چاپ این صفحه

منسوجات هوشمند و کاربردهای آن؛ رسوخ فناوری در صنایع نساجی و پوشاک

تعداد بازدید : 654
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
بکارگیری فناوری هوشمند در منسوجات، امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا فناوری هوشمند به این محصولات ارزش افزوده ای زیادی اضافه کرده و توانسته راحتی و امنیت بیشتری را برای افراد به ارمغان آورد.

امروزه بسیاری از شرکت ها به استفاده از فناوری هوشمند در محصولات خود ترغیب شده اند زیرا بهره گیری از منسوجات هوشمند به منظور بهبود کیفیت تولیدات نساجی و پوشاک در تمام دنیا کاربرد وسیعی دارد و می تواند زمینه ای برای همکاری متخصصان و صنعتگران حوزه های گوناگون فراهم آورد.

 

به گفته  روح الله باقرزاده، عضو هیات علمی پژوهشكده مواد و فناوری های پیشرفته صنعت نساجی دانشگاه صنعتی امیركبیر،« منسوجات هوشمند از جمله فناوری هایی هستند كه امروزه در زمینه ‏های مختلفی كاربرد دارند. این محصولات از مواد مختلف و متنوعی مانند سیم‏ ها و اتصالات رسانا و ... تولید شده‏ اند كه به منسوج متصل می‏ شوند».

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از سیناپرس، وی «قابلیت مراقبت و نظارت بر علایم حیاتی بدن»، « توانایی برداشت انرژی از محیط» و «اعلام هشدارها و تغییرات مناسب» را از جمله کابردهای منسوجات هوشمند عنوان کرد و گفت: «هرچند انتخاب مواد و ابزار در تولید منسوجات هوشمند بسیار مهم است اما راحتی و انعطاف پذیری البسه نیز اهمیت دارد بنابراین استفاده از ادوات مختلف نباید منجر به کاهش راحتی پوشاک شود».

 

تاثیر پوشاک محافظتی در صنایع نظامی

 

منسوجات هوشمند توانایی نظارت بر فرد و محیط او و انجام عکس العمل مناسب را دارند به همین خاطر گزینه مناسبی برای کاربردهای حفاظتی هستند.

 

هم اکنون پوشاک هوشمند کاربردهای زیادی در مونیتورینگ یک فضانورد در حال راهپیمایی در فضا، یک آتش نشان یا پلیس و سرباز در حال خدمت، نظارت و تشخیص پزشکی، رصد علایم حیاتی بدن در ورزشکاران، سالمندان، نوزادان، مونیتورینگ ورزشی( نظارت سلامت ورزشکاران) و ابزارهای کمکی معلولان، نابینایان و ... لباس مشاغل در دماهای بسیار گرم و بسیار سرد( قطب) دارد.

 

در رابطه با پوشاک محافظتی هوشمند، محافظت از بدن در برابر آتش، ریزش ذرات مذاب، منابع تابشی و مواد شیمیایی از نیازهای اولیه در صنایع نظامی و کارخانجات است؛ در این بین فناوری هوشمند در زمینه پوشاک محافظتی تاثیر بیشتری در صنایع نظامی- دفاعی دارد.


هوشمند سازی منسوجات با استفاده از فناوری نانو

 

هوشمندسازی منسوجات با استفاده از فناوری نانو از دیگر اقداماتی است که امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت های فناور قرار گرفته است. شرکت های فناور ایرانی نیز از قافله این علم دور نمانده و چه بسا دستاوردهایی نیز در این زمینه خلق کرده اند.

 

به گفته سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، هیچ صنعت و محصولی را نمی توان یافت که متاثر از فناوری نانو نباشد. امروزه تمام شئونات زندگی بشر، تحت تاثیر فناوری نانو قرار دارد.  

 

وی گفت: امروز در ایران در بیش از 15 حوزه صنعتی، فناوری نانو مورد استفاده قرار می گیرد؛ بیش از 500 محصول تولیدی تایید شده وارد بازار شده که از این میان 50 محصول مربوط به صنایع نساجی است.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه طیف گسترده ای از فناوری های نانو از جمله آنتی باکتریال، آب گریز، ضد لک، آب دوست، ضد امواج الکترو مغناطیس، هادی الکتریسته و ضد عایق صوت به صنعت نساجی ورود پیدا کرده اند.


ارتقای عملکرد سربازان با کمک فناوری نانو

 

امروزه کارایی لباس های نظامی با پیشرفت تکنولوژی هوشمند و تکنولوژی اطلاعات بهبود یافته است و تاثیر به سزایی در حفظ جان سربازان در عین حفظ راحتی و عملکرد داشته است.

 

آرزو نجف زاده، دانش آموخته دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر اکرم ابراهیم بیگی طی تحقیقی  با در نظر گرفتن مولفه هایی از قبیل راحتی، محافظت، زیبایی و نگهداری لباس نظامی به این نتیجه رسیده است که زیبایی نیاز اول سرباز و نگهداری، محافظت و راحتی به ترتیب اولویت های بعدی او را شامل می شوند.

 

همچنین نتایج این پژوهش مبین آن است که به کارگیری فناوری نانو به عنوان فناوری هوشمند، باعث کاهش وزن، حجم و اندازه تجهیزات خواهد شد و افزایش استحکام و کارایی، ارتقای حفاظت و دفاع در برابر عوامل شیمیایی و بیولوژیکی و آشکارسازی، برتری اطلاعاتی و نهایتا ارتقای عملکرد سربازان و جنگاوران آینده را در پی دارد.

چاپ این صفحه