چاپ این صفحه

ارز چند نرخی از ابتدا در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است

تعداد بازدید : 198
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ارز چند نرخی از ابتدا در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است، گفت: تصمیم دولت این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چند ماه در اقتصاد کشور باشد و با نرخ تورم، افزایش یابد اما سران قوا تصمیم گرفتند که این ارز ابقا شود. حالا می گویند یک نفر مسئول تخصیص این ارز است.

 اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: کشور در شرایط سختی است؛ از یک طرف تحریم‌ها که از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کار را برای تک تک آحاد جامعه سخت کرده‌اند و از طرف دیگر کرونا هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اقتصادی و اجتماعی مشکل ایجاد کرده است.

به گزارش‌ سایت نساجی امروز به نقل از اکسپورتنا، وی با اشاره به سالهای نفسگیر اخیر، عنوان کرد: انسان‌ها در سختی‌ها باید خودشان را نشان دهند؛ روزهای سخت همه از مسئولیت فرار می‌کنند، یک نفر باید قربانی شود و مسئولیت کار را برعهده بگیرد. هنر نیست که یک نفر در سختی‌ها، نقاط ضعف را پررنگ‌ کند تا تسویه‌حساب کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی از کشتی های ایران در بنادر کشور دوست شرق آسیا چند ماه اجازه پهلوگیری نداشتند، افزود: با فرض اینکه انتقال کالا انجام شود، چطور باید پول را انتقال دهیم؛ در حالی که تحریم ها حتی در کشورهای دوست هم مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به انتقادها به چندنرخی بودن ارز توضیح داد: سال 92 که کار را شروع کردیم سه نرخ ارز وجود داشت؛ برخی طوری حرف می‌زنند که انگار اولین بار است این اتفاق در جمهوری اسلامی افتاده است.

به گفته جهانگیری، در دولت مهندس موسوی، 8 سال دلار به صورت دستوری 7 تومان بود. در دولت آقای هاشمی یک نرخ 175 تومان، یک نرخ 300 تومان و یک نرخ آزاد وجود داشت. در دولت آقای خاتمی تا سال 80 تلاش کردیم که نرخ 300 تومان را حذف کنیم و بعد تک‌نرخی شد. در دوره آقای احمدی‌نژاد هم سه نرخ وجود داشت. اولین کار ما برداشتند نرخ 1224 توان بود که ارز را دو نرخی و فاصله را کم کردیم. در سال 97 شرایطی ایجاد شد که دولت تصمیم گرفت ارز 4200 تومانی بدهد که این تصمیم برای چند ماه بود و در مرداد ماه همان سال افزایش داد و به 4400 تومان رسید اما بعداً و با جلسه حضور سران تصمیم گرفته شد تا به نرخ 4200 تومان برگردد و در همین نرخ ثابت شود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: تصمیم دولت این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چند ماه در اقتصاد کشور باشد و با نرخ تورم، افزایش یابد اما سران قوا تصمیم گرفتند که این ارز ابقا شود.

وی افزود: حال یک دفعه می‌گویند که فلانی این کار را کرده است. این در حالیست که مواضع ما همواره مشخص بوده است. در همین سال ۹۸ میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۵ میلیارد دلار بود چه کسی ایستاد که این عدد بدون تنش به ۸ میلیارد دلار تقلیل یابد؟

وی همچنین بیان کرد: در بعضی کشورها در دوران کرونا میلیون‌ها ریزش اشتغال وجود داشت. در کشور ما در فصل بهار یک میلیون و 400 هزار ریزش شاغلین داشتیم. در فصل تابستان یک میلیون و 200 هزار و در فصل پاییز یک میلیون.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به کاهش درآمد نفتی دولت اظهار داشت: قبل از این سه سال، درآمد نفتی به 120 تا 130 میلیارد دلار هم رسیده و در حداقل‌ترین حالت خود 50 میلیارد دلار بود. اما سال گذشته درآمد نفتی ما به 8 میلیارد دلار رسید که امسال از این رقم هم کمتر است.

وی ادامه داد: 85 میلیون تن کالا صادر شده است، چه کسی این کار را کرده است؟ بخش خصوصی بوده که چنین کار عظیمی را انجام داده است. آیا کسی احساس کرد که دارویی نیاز دارد و در بازار پیدا نمی‌کند؟ آیا کسی احساس کرد که کمبود کالا موجب تعطیلی زندگی مردم بوده است؟ مشکلات وجود داشت اما این کارها نیز انجام شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه متاسفانه در تجربه برجام، ما بدون آمادگی وارد شدیم و نتوانستیم بهره لازم را از ورود شرکت‌های خارجی ببریم، گفت: اتاق‌های بازرگانی کشورها از امروز باید وارد گفت‌وگو شوند.

وی با تاکید بر لزوم وجود شرکت‌های بزرگ تجاری اظهار داشت: وقتی روس‌ها تحریم شدند، تصمیم گرفتند کالاهایشان را از ایران تامین کنند و برای مثال در حوزه کشاورزی به دنبال شرکت‌های بزرگ صادراتی بودند. این شرکت‌ها باید شکل بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: متاسفانه در تهران پروژه‌هایی که افتتاح می‌شوند دست یک نهاد نظامی هستند اما قرار بود جایی ورود کنند که بخش خصوصی نمی‌تواند وارد شود.

جهانگیری افزود: باید به سمت صادرات خدمات دانش‌بنیان حرکت کنیم. بخش خصوصی هم باید پیشنهادات و راه‌حل‌های خود را ارائه دهد اما اینطور نیست که حتی همه پیشنهادات وزیر در دولت تصویب شود یا مجلس پیشنهادات دولت را تصویب کند، برعکس آن را تصویب نکند خوب است. تشخیص درست و غلط بین مجلس و دولت کمی مشکل‌ساز شده است.

چاپ این صفحه