چاپ این صفحه

فصل جدید روابط تهران- برلین

تعداد بازدید : 236
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۲۱
درست در زمانی که تحولات سیاسی آمریکا بازارها و تجارت ایران را وارد فاز جدیدی کرده است، با برگزاری انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان در هفته آینده روبه‌رو هستیم.

 انتخاباتی که در صورت مشارکت حداکثری در آن، می‌توان امید داشت روابط تجاری ایران و آلمان با اقدامات شایسته از سوی اتاق مشترک و همچنین برطرف شدن موانع بین‌المللی از جانب آمریکا از این پس وارد فصل جدیدی شود و ارزآوری قابل توجهی را نیز برای کشور به دنبال داشته باشد.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان‌صنعت،  برآوردها حاکی از آن است که با وجود تحریم‌ها، ایران و آلمان طی سال‌های اخیر روابط نسبتا مناسبی داشته‌اند به طوری که در سال ۹۸ یا ۲۰۱۹ یک میلیارد یورو کالا از آلمان وارد کشور شده وحدود ۲۵۰ میلیون یورو نیز کالا از ایران به آلمان صادر شده است. صادرات آلمان به ایران بیشتر در زمینه ماشین‌آلات و صادرات ایران به آلمان نیز بیشتر در حوزه مواد غذایی، خوراکی و پتروشیمی بوده است.


این در حالی است که به گفته عباسعلی قصاعی رییس اتاق مشترک ایران و آلمان، با رفع تحریم‌ها ظرف یکی دو سال آینده مسلما این اعداد تا چند برابر افزایش پیدا خواهند کرد.


البته در این زمینه نقش اتاق مشترک ایران و آلمان به عنوان اتاقی که طی سال‌های اخیر در زمینه قطع نشدن روابط تجاری دو کشور بسیار تاثیر گذار بوده است نباید فراموش شود. در واقع مناسبات ایران با کشورهای بزرگ اروپایی به‌ویژه سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان در دهه‌های تازه سپری شده، در حوزه سیاست با فرازها‌وفرودهایی مواجه شده است؛ اما مناسبات اقتصادی ایران و آلمان حتی در بدترین دوران سیاسی نیز هرگز قطع نشده است. مساله‌ای که بدون تردید فعالیت اتاق مشترک ایران و آلمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های مشترک در این حوزه از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است.


در همین خصوص رییس اتاق مشترک ایران و آلمان با بیان اینکه انتخابات اتاق بازرگانی ایران و آلمان در شرایط جدید اقتصادی دنیا یکشنبه این هفته برگزار می‌شود، به «جهان‌صنعت» گفت: آلمان بیش از ۱۰۰ اتاق مشترک با کشورهای دیگر دارد که اتاق ایران و آلمان دومین و بزرگ‌ترین اتاق مشترک این کشور بعد از اتاق مشترک آلمان با کشور هند است.


عباسعلی قصاعی اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایران و آلمان اتاق مهمی است که در ۴۰ سال بعد از انقلاب همیشه روابط خود را با این کشور حفظ کرده است و با شبکه اتاق‌های بازرگانی نیز ارتباط دارد. به عبارت دیگر اتاق ایران و آلمان یکی از ۲۳۰ اتاق مشترک و داخلی آلمان با خارج از کشور است.


کارآفرین برتر و برنده تندیس امین‌الضرب افزود: این اتاق به سبک، شیوه و اساسنامه اصولی اداره می‌شود و معمولا مدیرعامل آن از طرف اتاق مرکزی آلمان معرفی می‌شود تا توسط هیات‌رییسه تایید شود.


همه سو‌ءتفاهم‌ها را رفع کردیم


قصاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی سال‌های اخیر چه اقداماتی در جهت توسعه روابط تجاری با آلمان در این اتاق انجام شده است، گفت: کاری که در دوره سه ساله اخیر انجام شد بسیار مثبت بود به طوری که ما توانستیم بین اتاق ایران و آلمان و اتاق مرکزی برلین آلمان اعتمادسازی کنیم.


وی ادامه داد: طی سالیان گذشته در اثر تحریم‌ها و برخی سو‌ءتفاهم‌ها، روابط بین اتاق مشترک ایران و آلمان و اتاق بازرگانی آلمان مخدوش شده بود چرا که مدیران عامل قبلی هماهنگی لازم با هیات‌مدیره را نداشتند و بحث و گفت‌وگوهایی میان آنها پیش آمده بود.


رییس اتاق مشترک ایران و آلمان با بیان اینکه این مسائل و اختلافاتی که پیش آمده بود اثر سوء روی روابط ایران و آلمان داشت، افزود: این در حالی است که ما در این دوره توانستیم همه سوءتفاهم‌ها را رفع کنیم. از طرفی مدیر عامل مناسبی نیز از برلین معرفی شد که پس از بررسی‌ها، موافقت هیات رییسه اتاق مشترک را نیز جلب کرد.


قصاعی با بیان اینکه در مدت فعالیت سه ساله این مدیرعامل منتخب آلمانی روابط بسیار خوبی میان ایران و آلمان برقرار شد و درآمدهای ارزی را به دنبال داشت، اظهار کرد: ما در این دوره توانستیم در مناقصه‌های شرکت‌های آلمانی شرکت کنیم و ارزهای قابل توجهی را برای اتاق به دست بیاوریم. البته در این بین اختلافاتی با اتاق بازرگانی ایران پیش آمد که به عقیده بنده این اختلافات اتاق‌های مشترک با اتاق ایران کاملا طبیعی است.


وی ادامه داد: به طور کلی تمام مشکلات و سوءتفاهم‌های به وجود آمده از سوی اتاق مشترک رفع و رجوع شد و توانستیم بین اتاق‌های بازرگانی اعتمادسازی کنیم. بنابراین در حال حاضر شاهد این هستیم که هنوز هم شرکت‌های آلمانی در ایران حضور دارند و امیدواریم با تغییراتی که در آمریکا به وجود آمده، روابط تجاری ایران و آلمان گرم‌تر شود.


رییس اتاق ایران و آلمان همچنین افزود: امیدوارم در روز انتخابات اعضای محترم با حضور و مشارکت جدی خود به این امر کمک کنند.

چاپ این صفحه