چاپ این صفحه

بازار شب عیدی که از دست رفت...

تعداد بازدید : 470
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
حمید عظیمی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران- اذعان داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان پوشاک، بازار شب عید- که بازار اصلی آنان در طول یک‌سال می‌باشد- را به طور کامل از دست داده‌اند و در مال‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و حتی فروشگاه‌های آنلاین خرید انجام نمی‌شود، در واقع مردم به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، خرید پوشاک است و اغلب به دنبال تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هستند.


به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی ادامه داد: متأسفانه یکی از ضربه‌های بسیار سهمگین که به تولیدکنندگان پوشاک وارد شده، از دست رفتن بازار شب عید است و اگر این روند تا فروردین 99 نیز به طول انجامد، فکر نمی‌کنم بازار مطلوب و ایده‌آل صنعت پوشاک بازگردد؛ ضمن این‌که تولیدکنندگان پوشاک بر محور مد روز کار می‌کنند و پوشاک فصل تابستان، دقیقاً زمانی آماده شده که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و به این ترتیب تمام فروشگاه‌ها، دارای پوشاک تابستانی هستند اما قادر به فروش نیستند و این امر مقدمه بروز مشکلات کوچک و بزرگ دیگر مانند چک‌های برگشتی، اختلال ارتباط میان کسبه بازار و امثالهم خواهد بود مگر این‌که دولت با وضع قوانین و مقررات تسهیل‌‌گر به کمک تولیدکنندگان بشتابد؛ برای مثال اعلام کند کلیه چک‌ها، بروات و اسناد مالی صادره صنعتگران در اسفند 98، مورد پیگیرد قانونی و کیفری قرار نخواهد گرفت.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران تصریح کرد: دولت هنگ‌کنگ، هزینه برق منازل را رایگان اعلام کرده است و تا اردیبهشت 99 فعالیت تمام واحدهای صنعتی، تولیدی، آموزشی و تجاری را متوقف نموده و در این مدت یارانه قابل توجهی به شهروندان خود اختصاص می‌دهد.     


به اعتقاد عظیمی، دولت ما مشکلات خاص خود را دارد و درگیر مسائل تحریم و اقتصادی است لذا باید میان مردم و دولت تعامل و همدلی شکل گیرد تا اجازه فرصت‌طلبی و سودجویی به برخی افراد در این فضا داده نشود. باید شرایط به نحوی مدیریت شود تا بحران کرونا را مانند تمام بحران‌های چهل سال اخیر در کنار همدیگر پشت سر بگذاریم. 


این تولیدکننده پوشاک یادآور شد: باید احساس همدلی و همدردی میان مردم به وجود آید و این تفکر شکل بگیرد که احتکار ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به هیچ عنوان زیبنده و شایسته مردم ایران نیست. 


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران اذعان داشت: در شش ماه گذشته به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک، افزایش نرخ دلار و عدم توجیه اقتصادی قاچاق، تمام تولیدکنندگان پوشاک عزم خود را برای فروش موفق در بازار شب عید جزم کرده بودند؛ همچنین اگر در گذشته توان تولید روزانه هزار قطعه پوشاک داشتند، بر تولید سه هزار قطعه پوشاک در روز متمرکز شدند اما متأسفانه بحران کرونا، مجال عرض اندام پوشاک باکیفیت ایرانی را از صنعتگران گرفت. 


به گفته وی، تولیدکنندگان ایرانی در مواجهه با برخی مسائل، به اصطلاح آبدیده شده‌اند برای مثال تحریم‌های بین‌المللی ضربات بسیاری بر پیکر صنعت و اقتصاد کشور وارد کرد اما در همین شرایط نیز بسیاری از صنعتگران، تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند.


سال 98 به تعبیر عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران، سال چندان نامطلوبی برای صنعت پوشاک کشور به شمار نمی‌آید و علی‌رغم تمام بحران‌ها و مشکلات متعدد ( از سیل و زلزله گرفته تا تشدید تحریم‌ها، سقوط هواپیمای اوکراینی، شهادت سردار سلیمانی، و ... ) آن را پشت سر گذاشته‌ایم. 


عظیمی خاطرنشان کرد: همه مردم ایران، عضو یک خانواده بزرگ هستند، در یک کشور زندگی می‌کنیم پس باید به همدیگر کمک کنیم و بهترین‌ها را برای همنوعان خود بخواهیم. امیدوارم همه مردم ایران تندرست وسالم باشند و هر چه زودتر شاهد ریشه‌کن شدن ویروس کرونا در سطح جهانی باشیم.     

 

چاپ این صفحه