چاپ این صفحه

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در انتقاد به عدم حمایت دولت از صنعت پوشاک در بحران کرونا: دستی که به سوی تولیدکننده دراز نشد

تعداد بازدید : 598
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۱۰
دکتر مجید افتخاری- عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران- اعلام کرد: قرار بود دولت برای واحدهای آسیب‌دیده ناشی از بحران کرونا، تمهیدات حمایتی در نظر بگیرد و طبق شنیده‌ها، 17 میلیون تومان به کارفرمایان به ازای هر کارگر بابت عدم تعدیل نیروهای شاغل خود بپردازد که تا این لحظه متأسفانه محقق نشده است.

این فعال صنعت پوشاک در گفت‌وگوی اختصاصی با نساجی امروز تصریح کرد:  وضعیت شب عید برای فعالان صنعت پوشاک که کاملاً مشخص است، فروردین ماه هم فروشگاه‌های عرضه به طور کامل تعطیل بودند. از ابتدای اردیبهشت ماه، مراکز تجاری فعالیت خود را از سر گرفتند اما با رکود ماه رمضان روبرو شدیم؛ ضمن این‌که تا ساعت شش بعد از ظهر اجازه فعالیت داشتند و این امر تا حدود بسیاری، مراکز تجاری را از بازی فروش خارج کرد؛ در خردادماه به تدریج شرایط به حالت طبیعی بازگشت اما واقعیت این است که تعطیلی دو- سه ماهه اخیر، روند تولید و تأمین مواد اولیه را دچار آشفتگی و بحران جدی کرده است. 

 

وی با یادآوری این نکته که برخی از رسته‌ها نظیر رسته لباس عروس هنوز نتوانسته بحران کرونا را پشت سر بگذارد و به فعالیت‌های پیشین خود ادامه دهد، افزود: برخی از بخش‌های صنعت پوشاک دچار آسیب‌های شدید و لطمات جدی شده‌اند به خصوص بخش‌هایی که با مراسم‌های گروهی و مراکز تفریحی سر و کار داشتند. این قبیل تولیدکنندگان نه از بازار شب عید منتفع شدند، نه در چندماه اخیر توانستند محصولات خود را به مردم عرضه نمایند و نه تحت حمایت‌های دولتی قرار گرفتند.  


دکتر افتخاری یادآور شد: در اغلب کشورها، دولت برای عبور سریع‌تر تولیدکنندگان و صنعتگران از بحران کرونا، بسته‌ها و سیاست‌های حمایتی موثر و کاربردی در نظر می‌گیرد اما به اعتقاد من در کشور ما به دلیل فقدان این سیاست‌ها‌، تأثیرات مخرب بحران کرونا، بسیار طولانی مدت خواهد بود زیرا عمده‌فروشان هنوز نتوانسته‌اند بخش عمده‌ای از مطالبات خود را از مشتریانشان بگیرند و مدت‌ها به طول می‌انجامد تا بی‌نظمی و آشفتگی فعلی بازار پوشاک، کمرنگ شود.


عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، صنعت پوشاک به خصوص واحدهای صنفی کوچک، دچار مشکلات جدی‌تر خواهند شد و توجه کنیم بحران‌های این صنعت فقط ناشی از کرونا نیست! تحریم صنعت نساجی، کمبود مواد اولیه ( نخ ، پارچه و ...) به دلیل توقف پروازهای خارجی، گرفتاری‌های فراوانی برای فعالان این صنعت به وجود آورده است و تمام این مسائل دست در دست هم می‌دهد تا شاهد سالی بسیار دشوار باشیم؛ شاید به صورت مقطعی و یکی دو ماهه، بازار به حالت عادی بازگردد اما در مجموع سال 99 را سخت و نفسگیر توصیف می‌کنم.


دکتر افتخاری در مورد اختصاص بخشی از خط تولید واحدهای پوشاک به ارائه ماسک، گان و اقلام پزشکی مرتبط  به نساجی امروز ابراز داشت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است. نخست این‌که صنعت پوشاک در خط مقدم درمان و کنار کادر پزشکی و پرستاری ایستاد و بسیاری از واحدها به صورت رایگان و خیریه، ماسک، گان و ... تولید کردند و در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار دادند، شرایط به نحوی پیش رفت که پتانسیل صادرات (‌حتی به خاورمیانه) نیز داشتیم که با سوء‌تدبیر پیش آمده، این فرصت ارزشمند از بین رفت و شاهد واردات همین اقلام از چین و ترکیه با نرخ ارز 4200 تومانی بودیم!


وی اذعان داشت: تولیدکننده، با تمام توان و انگیزه در کنار دولت قرار گرفت اما متأسفانه دولت هیچ‌گونه همراهی در این زمینه نکرد و همیاری و همکاری صنعت پوشاک را در شرایط بحرانی کشور نادیده گرفت. 


عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران خاطرنشان کرد: معتقدم سال 99 آزمون بسیار سختی برای بقا و ادامه حیات واحدهای تولیدی است و تولیدکنندگانی که امسال را با موفقیت سپری کنند در مقابل بحران‌های کوچک و بزرگ آینده، ایمن خواهند بود و چشم‌انداز روشن و خوبی برای آنان متصور هستم. امسال  سال تاب‌آوری و تحمل است و امیدوارم همگی ما بتوانیم با موفقیت و سربلندی این بحران ناشناخته را پشت سر بگذاریم. 

 

چاپ این صفحه