چاپ این صفحه

احتمال تعدیل قیمت دلار تا پایان تیر ماه

تعداد بازدید : 274
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۲
عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر غیرواقعی بودن نرخ فعلی دلار اظهار کرد: درصورت بازگشت ارز صادراتی تجار تا پایان تیر ماه احتمال تعدیل قیمت ارز وجود دارد.

  محمد لاهوتی  درباره دلایل افزایش قیمت دلار طی روزهای گذشته توضیح داد: قیمت ذاتی دلار اعداد و ارقامی که امروز می‌بینیم نیست و موضوعاتی همچون مشکل نقل‌وانتقالات پول، کاهش درآمد‌های ارزی دولت، کند شدن بازگشت ارز‌های صادراتی به دلیل بسته شدن مرز‌ها و نیز تاثیرات روانی ناشی از تحریم‌ها و نشست شورای حکام منجر به افزایش قیمت دلار طی هفته جاری شده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از اقتصاد آنلاین، رییس کنفدراسیون صادرات ایران به مهلت بازگشت ارز صادراتی و تاثیر آن بر قیمت دلار اشاره کرد و گفت: بانک‌مرکزی تا ۳۱ تیرماه به صادرکنندگان فرصت داده تا ارز صادراتی خود را به کشور بازگردانند که درصورت بازگشت ارزهایی که به دلیل بسته شدن مرزها با مشکل روبه‌رو بودند، احتمال تعدیل قیمت ارز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: از آنجا که مرزها و بازارهای صادراتی تقریبا سه ماه تعطیل بودند، تاثیر خود را در بازگشت ارز صادراتی گذاشته است  اما با بهبود وضعیت تجارت از خرداد ماه و افزایش صادرات، برگشت ارز نیز مجددا از سرگرفته خواهد شد؛ البته فرصتی که بانک مرکزی برای بازگشت ارز اعلام کرده با توجه به بسته بودن مرزها و فعالیت در بازارهای هدف صادراتی ممکن است تجار را تا تاریخ یاد شده با مشکل مواجه کند اما صادرکنندگان در تلاش هستند ارز خود را به کشور بازگردانند.

 

لاهوتی با تاکید بر غیرواقعی بودن نرخ فعلی ارز تصریح کرد: جهش نرخ ارز در واقع ناشی از تاثیر عوامل متعددی  است و چنانچه آثار عوامل موثر بر گرانی کم‌رنگ شود و عرضه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان افزایش یابد، قیمت نیز تعدیل می‌شود.

 

رییس کمسیون تسهیل و تجارت اتاق تهران درباره آینده قیمت دلار خاطرنشان کرد: قیمت دلار به عوامل متعددی از جمله سیاسی، اقتصادی، میزان عرضه و وضعیت بازارهای صادراتی و تورم بستگی دارد، لذا پیش‌بینی در یک شرایط باثبات و دور از تاثیر عوامل بیرونی قابل انجام است؛ به این ترتیب در شرایط فعلی که تاثیر جو روانی در افزایش قیمت ارز بسیار بالا است امکان پیش‌بینی وجود ندارد و قیمت‌هایی که بعضا اعلام می‌شود هیچ منطق کارشناسی ندارد.

چاپ این صفحه