چاپ این صفحه

شناسه کالا، ابزاری برای کنترل هوشمند پوشاک قاچاق؛ ۳۰۰ سایت فروش متخلف مسدود شد

تعداد بازدید : 190
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۵
همزمان با برخورد در مبادی ورودی و فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق در سطح فضای مجازی‌، با سایت‌های متخلف نیز برخورد صورت می‌گیرد به طوری که تاکنون بیش از ۳۰۰ سایت غیرمجاز مورد ضربه قرار گرفته‌اند.

بعد از مدت‌ها سکوت، فرآیند مقابله با قاچاق پوشاک از نیمه آذرماه گذشته آغاز شد. طبق اعلام مصطفی پورکاظم شایسته معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر پوشاک خارجی بر اساس شناسه و کد رهگیری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر کالایی چنین شناسه‌ای نداشته باشد، قاچاق محسوب و جمع‌آوری می‌شود.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، بر این اساس تولیدکنندگان پوشاک ‌باید با شناسه‌دار کردن محصولات خود امکان تشخیص کالا‌های داخلی و قاچاق را برای نهاد‌های نظارتی تسهیل کنند چراکه در غیر این صورت روند بازرسی‌ها کند شده و عملا قاچاقچیان فرصت کافی برای عرضه محصولات خود در بازار پیدا می‌کنند.

بنابراین وزارت صمت می‌تواند با آموزش تمامی افراد فعال در زنجیره تامین و توزیع پوشاک صاحبان برند‌های داخلی و ابلاغ قوانین مصوب در این حوزه به تولیدکنندگان پوشاک مسیر ثبت اطلاعات آنها در سامانه جامع تجارت و دریافت شناسه را تسهیل کند.البته پیش از این مقامات وزارت صمت گفته‌ بودند که تمامی واحدهای مشمول اجرای طرح شناسه کالا (موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) اعم از واحدهای تولیدی، صنفی گروه کالایی پوشاک و کیف و کفش می‌توانند نسبت به اخذ شناسه کالا به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ‌گونه وجه اقدام کنند.

اما به نظر می‌رسد که این فرآیند هنوز الزامی نشده است.در همین خصوص امیرمحمد پرهام‌فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح کلان و خرد در حالی پیگیری است، گفت: همزمان با برخورد در مبادی ورودی و فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق در سطح فضای مجازی نیز با سایت‌های متخلف برخورد صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۳۰۰ سایت غیرمجاز مورد ضربه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان ‌باید برای محصولات خود شناسه کالا دریافت کنند. البته در شرایط فعلی به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک تنها تولیدکنندگان ملزم به درج شناسه کالا بر کالا‌های تولیدی خود هستند.


این مقام مسوول با تاکید بر اهمیت شفافیت زنجیره تولید و عرضه پوشاک، گفت: دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت ‌باید اقدامات لازم را برای تسهیل دریافت شناسه کالا توسط تولیدکنندگان انجام دهند.
به گفته وی، مبارزه با قاچاق پوشاک تنها از طریق کنترل مبادی ورودی و نظارت بر کانتینر‌ها به سرانجام نمی‌رسد؛ بلکه باید بازار پوشاک مورد رصد قرار گرفته و بررسی شود که چرا تقاضا برای برخی از پوشاک قاچاق افزایش می‌یابد و چرا بازار داخلی نمی‌تواند تمام نیاز مردم را تامین کند.

چاپ این صفحه