چاپ این صفحه

در شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی به سر می‌بریم

تعداد بازدید : 922
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۹
مهندس سید آرش امامی - مشاور انجمن نساجی استان اصفهان- ابراز داشت: تمام کسب و کارها در فروردین سال‌جاری تحت تأثیر کرونا، قرنطینه و در خانه ماندن مردم قرار گرفتند و این امر، بدترین شرایط را برای صنایع نساجی و پوشاک رقم زد زیرا فروش شب عید را از دست دادند.

 به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی افزود: در فروردین نیز به‌دلیل توقف پروازهای داخلی و خارجی و نبود گردشگر، اکسسورهای نساجی مانند کیف‌های سنتی و ... در انبار تولیدکنندگان بلاتکلیف باقی ماند و متأسفانه کسب و کار یک ‌سال شهر بزرگی مانند اصفهان را تحت‌الشعاع خود قرار داد.


وی ادامه داد: حدود 50 درصد مشاغل در ایران مربوط به بخش خدمات ، 30 درصد بخش صنعت و 20 درصد کشاورزی است؛ وقتی بخش خدمات به دلیل شیوع کرونا مختل شد و امکان دورکاری نیز وجود نداشت، 50 درصد اشتغال کشور دچار آسیب‌های جدی شد و صنایع نساجی و پوشاک ایران بخش قابل توجهی از مصرف‌‌کنندگان خود را از دست داد.   


مهندس امامی تأکید کرد: طبق پیش بینی‌های صندوق جهانی پول، اقتصاد ایران رشد منفی 7/5 را تجربه خواهد کرد به عبارت بهتر حجم اقتصاد ایران 5-6 درصد کوچک‌تر می‌شود و به همین دلیل، شاهد ریزش کارگران و نیروهای شاغل در واحدهای تولیدی خواهیم بود . در چهل سال اخیر میزان تورم  6/19 بوده است و طبيعتاً امسال نيز كمتر از رقم فوق تورم نداريم . رشد اقتصادی امسال منفی 5-6 درصد و رشد نقدینگی 20-30 درصد  پيش بيني مي‌گردد‌، بنابراین در شرایط بسیار نامطلوبی به سر می‌بریم و متأسفانه  هیچ عزم و اراده‌ای در دولتمردان برای رفع این مسائل مشاهده نمی‌شود؛ لذا بازار چندان مطلوب، روشن و موفقی برای آینده متصور نیستم. 


به گفته مشاور انجمن نساجی استان اصفهان، هرچند پیش‌بینی‌های بین‌المللی از رشد مثبت اقتصادي حدود ٢ تا ٣ درصدي ايران در سال٢٠٢١ خبر مي‌دهند اما با چند متغيير بسيار اثر‌گذار مانند انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا، تحولات قيمت نفت‌، تغييرات سياسي‌، منطقه‌اي ‌و ... مواجهيم كه غيرقابل پيش‌بيني و در عين حال مهم هستند.


وي گفت: توليد روزانه ماسك كه در بعضي از روزها به ٥٠ تا ١٠٠ هزار قطعه  ماسك هم رسيد نهايتاً به  ١٠٠ تا ٢٠٠ كيلو  پارچه نياز داشت در حالی‌که برخی کارگاه‌ها روزانه دو تن زیرپوش تولید می‌کردند لذا تولید ماسک و گان چندان نمی‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند و شاهد اتفاق خاصی در این زمینه باشیم! تولید ماسک را بیشتر مانند یک موج یک‌ماه تا چهل روزه‌ای می‌دانم که در کشور ما فراگیر نشد چون شهروندان بسیاری از ماسک استفاده نکردند. در مورد صادرات این اقلام نیز کشورها ترجیح می‌دهند برای مردم خود ماسک‌های جراحی تهیه يا تولید کنند.


مهندس امامی ابراز داشت: دولت به جای اعطای سرمایه‌های کلان به صنایع بزرگ رانتی، بهتر است آن را به حلقه آخر مصرف‌کننده در قالب بن پوشاک، بن گردشگری و بن خرید کالا ایرانی اختصاص دهد تا مردم با خرید کالای باکیفیت ایرانی، از تولیدکننده داخلی حمایت نمایند. 


رئيس مركز علمي كاربردي ايران سپهر، بر اهمیت زنجیره تأمین محلی در دوران پساکرونا تأکید کرد و آن را در رشد و توسعه شهرهای مختلف کشور موثر دانست.


رئيس كميته نساجي و پوشاك اتاق بازرگاني اصفهان تصریح کرد: کشورهای جهان سوم علی‌رغم بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند و انگیزه رشد بالا، منابع مالی آنان برای رشد و توسعه کافی نیست لذا به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز مبرم دارند کما این‌که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی قدم نهادند و به قطب‌های صنعتی و اقتصادی تبدیل شدند. ما نیز تا نتوانیم تعامل سازنده با دنیا و سرمایه‌گذاران بین‌المللی برقرار نماییم، رشد و توسعه صنعتی را دور از دسترس می‌بینم.

 

چاپ این صفحه