چاپ این صفحه

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی محور ششمین دور مذاکرات ایران و هند

تعداد بازدید : 187
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۵/۱۲
ششمین دور مذاکرات امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و هند به منظور تسهیل تجارت بین تهران و دهلی نو، با حضور کارشناسان اقتصادی و سیاسی دو کشور برگزار می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و سفیر هند در تهران در نشستی که هفته گذشته برگزار شد، با تاکید بر تقویت مناسبات تجاری و تداوم مذاکرات تجارت ترجیحی بین دو کشور بر آمادگی برای برگزاری هرچه سریع‌تر مقدمات برگزاری ششمین دور مذاکرات موافقت تجارت ترجیحی و مذاکرات از طریق ویدئو کنفرانس تاکید کردند.

گدام دارمندرا سفیر هند در تهران  در این نشست با اشاره به هفتادمین سال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر تعهدات هند در تقویت و توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد. اگرچه سابقه گفت‌وگو درباره امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و هند به بیش از یک دهه قبل می‌رسد، اما با وجود برگزاری پنج دوره گفت‌وگو تاکنون این موافقت‌نامه امضا نشده است.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از تسنیم، پنجمین دوره مذاکرات موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و هند  اسفند سال گذشته با حضور کارشناسان و نمایندگان دو کشور برگزار شد.

علی چگینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند نیز پیش از برگزاری پنجمین دوره مذاکرات دو کشور برای امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی گفت: با امضای این موافقت‌نامه راه برای تجارت پایاپای محصولات کشاورزی و دارویی بین دو کشور باز می‌شود

. او در جلسه‌ای با تاجران هندی گفت: ما می‌توانیم با هند تجارت تهاتری داشته باشیم؛ به این صورت که محصولات کشاورزی در مقابل محصولات کشاورزی و محصولات دارویی در برابر محصولات دارویی مبادله شود. چگینی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع روابط مستحکم ایران و هند شود، خاطرنشان کرد که تجارت دو جانبه تهران و دهلی نو در سال ۲۰۱۸ به ۵/ ۱۷ میلیارد دلار رسید که بیشتر از ۵/ ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است.

چاپ این صفحه