چاپ این صفحه

انتقاد اعضای اتاق بازرگانی از ناکارآمدی تصمیم‌گیران اقتصادی؛ اختفا پشت تحریم‌ها

تعداد بازدید : 182
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۹
نباید ناکارآمدی اقتصادی و فقر اهلیت حرفه‌ای تصمیم‌گیران اقتصادی را در دوران‌های گذشته پشت نقاط تحریم‌ها مخفی کرد.

 رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این جمله به دولتمردان هشدار داد تا از این پس به جای اعلام مواردی از جمله تشدید تحریم‌ها به عنوان عامل نابسامانی اقتصادی در کشور، مسوولیت تصمیم‌گیری‌های نسنجیده در حوزه‌های مختلف را بر‌عهده گیرند تا بلکه بتوان نسبت به اصلاح امور اقتصادی در کشور امید داشت. بر اساس آنچه فعالان بخش خصوصی می‌گویند، در ۲۹ سال گذشته تنها در یک سال تورم تک‌رقمی بوده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، این در حالی است که آخرین آمار منتشرشده از نقدینگی در خردادماه امسال نشان می‌دهد که میزان آن به ۲۶۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده و احتمالا این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت.

 

نکته قابل تامل اینکه پایه پولی کشور در سال گذشته ماهانه ۴/۲ درصد رشد داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند، با مشکلاتی همچون کسری بودجه مواجه خواهیم شد آن هم در زمانی که به دلیل ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، با کاهش منابع مالی دولت به صورت قابل توجه مواجه هستیم.


بر همین اساس رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان این اتاق با اشاره به اینکه برخی محققان و نخبگان معتقدند که تحریم باعث همه مشکلات و معضلات است، گفت: امروز برخی از محققان و نخبگان دلسوز کشور معتقدند تحریم‌ها باعث همه مشکلات و معضلات کنونی شده اما نباید ناکارآمدی اقتصادی و فقر اهلیت حرفه‌ای تصمیم‌گیران اقتصادی را در دوره‌های گذشته پشت نقاب تحریم‌ها مخفی کرد. به احتمال زیاد باید گفت آنچه ما را گرفتار کرده آینده‌نگری تصمیم‌گیران اقتصادی از گذشته دور تا‌کنون بوده است.


غلامحسین شافعی افزود:‌ ‌به دلیل شرایط حساس کشور این بار از یک زاویه و نگاه دیگری مسائل را بیان می‌کنم. رهبر انقلاب حداقل در ۱۵ سال گذشته روی چند نکته تاکید داشته‌اند و ۵۰ بار طی سال‌های اخیر به موضوع تولید و اقتصاد اشاره کرده‌اند. مشکلات کشور برگرفته از بخش تولید و ریشه مشکلات کشور در موضوع تولید است و حل مشکلات را باید در همین موضوع تولید جست‌وجو کرد.


وی بیان کرد: ‌البته لازم است اشاره کنم که هر فعالیتی را نمی‌توان تولید نامید و هر پروانه‌ای که به نام تولید صادر می‌شود نمی‌توان تولید عنوان کرد.


رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ‌اصل ۴۳ قانون اساسی دارای ۹ بند است که در بند ۸ آن آمده است جلوگیری از سلطه بر اقتصاد کشور توسط بیگانگان لازم است و در بند ۹ بر افزایش تولید کشاورزی، دامی و صنعتی که نیاز عمومی را تعیین می‌کند، تاکید شده تا کشور به مرحله خودکفایی برسد.


نظام اقتصادی، بخش خصوصی را نمی‌شناسد


شافعی اظهار کرد: یقینا این به آن معنا نیست که ما دور کشور را دیوار بکشیم و با جهان معامله نداشته باشیم. در اهمیت این موضوع و موضوع تولید و شعار سال اگر به کتاب هنر تحریم مراجعه شود در صفحه ۸۹ آن مشاهده می‌کنیم که آمده است این هنر تحریم است که هدف اصلی تحریم مشاغل حوزه تولید است و تحریم در مقابل تولید کارساز می‌شود. این مطلب بیان شده در این کتاب اهمیت اصل ۴۳ قانون اساسی در رابطه با تولید و همچنین ارزش فرمایشات مقام معظم رهبری بر تاکید به مقوله تولید را نشان می‌دهد.


رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی نظام اقتصادی ایران بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی استوار است و باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از معضلات نتیجه به حاشیه راندن نخبگان و افراد دارای اهلیت حرفه‌ای و صلاحیت واقعی بخش خصوصی در امر تصمیم‌گیری‌ها و به خصوص تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است. افزود: براساس آمار رسمی در سال نامه آمار سال ۱۳۹۷، بخش خصوصی ۵/۸۴ درصد اشتغال ایجاد کرده است.


شافعی اظهار کرد: نظام اقتصادی، بخش خصوصی را یکی از سه جزء اصلی نظام نمی‌شناسد اما از آنجا که تصمیم‌گیری‌ها را با واژه تصمیم حاکمیتی می‌گیرند، هیچ حقی برای بخش خصوصی قائل نیستند اما بخش قابل توجهی از مسوولیت‌های ناشی از تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی در اقتصاد کلان بر دوش بخش خصوصی است.


