چاپ این صفحه

تصمیمات جدید بانک مرکزی برای مهار گرانی دلار؛ حذف سقف قیمت در بازار نیما

تعداد بازدید : 173
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۲۵
به دنبال نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در سامانه نیما، بانک مرکزی سقف قیمت دلار در این سامانه را برداشت تا به این ترتیب صادرکنندگان و واردکنندگان در فضایی توافقی خریدوفروش کنند؛ موضوعی که اگرچه به باور برخی کارشناسان می‌تواند گامی در جهت شفاف‌سازی بیشتر، کاهش دلالی و همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز باشد اما به عقیده عده‌ای دیگر زندگی عده‌ای که در این بازار نفع و نقشی ندارند را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

بانک مرکزی از ابتدای روز گذشته با برداشتن سقف قیمت در نیما و بازار متشکل به نرخ دلار در بازار حمله کرد. پس از این حمله قیمت در بازار و معاملات پشت خطی دچار شوک شد طوری که قیمت دلار بازار از کانال ۲۷ به ۲۶ عقب‌نشینی کرد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، در واقع بانک مرکزی سقف قیمت در بازار نیما را حذف کرد تا قیمت از ملاقات عرضه و تقاضا به دست آید و دست‌آخر قیمت صرافی ملی که نماد بازار متشکل است را با بیش از سه هزار تومان افزایش به قیمت بازار نزدیک کرد.بر این اساس از این پس نرخ ارز در بازار دوم بر مبنای عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

 

در این حالت صادرکنندگان و واردکنندگان در فضایی کاملا توافقی خریدوفروش را انجام می‌دهند. این سیاست با هدف افزایش عرضه ارز در نیما اتخاذ شده است.

 

گزارش‎ها حکایت از آن دارد که قیمت نیما کاملا به قیمت بازار آزاد نزدیک شده است. بانک مرکزی در روزهای گذشته روزانه ۱۰۰ میلیون دلار در نیما تزریق می‌کرد اما با وجود این حجم عرضه ارز از تقاضا کمتر بود. بانک مرکزی با اصلاح قیمتی به دنبال تقویت سمت عرضه است تا نیاز صادرکنندگان بزرگ تامین شود.


کاهش اجبارهای قانونی


در همین خصوص یک کارشناس اقتصادی با واکنش مثبت نسبت به این تصمیم بانک مرکزی گفت: این تصمیمات برای شفافیت بیشتر است و کاش ادامه‌دار باشد به طوری که قیمت دلار نیمایی با صرافی بانک ملی یکسان شود تا سیستم‌های نامتعارفی که در این خصوص تعریف شده به طور کلی از بین برود.

 

علی احمدی اظهار کرد: با این تصمیم دلالی افراد کاهش پیدا می‌کند و به عبارتی جریان دلاری از بازار آزاد به صرافی ملی تعریف خواهد شد. این در حالی است که تا‌کنون جریان دلار از صرافی به بازار آزاد بود.


به گفته وی، در حال حاضر صادرکننده با اشتیاق بالاتری حاضر خواهد شد تا دلار خود را به سامانه نیما آورد و از اجبارهای قانونی شاکی نخواهد بود. احمدی بیان کرد: در این میان بحث دریافت و کاهش گردش دلاری در بازار آزاد، جذابیت دلالی در آن بازار را کاهش می‌دهد. در میان‌مدت نیز این تصمیم باعث تعادل و توازن بازار خواهد شد اگرچه در کوتاه‌مدت ممکن است عده زیادی را متضرر کند.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نحوه اجرای این تصمیم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، گفت: با این تصمیم در واقع می‌توان گفت که دولت دیگر ارز را از صادرکننده ارزان خریداری نمی‌کند و در مقابل ارز را به تولیدکننده و واردکننده نیز گران نخواهد فروخت. در حالی که این اختلاف کم در نهایت برای بازار مفید خواهد بود. وی افزود: امروز اختلاف قیمت خرید و فروش صرافی ملی حداقلی بوده و گامی قابل تحسین است.


دولت دست از سر بازار بردارد


این در حالی است که یکی از کارشناسان منتقد نسبت به تصمیم جدید بانک مرکزی در مورد سامانه نیما با بیان اینکه بهتر است دولت دست از سر بازار و اقتصاد بردارد، اظهار کرد: هر تصمیمی در زمان مناسب خودش قابل دفاع است. این تصمیم نیز ممکن است به ذات برای اقتصاد مناسب باشد اما اکنون زمان مناسبی برای آن نبود.


امین علوی افزود: روند بازار ارز در حال حاضر صعودی است و بعید به نظر می‌رسد که این تصمیم از این روند صعودی جلوگیری کند. بنابراین برای اینکه دست چند دلال را از بازار کوتاه کنیم نباید زندگی کسانی که اصلا منفعتی در این بازار ندارند را تحت تاثیر قرار دهیم و موجب افزایش قیمت بی‌رویه کالاها شویم.

چاپ این صفحه