چاپ این صفحه

معاون صنایع وزارت صمت در نشست پایش تولید مطرح کرد: رصد مستمر وضعیت ۴۴ کالای منتخب

تعداد بازدید : 307
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۲/۳۱
نشست تخصصی پایش تولیدات صنعتی و معدنی با حضور معاونان و مدیران کل وزارت صمت با هدف رصد مستمر وضعیت صنایع کشور برگزار شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت در جریان این نشست با نگاهی به وضعیت ۴۴ کالای منتخب صنعتی و معدنی گفت: با توجه به شرایط حساس کشور، ضروری است صیانت از تولید با رویکرد نظارت مستمر بر فرآیند تولید صنایع راهبردی در دستور کار قرار گیرد.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان‌صنعت،  مهدی صادقی‌نیارکی، پایش وضعیت تولید، صادرات و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع راهبردی در بازه زمانی کوتاه‌مدت یکی از برنامه‌های مهم وزارت صمت در سال جاری اعلام کرد و افزود: مکانیزمی با همکاری معاونت طرح وبرنامه، سازمان توسعه تجارت و معاونت امور معدنی برای رصد وضعیت ۴۴ کالای منتخب صنعتی و معدنی در نظر گرفته شده است و مقرر شد وضعیت هر زنجیره با رویکرد تامین مواد اولیه، افزایش ظرفیت تولید مورد بررسی قرار گیرد.


به گفته معاون امور صنایع وزارت صمت تحلیل وضعیت صادرات محصولات نهایی منتخب نیز در سلسله نشست‌های پایش تولید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


صادقی‌نیارکی تحلیل روند تامین مواد اولیه مورد نیاز کالا‌های منتخب را از دیگر رویکرد‌های این نشست تخصصی برشمرد و افزود: همه استان‌ها با همکاری تشکل‌های تخصصی و صنایع سراسر کشور با اعلام آمار تولید در واکاوی وضعیت صنعت کشور کمک خواهند کرد.


وی هدف از برگزاری این نشست تخصصی را پیش‌بینی دورنمایی از صنعت عنوان کرد و گفت: وضعیت تولید صنایع منتخب هر استان نیز در باره زمانی مشخص مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

 

معاون امور صنایع وزارت صمت در پایان تاکید کرد: با احصاء برش استانی و بررسی زنجیره‌های صنعتی در هر برش می‌توان ترسیم واقعی از وضعیت صنایع کشور به دست آورد و براساس داده‌های واقعی چالش‌های پیش روی شرایط تولید را مرتفع کرد.


گفتنی است در این نشست تخصصی پیشنهادات معاونان وزیر صنعت جهت نحوه احصاء و پردازش اطلاعات صنعتی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مدل مشخصی جهت رصد مستمر وضعیت صنایع کشور به تایید اعضا رسید.


تکلیف خودروسازان برای افزایش بهره‌وری و صادرات


همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های خودروسازی در رویکرد جدید، مکلف به واگذاری اموال و دارایی‌های خود، افزایش بهره‌وری و صادرات شدند.مهدی صادقی نیارکی به فعالیت‌هایی که در دوره جدید توسط شرکت‌های خودروسازی باید انجام شود اشاره و افزود: مجموعه اقداماتی که در راستای تنظیم بازار اتخاذ شده، منجر به کاهش قیمت خودرو، کاهش تقاضا، واقعی شدن قیمت‌ها و شکست حباب قیمت‌ها خواهد شد، اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، تامین خودرو است.


معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تامین خودرو باید به گونه‌ای باشد که نهادهای پولی و مالی نقدینگی صنعت خودروسازی را تامین کنند و از سویی، بانک مرکزی هم ارز مورد نیاز این صنعت و صنایع وابسته به آن را تخصیص دهد.

 

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری شرکت‌های خودروسازی تولید روزانه چهار هزار دستگاه خودرو است، ادامه‌داد: رسیدن به این تیراژ تولید منوط به تامین ارز و ریال خودروسازان است، در این میان تکالیفی هم بر عهده شرکت‌های خودروسازی گذاشته شده که از جمله آن واگذاری اموال و دارایی‌های غیرتولیدی، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات است.

 

این مقام مسوول درباره تمهیدات جدیدی که برای صنعت خودرو در راستای آرامش بازار اتخاذ شده، یادآور شد: شرکت‌های خودروسازی از بهمن ۹۷ هیچ افزایش قیمتی نداشتند و افزایش قیمت‌ها مربوط به بازار است.


وی گفت:‌ برای کنترل قیمت خودرو در بازار اقدامات جدیدی انجام شده که امیدواریم اثرگذاری آن زیاد باشد.


صادقی نیارکی اضافه کرد: هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که به سمت واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع حرکت کند، بر این اساس با سیاست‌های جدید از جمله فروش خودرو به افراد بالای ۱۸ سال، ۳۶ ماه عدم خرید خودرو توسط متقاضی و باطل شدن گارانتی پس از سه ماه از مصرف نکردن خودرو، می‌توان به هدف یاد شده دست یافت.


وی تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه بدانند خودرو کالای سرمایه‌ای نیست و مصرفی است، در این راستا حذف سود مشارکت در ثبت‌نام خودرو یکی از اقداماتی است که انجام شده است.

چاپ این صفحه