سوء‌استفاده‌کنندگان از کارت‌های بازرگانی جنایتکارند


رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به انتقادات متعدد به کارت‌های بازرگانی به اصلاح اجاره‌ای بیان کرد: اینجانب به هیچ عنوان فعل کسانی که از این ابزار اقتصادی سوء‌استفاده کرده و حق‌الناس، منافع ملی و آنچه متعلق به مردم و محرومان کشور است را به یغما می‌برند نه‌تنها تایید نمی‌کنم بلکه قویا محکوم می‌کنم و پا را فراتر نهاده و آنها را جنایتکار می‌دانم.


وی افزود: باید توجه کرد که به دلیل همان واژه تصمیم حاکمیتی، عدم‌صلاحیت و عدم‌اهلیت متقاضیان کارت‌های بازرگانی را بخش خصوصی به عهده ندارد اما با وجود این موضوع برای اختیاری که وجود ندارد به طور مرتبط در گفتارها مسوولیت آن بر دوش بخش خصوصی گذاشته می‌شود.


وی با بیان اینکه به تازگی نیز مکاتبات اتاق درباره مشکلات بخش خصوصی با بانک مرکزی را شاهد بودیم، بیان کرد: در این مکاتبات توافقی صورت نگرفت بلکه مصوبات کمیسیون بند ۲ شورای‌عالی هماهنگی قوا تایید شد.


شافعی اظهار کرد: کمیته یادشده حتی یک عضو از بخش خصوصی را ندارد و بدون شنیدن نظرات کارشناسی تصمیم می‌گیرد، گویا برخلاف آنچه در قانون اساسی آمده ما را جزو نظام اقتصادی کشور محسوب نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد علاج واقع را قبل از وقوع انجام داده‌ایم گفت: متاسفانه نظرات ما مورد توجه واقع نشده و حتی دفترچه‌ای از مکاتبات نظرات مشورتی بخش خصوصی از اسفند سال گذشته تا پایان خرداد که حاوی ده‌ها نامه و نظر مشورتی از سوی اتاق بازرگانی ایران و سایر اتاق‌هاست را آماده و به اعضای هیات نمایندگان ارائه کرده‌ایم.


کاهش شاخص سرمایه‌گذاری


رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست گفت: با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد ایران وجود داشته مدیریت برخی شاخص‌ها دشوار شده و در ۲۹ سال گذشته تنها در یک سال تورم تک‌رقمی بوده است. مسعود خوانساری اظهار کرد: برآوردها از نرخ تورم در اقتصاد ما نشان می‌دهد که در ۲۸ سال گذشته نرخ تورم دورقمی بوده و در ۱۰ سال آن، این نرخ بیش از ۲۰ درصد ثبت شده است. این در حالی است که میانگین آمار جهانی ۵/۲ درصد بوده است.


خوانساری به رشد منفی اقتصاد ایران در سال‌های گذشته نیز پرداخت و اظهار کرد: ما در سال ۱۳۹۷ رشد منفی ۴/۵ و در سال ۱۳۹۸ رشد منفی ۵/۶ درصد را ثبت کردیم که در صورت تحقق پیش‌بینی رشد منفی در سال جاری، اقتصاد ایران در همین دوره کوتاه ۱۶ درصد کوچک خواهد شد.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه شاخص سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدفاصل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ ارزش‌افزوده صنعت منفی و سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات نیز در هفت فصل گذشته منفی بوده است که این موضوع رکود در بخش‌های مهمی از تولید را نشان می‌دهد.


خوانساری اضافه کرد: نرخ رشد سرمایه نسبت به استهلاک نیز از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۶ نزولی بود اما در دو سال اخیر منفی شده و این موضوع نشان می‌دهد که استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری‌های جدید در ایران بیشتر است و همین مساله کار را دشوار خواهد کرد.

 

وی با اشاره به رشد نقدینگی و پایه پولی در اقتصاد ایران گفت: آخرین آمار منتشر شده از نقدینگی در خردادماه امسال نشان می‌دهد که میزان آن به ۲۶۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده و احتمالا این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت. پایه پولی ما در سال گذشته ماهانه ۴/۲ درصد رشد داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند با مشکلاتی همچون کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

 

انتقاد از مخترعان سامانه نیما


نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه مخترعان سامانه نیما باعث افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف شدند، گفت: فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد باعث افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف شده است.


محمدرضا انصاری با اشاره به افزایش قیمت ارز از اواخر سال ۹۶ گفت: این افزایش باعث شد دولت نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای ارز در فروردین‌ماه ۹۷ اعلام کند.


نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تصمیم دولت برای اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به بروز نگرانی‌هایی برای فعالان اقتصادی شد، گفت: دولت در آن زمان اعلام کرد که ۵۳ هزار میلیارد تومان ارز در اختیار دارد در حالی که در همان زمان اعلام کردیم که منبع ارزی با توجه به اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا سوراخ شده و دیگر نمی‌توان روی آن منبع حساب کرد.


انصاری با بیان اینکه دولت نفتی هیچ‌گاه نیاز به همفکری با بخش خصوصی را در خود ندارد، اظهار کرد: کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در سال ۹۷ و بعد از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی تمامی پیامدهای ناشی از این تصمیم دولت را اعلام کرد اما مورد توجه واقع نشد.

چاپ این صفحه