چاپ این صفحه

نوبخت: برای کسری بودجه، منابع جایگزین داریم

تعداد بازدید : 201
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۴
رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه با اعلام علت تفاوت نرخ رشد اقتصادی بدون نفت از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی، گفت: هر میزان از بودجه و درآمدها که تحقق پیدا نکند، دولت برای آن مقدار منابع جایگزین دارد.

محمدباقر نوبخت درباره کسری بودجه دولت با توجه به عدم تحقق پیش‌بینی‌های نرخ ارز، میزان درآمد نفتی و مالیاتی اظهار کرد: عدم تحقق درآمدها هم در بخش فروش نفت و هم مالیات روشن است. در بخش نفت، به غیر از بحث تحریم‌ها، موضوع رکود ناشی از کرونا باعث شده که نرخ رشد اقتصادی جهان به شدت کاهش یابد و از این رو میزان تقاضای انرژی هم در دنیا کاهش یافته است.



به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایلنا،  وی ادامه داد: کشورهای دیگر هم برای فروش نفت مشکل دارند از سوی دیگر قیمت جهانی نفت هم کم شده ‌است. اخذ مالیات هم سه ماه به تاخیر افتاده است.


نوبخت با بیان اینکه عدم تحقق درآمدها وجود دارد، گفت:‌ مهم این است که بتوانیم در شرایط عدم درآمدها که تمام تلاش دشمن هم این است که ما را در این بخش زمینگیر کند، بتوانیم منابع جایگزین تعریف کنیم تا با این منابع جدید بتوانیم کشور را اداره کنیم.


وی ادامه داد: ‌در حال حاضر شاهد آن هستیم که در همین شرایط تمام طرح‌ها در حال انجام است و تمام پرداخت حقوق و دستمزدها انجام شده است.


معاون رییس‌جمهوری تاکید کرد: هر میزان از بودجه و درآمدها که تحقق پیدا نکند، دولت برای آن مقدار منابع جایگزین دارد.


رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه همچنین درباره علت تفاوت نرخ رشد اقتصادی بدون نفت اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اظهار کرد: مبنای محاسباتی مرکز آمار و بانک مرکزی با هم متفاوت است.


نوبخت ادامه داد: سهم و نقشی که برخی از مولفه‌ها مانند نرخ رشد صنعت، معدن، خدمات در کل رشد اقتصادی دارد در این دو آمار یکسان نیست و البته چیزی هم که اعلام شده تفاوت زیادی از هم ندارند. تقریبا این دو آمار در کل فقط نیم‌واحد درصد از هم متفاوت هستند.


وی گفت:‌ علت تفاوت هم مبنای محاسباتی است کمااینکه نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی هم با هم متفاوت است

چاپ این صفحه