. جوازهای صادر شده طی این مدت، یک‌هزار و 433 مورد بوده که سهم صنعت نساجی 632 مورد، سهم صنعت پوشاک   566 مورد و سهم صنعت چرم و کفش 235 مورد می‌باشد.


وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد تا شاهد رشد صد درصدی صنعت پوشاک و ارائه محصولات کاملاً رقابتی و صادرات‌ محور باشیم.

 

* لزوم توجه به کیفیت و رقابت با بازارهای جهانی


حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی- رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی مجلس شورای اسلامی- نیز به‌عنوان یکی از سخنرانان همایش «صنعت پوشاک؛ امروز و فردا» گفت: صنعت پوشاک در ایران سابقه دیرینه و درخشانی دارد و محصولات آن به آلمان، ایتالیا و کشورهای دیگر صادر می‌شد اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به این صنعت اشتغال‌زا و بی‌مهری‌های صورت گرفته، امروز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.


 وی ادامه داد: این صنعت حدود 500 هزار اشتغال پایدار در سراسر کشور ایجاد می‌کند در حالی‌که بسیاری از صنایع دارای چنین مزیتی نیستند.


لارگانی ضمن بیان این مطلب که بسیاری از کشورها مانند چین و بنگلادش گوی رقابت را از صنعت پوشاک ایران اسلامی ربوده‌اند، افزود: برای رقابت موفق باید هزینه تولیدکننده کاهش پیدا کند و وام‌های کم‌بهره در اختیار وی قرار گیرد.  


این نماینده مجلس بر لزوم توجه به کیفیت و رقابت با بازارهای جهانی تأکید کرد و گفت: بیش از 60 درصد پوشاک عرضه شده در کشور، خارجی است اما در صورت حمایت از تولیدکننده داخلی این رقم کاهش خواهد یافت.
وی، مهم‌ترین خواسته صنعتگران پوشاک را «تأمین به موقع مواد اولیه‌» و «دسترسی به ارز با قیمت پایین جهت تهیه ماشین‌آلات مدرن و جایگزینی آن با ماشین‌آلات از رده خارج» دانست.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی- رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی مجلس شورای اسلامی-

 

لارگانی اذعان داشت: رهبرمعظم انقلاب، قاچاق پوشاک را حرام شرعی اعلام فرمودند و گفتند «هر جا کالای قاچاق دیدید، آن را آتش بزنید» ولی وقتی میان قاچاقچیان تفاوت قائل شویم؛ نمی‌توان کاری از پیش برد.


وی نیز آمادگی خود را به‌عنوان نماینده مجلس برای خدمت به فعالان صنعت پوشاک در قالب تصویب قانون، درخواست، سوال یا حتی اعتراض نسبت به عملکرد مسئولان اجرایی در این صنعت اعلام نمود.

 

* حافظ منافع ملی هستیم


سومبات هاکوپیان- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران- ضمن سپاس از حضور میهمانان حاضر در همایش گفت: برای انجام واردات مواد اولیه از مبادی اصلی، نه یک خوان بلکه خوان‌های متعددی وجود دارد.
وی اذعان داشت: هر زمان در این مملکت با کمبود پوشاک روبرو شدیم، حاضرم دستان خود را با گیوتین قطع نمایم. آیا شاهد چنین کمبودی هستیم؟ همچنین اگر هر یک از واردکنندگان برندهای خارجی پوشاک علی‌رغم شرایط نابرابر، قوانین کشور را رعایت کردند و توانستند پا به پای تولیدکنندگان ایرانی رقابت کنند، حاضرم پاسخگوی این مسأله باشم. (تشویق حضار)


هاکوپیان اضافه کرد: تولیدکننده در شرایط بسیار نابرابر قرار دارد و هیچ امتیازی برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود لذا برای عبور از این شرایط دشوار، باید کریدور سبز ایجاد شود.

