چاپ این صفحه

حسین مدرس خیابانی در دیدار با فعالان اقتصادی استان اصفهان: تشکیل کمیته تهاتر ارزی برای تأمین مواد اولیه از محل ارز صادراتی

تعداد بازدید : 214
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۱
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق اصفهان، تولید را محوری‌ترین مسئله کشور دانست و گفت: اولین قدم مؤثر برای تحقق و افزایش تولید، تأمین مواد اولیه است که در این خصوص روی تأمین ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه از محل ارز حاصل از صادرات برنامه‌ریزی شده و کمیته تهاتر ارزی شکل گرفته است.

حسین مدرس خیابانی، در دیدار با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق اصفهان توجه ویژه به ساخت داخل، توسعه صادرات و تحقق جهش تولید را از اولویت‌های کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، سرپرست وزارت صنعت افزود: سال ۹۸ را علی‌رغم همه محدودیت‌های موجود سپری کردیم و با حدود 42 میلیارد دلار صادرات به 100 کشور دنیا، شاهد رکورد زنی صادرات به لحاظ وزنی و به میزان 135 میلیون تن بودیم که در طول 41 سال گذشته برای اولین بار تحقق یافت و این اتفاق در اوج تحریم‌ها به وقوع پیوسته است.

 

او تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید اقتصاد بدون نفت را تمرین کنیم و اتکا به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، طبیعتاً تنگناهایی را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند؛ اما این امر در اقتصاد بدون نفت غیرقابل‌اجتناب است.

 

مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به اولویت‌های وزارت صنعت برای تحقق جهش تولید، افزود: حضور افتخارآمیز امروز ما در استان اصفهان و افتتاح چند طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی یک طرح با ظرفیت سرمایه‌گذاری بیش از 7 هزار میلیارد تومان، جلوه‌ای از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر کشورمان برای دستیابی واقعی به جهش تولید است.

 

او تصریح کرد: هم‌اکنون به ازای ۸۶۰۰ واحد صنعتی موجود در سطح استان اصفهان، 4600 طرح در حال تکمیل و مراحل راه‌اندازی است و در عمل به‌اندازه بیش از نصف واحدهای موجود در این استان طرح صنعتی در حال اجرا است.

 

سرپرست وزارت صنعت افزود: نکته اساسی طرح‌های در دست احداث اصفهان آن است که بالای 1600 طرح در حال اجرا، دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد و 600 طرح دارای پیشرفت بالای 80 درصد است، که این آمارها نشان‌دهنده آن است که به‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود، کشور به‌خوبی در حال اداره بوده و توسعه صنعتی متوقف نشده است. وی موفقیت‌های موجود را مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های بخش خصوصی و همه ارکان نظام و دولت دانست.

 

مدرس خیابانی گفت: مدیران ما باید باور داشته باشند امسال نیز علی‌رغم وجود همه دشواری‌ها و سختی‌ها؛ موفقیت‌های به دست آمده در سال ۹۸ در بخش تولید و تجارت کشور، کاملاً قابل تحقق است.

 

سرپرست وزارت صنعت تولید را محوری‌ترین مسئله کشور دانست و افزود: اولین قدم مؤثر برای تحقق و افزایش تولید، تأمین مواد اولیه است و در این خصوص روی تأمین ارز از محل ارز حاصل از صادرات برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کمیته تهاتر ارزی شکل گرفته است.

 

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه ادامه تحقق جهش تولید فقط از طریق جهش صادرات ممکن است، تأمین معیشت مردم را نیز از رئوس برنامه‌های این وزارتخانه دانست و گفت: امروز برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی کشور و ایجاد ارزش‌افزوده حتماً جلوی صادرات مواد خام را خواهیم گرفت و این منوط به ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده در تولید محصولات نهایی است؛ به‌عنوان نمونه در صنعت فولاد گام‌های برداشته شده باید تکمیل و محصولات فولادی ما در پایان زنجیره تولید خود صادر شوند.

 

او در پایان تأکید کرد: سیاست کلی وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص صنعت فولاد، توزیع منافع صادرات میان همه زنجیره فولاد است و البته اولویت در این است که صادرات به سمت ارزش‌افزوده بیشتر هدایت شود.

 

 در ادامه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان گفت: راه‌اندازی شورای تجارت خارجی اقدامی است که بیش از هر زمان دیگر به‌ویژه در اقتصاد صادرات گرا نیازمند آن هستیم.

 

او از اعلام آمادگی اتاق اصفهان برای همکاری با وزارت صنعت برای تحقق این امر خبر داد و افزود: صادرات بدون توجه ویژه به برند تجاری محقق نخواهد شد و امید است این امر از اهم برنامه‌های این وزارتخانه باشد.

 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه ضمن تأکید بر لزوم توجه به نرخ تشکیل سرمایه و کاهش GDP کشور و تأثیر ویروس کرونا بر این شاخص، گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند گره مشکلاتشان در حوزه‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی، رفع تعهدات ارزی و... به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت گشوده شود.

 

گلشیرازی همچنین افزود: می‌طلبد موضوعات و مشکلات استان صنعتی اصفهان در حوزه‌های صنعت، معدن و صادرات به‌صورت فوری از طریق تشکیل جلسات مجازی فعالان اقتصادی و مدیران و معاونان وزارت صنعت رفع شود. رئیس اتاق اصفهان همچنین افزایش حدود اختیارات روسای سازمان صنعت استان‌های صنعتی مانند اصفهان را در گره‌گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی مؤثر دانست.

چاپ این صفحه