چاپ این صفحه

ارایه روشی پایدار برای تولید نایلون توسط دانشمندان

تعداد بازدید : 201
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۲۲
دانشمندان دانشگاه ادینبورگ موفق به ابداع روشی پایدار برای تولید آدیپیک اسید که عنصر اصلی نایلون است، شده اند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، تولید این اسید تا حد زیادی وابسته به سوخت های فسیلی است و در اثر تولید آن حجم بالایی از نیتروز اکسید تولید می شود که یک گاز گلخانه ای بوده و 300 بار قوی تر از دی اکسید کربن است.


تیم تحقیقاتی موفق شده است تا با رمزگذاری ژنتیکی باکتری اشریشیا کلی در آزمایشگاه، روشی پایدارتر برای تولید آدیپیک اسید کشف کنند.


سلول های اصلاح ژنتیکی شده در محلولی مایع حاوی گایاکول که یک ماده شیمیایی طبیعی است، رشد پیدا می کنند. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، پس از یک دوره کمون 24 ساعته، باکتری باعث تبدیل گایاکول به آدی پیک اسید می شود. دانشمندان معتقدند که در صورت وجود منابع مالی کافی می توان این فرایند را در مقیاس صنعتی نیز انجام داد.


جک سوییتر، سرپرست تحقیق که از نتایج به دست آمده بسیار راضی است می گوید این نخستین بار است که آدیپیک اسید به طور مستقیم از گلایکول که یکی از بزرگ ترین منابع دست نخورده و تجدیدپذیر بر روی زمین می باشد، تهیه شده است. او عقیده دارد که این روش انقلابی در تولید نایلون ایجاد خواهد کرد.


ارزش جهانی بازار نایلون سالانه بیش از 6/5 میلیارد دلار است و بیش از دو میلیون تن نایلون برای تولید لباس، مبلمان و چتر نجات مورد استفاده قرار می گیرد.


دکتر استفان والاس، محقق اصلی این پروژه می گوید که با برنامه ریزی و تغییر ژنتیکی باکتری ها می توان از آن ها برای تولید نایلون از ضایعات گیاهی استفاده کرد. این امر با استفاده از روش های شیمیایی متداول ممکن نبود. او عقیده دارد که اقدامات این چنینی نامحدود هستند و همواره باید به دنبال روش های جدید پایدار و زیست سازگار بود.
 

 

چاپ این صفحه