 

سومبات هاکوپیان- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران-

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران گفت: برای رقابت موفق بسیاری از شرکت‌های واجد شرایط باید کالاهایشان در محل کارخانه ترخیص شود نه این‌که چندین ماه در گمرکات معطل بمانند، باید در بانک مرکزی بخش ویژه‌ای برای تولید مدنظر قرار گیرد تا امور مربوط به پروفرمای تولیدکننده خارج از نوبت انجام شود. باید در بخش‌های ثبت سفارش، شرایط برای بخش تولید تسهیل گردد (که البته طبق شنیده‌ها، این بخش در سازمان صنعت استان تهران در حال شکل‌گیری است.)


این پیشکسوت صنعت پوشاک اذعان داشت: بسیار دردناک است وقتی می‌شنویم فردی، قاچاق گران‌تر را به واردات ارزان‌تر ترجیح می‌دهد؛ پس دولتمردان باید ساختار را اصلاح نمایند.


وی در مورد شناسه کالا اعلام کرد: کدامیک از کالاهای خارجی شناسه کالا گرفته‌اند؟ چرا برای خارجی‌ها این‌قدر میهمان‌نوازی می‌کنیم؟!
به گفته هاکوپیان، صد در صد طرفدار شفافیت هستم و معتقدم تمام امور باید شفاف و روشن باشد اما نه یک‌طرفه! اگر می‌خواهید رفتار تولیدکننده شفاف باشد، دولت هم باید شفاف عمل کند. پس از دولتمردان می‌خواهیم ما را در شرایط برابر قرار دهند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران، بیان کلمه «قاچاق محرز‌» را سخت توصیف کرد و گفت: مگر قاچاق غیرمحرز هم وجود دارد؟! هیچ کالای خارجی در این مملکت از مبادی رسمی وارد نمی‌شود، گمرک پرداخت نکرده، شناسنامه ندارد و معلوم نیست از کجا آمده است... چماق دیگری که بر سر تولیدکننده می‌خورد، ممنوعیت واردات پوشاک است. مگر زمانی‌که واردات در این کشور آزاد بود، بیش از 60 میلیون دلار پوشاک وارد شده است؟ باید با اصل قضیه یعنی قاچاق که تولید کشور را به نابودی سوق می‌دهد، مبارزه کنیم.  


وی در پایان خطاب به مسئولان دولتی گفت: بیایید با هم یک‌دل و یک‌صدا در جنگ اقتصادی حضور داشته باشیم. ما رفتنی نیستیم، اینجا ایستاده‌ایم، می‌ایستیم و ثابت خواهیم کرد که حافظ منافع ملی هستیم.

 

*راه‌اندازی شورای هماهنگی صنوف پوشاک ایران


آخرین سخنران همایش صنعت پوشاک؛ امروز و فردا‌‌، ابوالقاسم شیرازی- رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران- بود که به جایگاه سخنرانی دعوت شد. وی، تولیدکننده ایرانی را خستگی‌ناپذیر دانست که با حضور در نمایشگاه ایران مد و عرضه تولیدات باکیفیت و بی‌نظیر (و نه کم‌نظیر) نشان دادند که با وجود همه مشکلات و موانع به تولید ادامه می‌دهند.  


شیرازی افزود: ده‌ها تولیدکننده در اقصی نقاط کشور به فعالیت مشغول هستند و ما به این تولیدات افتخار می‌کنیم؛ پس تولیدکننده ایرانی، جهادگر است و در این شرایط تولید یک جهاد بزرگ محسوب می‌شود.

 

ابوالقاسم شیرازی- رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران-


وی گفت: با هدف اعتلای این صنعت و همکاری مرکز اصناف، مسئولان وزارت صنعت، اتاق اصناف و تشکل‌های پوشاک سراسر کشور «‌شورای هماهنگی صنوف پوشاک ایران» بالغ بر 600 اتحادیه پوشاک در کشور تشکیل شده است.


شیرازی، رونق و تعدد برگزاری نمایشگاه‌های پربار مانند ایران مد را در راستای معرفی توانمندی‌های تولیدکنندگان ایرانی و جلب مخاطب بسیار موثر دانست.


پس از اتمام سخنرانی‌های همایش، میهمانان جهت صرف شام به سالن غذاخوری دعوت شدند.

 

گزارش تصویری

چاپ این صفحه