چاپ این صفحه

فرصتی برای خودکفایی

تعداد بازدید : 523
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۷
به اعتقاد مهندس مجتبی دستمالچیان- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی پارچه و تکمیل یزد- تهدید کرونا به فرصتی برای خودکفایی در زمینه تولید ماسک سه لایه، گان و سایر اقلام پزشکی مرتبط تبدیل شد به طوری‌که در شهر یزد حدود 20-30 هزار دست گان تولید و به صورت رایگان در اختیار واحدهای درمانی قرار گرفت.

 وی در ادامه این گفت‌وگو به نساجی امروز اظهار داشت: کارخانه‌های متعددی را می‌شناسم که تا اوایل خرداد هنوز فعالیت تولیدی خود را به دلایل مختلف از جمله تعطیلی بازار، عدم فروش محصولات توسط فروشگاه‌ها و ... شروع نکرده‌اند که این وضعیت، آینده‌ای مبهم و غیرشفاف را برای تولیدکنندگان رقم می‌زند.


مهندس دستمالچیان  ادامه داد: از یک‌سو نمی‌دانیم کرونا چه زمانی مهار خواهد شد و از سوی دیگر با مشکلات متعددی مانند تورم و کاهش قدرت خرید مردم مواجهیم. 


رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی پارچه و تکمیل یزد تصریح کرد: با توجه به بسته بودن مرزها، امکان صادرات محصولات نساجی وجود نداشت لذا برخی از مشتریان صادراتی را به دلیل عدم ایفای به موقع تعهدات از دست دادیم، همچنین واردات مواد اولیه مورد‌ نیاز واحدهای نساجی (به خصوص رنگ و مواد تعاونی) با مشکل عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی روبروست. نکته بعد این‌که صرافی‌ها ریال را گرفته و با توجه به افزایش نرخ ارز، دلار را حواله نزده و تمایل به پرداخت ریال بعد از گذشت چند ماه دارند؛ به عبارت بهتر ریالی که اوایل اسفند یا اواخر بهمن گرفته‌اند را می‌خواهند امروز پس بدهند، اما نرخ ارز آن روز کجا و نرخ امروز کجا!!! صرف‌نظر از این‌که برخی از آنان کل پول را برداشته و متواری شده‌اند.

 

چاپ این صفحه