چاپ این صفحه

سپرهای پپتیدی ضدمیکروبی موسسه تحقیقاتی EMPA

تعداد بازدید : 231
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۲۲
تیم تحقیقاتی موسسه EMPA در سوییس موفق به تولید غشایی شده است که با پپتیدهای ضدمیکروبی عمل شده و می تواند مانند یک سپر محافظ در برابر عفونت های باکتریایی نظیر استافیلوکوک عمل کند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، این غشای بر پایه منسوج که با استفاده از فناوری الکتروریسی تولید می شود، با پوست بدن انسان سازگار است. برای تولید منسوجات سه بعدی چندلایه و ظریف از الیافی با قطر کمتر از یک میکرومتر استفاده می شود.


کاترینا مونیورا سرپرست تیم تحقیقاتی EMPA در شهر سنت گالن می گوید که این پارچه های چندلایه پتانسیل زیادی برای مقابله با عفونت های باکتریایی دارند و می توانند برای درمان زخم های جزیی مورد استفاده قرار بگیرند و ریسک ابتلا به عفونت را کاهش دهند.


این شکل از نوآوری در منسوجات اخیرا اهمیت زیادی یافته چون مقاومت عفونت های باکتریایی نظیر عفونت استافیلوکوک در برابر درمان های رایج بیشتر شده است.


به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  تیم تحقیقاتی عقیده دارد که به کارگیری پپتیدهای چندکاره که به الیاف سلولزی متصل می شوند و خواص ضدمیکروبی خوبی از خود نشان می دهند در مقایسه با سایر پروتئین های بزرگ بهتر و مفیدتر است. این نظریه حقیقت دارد چون پپتیدها نسبت به سایر پروتئین ها ثبات بیشتری دارند و سنتز آن ها نیز ساده تر است.


از آزمایش کشت سلول چنین استنباط می شود که سلول های پوست بدن انسان به خوبی با غشاهای پپتیدی کنار می آیند. این غشای سلولزی همچنین باعث از بین رفتن باکتری هایی نظیر استافیلوکوک که معمولا در زخم هایی که کاملا درمان نشده اند وجود دارد، می شود.


در نهایت بر اساس نتیجه گیری های تیم تحقیقاتی، در کشت باکتریایی بیش از 99 درصد میکروب ها توسط غشاهای پپتیدی از بین می روند.
 

 

چاپ این صفحه