چاپ این صفحه

کنترل اولیه اختلالات عصبی در کودکان با استفاده از لباس های مخصوص

تعداد بازدید : 219
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
محققان دانشگاه هلسینکی لباس مخصوصی را برای کودکان طراحی کرده اند که با ردیابی حرکت آن ها می تواند اختلالات عصبی را در مراحل اولیه رشد نوزاد شناسایی کند.

ترجمه: آزاده موحد

 

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری در توسعه فناوری های پوشیدنی در بخش لباس های ورزشی برای بزرگسالان بوده ایم. مبحثی که کمتر به آن پرداخته شده تجزیه و تحلیل حرکتی نوزادان بر پایه سنسورهای متعدد است که با نام "بی بی تک" یاهمان فناوری کودکان شناخته می شود. موسسات دانشگاهی اخیرا تمرکز خود را بر روی این فناوری جدید به ویژه در رابطه با رشد و سلامت نوزادان گذاشته اند.

 

حرکت خودجوش و داوطلبانه نوزادان نشان دهنده بی عیب بودن رشد مغزی آن هاست چون آن ها برای این کار نیازمند فعال شدن بخش های مختلفی در دستگاه عصبی مرکزی خود هستند. گفته می شود تشخیص زودهنگام رشد غیرعادی مغز در نوزادان در تشخیص اختلالات عصبی نظیر فلج مغزی و اختلالات طیف اوتیسم ضروری است.

 

محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند لباس هوشمندی جدیدی را برای کودکان و با هدف ردیابی اختلالات عصبی نظیر اختلالات طیف اوتیسم و فلج مغزی در آن ها تولید کرده اند.

 

هدف از طراحی این "سرهمی هوشمند" بررسی و تعیین کمیت الگوهای حرکتی مهم و حالات اصلی بدن نوزادانی می باشد که حرکاتشان به صورت مستقل و بدون کمک است.

 

داده های به دست آمده از سنسورهای موجود بر روی سرهمی تجزیه و تحلیل می شود و امکان بررسی تقارن و هماهنگی حرکت اعضا را با جزییات بیشتری فراهم می کند. از نتایج به دست آمده می توان برای تشخیص بالینی اختلالات عصبی استفاده کرد.

 

مسوولیت طراحی سرهمی هوشمند بر عهده الینا ایلن بوده است. در این سرهمی بدون هیچ محدودیتی امکان انجام حرکات مستقل و بدون کمک وجود دارد. چهار سنسور حرکتی بی سیم یا همان Movesense تولید کمپانی Suunto بر روی قسمت های بازو و ساق پا قرار می گیرند، این سنسورها مجهز به یک اپلیکیشن موبایل تولید کمپانی آلمانی Kaasa هستند. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  محققان در نمونه اولیه خود از لباس شنای نوزادان که به صورت تجاری نیز در دسترس بود استفاده کردند؛ آن ها سنسورهای هوشمند را از طریق رابط با استفاده از چسب های ترموپلاستیک پلی یورتان و به روش حرارت دهی بر روی پارچه قرار دادند.

 

این مطالعه بر روی 24 نوزاد حدودا هفت ماهه که فاقد نشانه قبلی از داشتن مشکلات پزشکی جدی بوده اند انجام شده است. نوزادان پس از پوشیدن سرهمی هوشمند بر روی یک تشک فومی قرار می گیرند و حرکات آن ها طی جلسه های 30 تا 60 دقیقه ای بررسی می شود.

 

فیزیوتراپیست کودکان بدون آن که هیچ گونه تماس فیزیکی با نوزادان داشته باشد آن ها  را با استفاده از تعدادی اسباب بازی مناسب سنشان درگیر موقعیت ها و حرکات مختلف می کند. اسباب بازی ها آزادانه در اختیار نوزاد است تا با آن ها بازی کند.

 

واضح است که الگوهای حرکتی نوزاد با افراد بزرگسال متفاوت می باشد و ادعای محققان دانشگاه این است که هیچ سیستم طبقه بندی استانداردی برای تشخیص حرکات نوزادان به شیوه ای مقایسه ای وجود ندارد.

 

پیش از این ردیابی حرکات مستقل نوزادان تنها توسط پزشکان یا متخصصان فیزیوتراپی اطفال ممکن بود و این امکان وجود داشت که رفتار حرکتی نوزادان در هنگام معاینه دقیقا آن چیزی نباشد که در خانه مشاهده می شود.

 

سمپسا ون هاتالو، استاد نوروفیزیولوژی بالینی در دانشگاه هلسینکی و متخصص عصب شناسی کودکان می گوید: "سرهمی هوشمند این امکان را برای ما فراهم می کند تا حرکات مستقل و داوطلبانه نوزاد را در محیط خارج از آزمایشگاه و در همان مراحل ابتدایی بررسی کنیم. نوزاد پس از پوشیدن سرهمی مخصوص به خانه فرستاده می شود و فردای آن روز به بیمارستان برمی گردد تا نتایج به دست آمده مورد پردازش قرار بگیرد. این اختراع یک قدم انقلابی رو به جلو است. با استفاده از اندازه گیری های به دست آمده می توان تغییرات حرکتی را به صورت دقیق از سن پنج ماهگی تشخیص داد، چیزی که منسوجات پزشکی هوشمند تا کنون قادر به انجام آن نبوده اند."

 

سنسورهای Movesense ضد آب بوده و می توان آن ها را از رابطشان جدا کرد و در نتیجه برای قرار گرفتن بر روی اعضای بدن نوزاد مناسب هستند. گفته می شود این لباس الکترونیک تا دمای c°40 قابل شستشو می باشد.

 

در حال حاضر قیمت این سرهمی هوشمند حدود 200 دلار است اما تولید لباس در مقیاس انبوه می توان باعث کاهش قیمت آن تا 50-30 دلار شود و آن را برای طیف گسترده تری از افراد به ویژه در کشورهای در حال توسعه قابل خریداری کند.

 

از هر ده نوزاد یک نوزاد به دلیل مشکلات پزشکی مربوط به نوزادان در خطر اختلال عصبی تکاملی قرار دارد. با توجه به انعطاف پذیری مغزی در سال های اولیه کودکی این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

هرچند که این نخستین محصول در عرصه منسوجات هوشمند مخصوص کودکان نیست اما نشان دهنده روند در حال رشد در فناوری های پوشیدنی است که تمرکز آن بر کنترل اطفال برای مراقبت بهتر از آن ها می باشد. شکی نیست که استقبال از راهکارهای مربوط به بررسی سیستم عصبی کودکان روز به روز بیشتر می شود.

 

پروژه دانشگاه هلسینکی نشان می دهد که امکان تولید لباس هوشمند برای نوزادان که هم پوشیدن آن راحت باشد و هم قابلیت ردیابی حرکات مستقل نوزاد را داشته باشد، وجود دارد.

 

در آینده می توان از این سرهمی هوشمند برای بررسی تاثیر روش ها و درمان های مختلف بر رشد و توسعه الگوهای کودکان استفاده کرد.

 

چاپ این صفحه