چاپ این صفحه

انتقاد رییس اتاق ایران از دیوار ستبر تمرکزگرایی

تعداد بازدید : 190
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۱
در شرایط فعلی تمرکزگرایی یکی از موانع اصلی توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود که به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، به همه استان‌ها این اجازه را نمی‌دهد که قابلیت‌های خود را نشان دهند.


غلامحسین شافعی در این خصوص گفت: تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری، ظرفیت‌ها را از مناطق و استان‌ها دریغ می‌کند در حالی که با تفویض اختیار به استان‌ها می‌توان ضمن رفع این چالش، زمینه توسعه منطقه‌ای را نیز فراهم آورد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت،  رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دیوار ستبر تمرکزگرایی به چالشی دیرینه در مسیر توسعه تبدیل شده که مانع از توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای است و شکستن این سد، با تفویض اختیار به استان‌ها و استانداران ممکن خواهد شد.شافعی با تشریح نقش تصمیمات منطقه‌ای در سرنوشت کشور، افزود: تمرکز قدرت، ظرفیت‌ها را از مناطق و استان‌ها دریغ می‌کند اما اینکه استانداران نقشی اساسی در تصمیمات اقتصادی هر استان داشته باشند، می‌تواند با سرعتی قابل‌توجه در توسعه اثرگذار واقع شود.


او با اشاره به اینکه رییس‌جمهور و وزیر کشور در قالب تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، استان خراسان رضوی را به عنوان الگو و پایلوت برای پیاده‌سازی این ساختار برگزیده‌اند، اظهار کرد: از دیدگاه بخش خصوصی این اقدام اتفاقی مهمی محسوب می‌شود و انتصاب استاندار خراسان رضوی به عنوان رییس ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان نیز اتفاق فرخنده‌ای است.

 

رییس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تشکل‌های بخش خصوصی باید توجه داشته باشند که توفیق این عمل می‌تواند به کامیابی برای کشورمان بینجامد و همه باید برای همکاری و مساعدت بیش از گذشته همکاری کنیم تا این اقدام مهم و اثرگذار در آینده کشور نیز تاثیرگذار باشد. شافعی افزود: اگر برنامه‌های توسعه‌ای کشور با این نگاه تدوین شود، می‌توانیم بسیار متفاوت‌تر از گذشته راه جدید توسعه را مبتنی بر روال اصولی آغاز کنیم.

چاپ این صفحه