چاپ این صفحه

توسعه روشی برای تجزیه و تحلیل رها شدن میکروالیاف از منسوجات

تعداد بازدید : 457
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
موسسه بین المللی پژوهشی هونشتاین روش جدیدی را برای تجزیه و تحلیل فرایند آزاد شدن میکروالیاف از منسوجات ابداع کرده است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساج امروز، در این روش با استفاده از آنالیز تصویر دینامیکی کمیت رفتار آزاد شدن میکروالیاف تعیین شده و داده های مربوط به توسعه مواد اولیه در طول زنجیره تامین که پیش از این دست نیافتنی بود، آشکار می شود.


تیم تحقیقاتی موسسه هونشتاین روش تحلیلی فراتر از رویکردهای موجود پیرامون اندازه گیری حجم میکروالیاف جدا شده از منسوج برای اندازه گیری نمره، طول، قطر و شکل الیاف ابداع کرده است.


روش جدید اطلاعات جامعی در رابطه با مورفولوژی الیاف و ذرات در اختیار ما می گذارد که برای انجام روش آزمایشی فیلتراسیون که به صورت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد نیز مفید است.


محققان موسسه هونشتاین در حال حاضر در مرحله معرفی روش جدید به کمیته های بین المللی استاندارد می باشد.


تجزیه و تحلیل بیشتر می تواند منجر به نتایج جداگانه ای برای الیاف سلولزی(برای مثال پنبه) و الیاف غیر سلولزی(برای مثال پلی استر) شود. در حال حاضر این تجزیه و تحلیل ها تنها و به صورت انحصاری از طریق موسسه هونشتاین قابل دسترسی است.


محققان با این سطح از جزییات اکنون می توانند تعیین کنند که کدام نوع از الیاف و یا کدام ساختار ماده اولیه باعث آزادسازی بیشتر میکروالیاف از منسوجات می شود که این می تواند منجر به تصمیم گیری های آگاهانه در مورد توسعه منسوجات پایاتر شود.


یکی از مزیت های روش جدید امکان فرق قایل شدن بین میکروذرات لیفی و سایر میکروذرات و همچنین بین میکروالیاف سلولزی با میکروالیاف غیرسلولزی است.


میکروالیاف مصنوعی ذرات بسیار ریز پلاستیکی هستند که در حین تنش های مکانیکی وارد شده به منسوج به ویژه عملیات شستشو از منسوج جدا شده و وارد آب می شوند.

 

پساب های حاوی میکروالیاف در نهایت از راه فاضلاب های شهری وارد محیط های آبی بزرگ تر می شوند. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساج امروز، این میکروالیاف در مسیر خود مواد مضر و آلاینده ها را از محیط به خود جذب می کنند و وارد زنجیره های غذایی موجودات دریایی و در نهایت انسان می شوند.


آنالیز تصویر دینامیکی پساب ها امکان انجام آزمایشات بیشتر نظیر فیلتراسیون را فراهم می کند. فیلتراسیون که رایج ترین روش تا به امروز است شامل فیلتر کردن پساب حاصل از شستشوی منسوجات و سپس وزن کردن ذرات باقیمانده می باشد.


موسسه هونشتاین در نوامبر سال 2019 به عنوان یک عضو پژوهشی به کنسرسیوم میکروالیاف ملحق شده است.  

 

چاپ این صفحه