چاپ این صفحه

بهار تولید در ماه اول زمستان

تعداد بازدید : 157
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
کارنامه ۴۰ محصول منتخب «صنعتی» و «معدنی» در اولین ماه زمستان ۹۹ منتشر شد.

 جدیدترین گزارش وزارت صمت از وضعیت تولید در ۱۰‌ماه منتهی به دی، از رشد ۲۷ محصول و افت ۱۳ محصول نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. به روایت دیگر ۶۷‌درصد از ۴۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی در این دوره از نظر میزان تولید، نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل با رشد تولید روبه‌رو شده‌اند و حدود ۳۳ درصد از صنایع منتخب نیز افت تولید را تجربه کرده‌اند.

به این ترتیب می‌توان گفت تولیدات صنعتی و معدنی، اولین ماه فصل زمستان را بهاری آغاز کردند. «الیاف اکریلیک»، «ماشین لباسشویی»، «شمش آلومینیوم» سه محصول با بیشترین رشد تولید و «روغن ساخته ‌شده نباتی»، «سموم دفع آفات نباتی» و «چرم» محصولاتی با بیشترین افت تولید در بازه مورد بررسی بوده‌اند.



به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از دنیای‌اقتصاد ، بررسی وضعیت تولید کشور گویای بازگشت رونق تولید به بخش اعظم صنایع داخلی است. با اینکه نمی‌توان با قطعیت از بازگشت رونق به کل بخش تولید خبر داد اما آمارها نشان می‌دهد در بسیاری از بخش‌های صنعتی و معدنی رشد تولید چشمگیر است.

رشد گروه خودرو و صنایع خانگی، در کنار رشد محصولات خام و استراتژیک نظیر فولاد خام، سیمان، شمش آلومینیوم و سایر محصولات فولادی گویای وجود شرایط رشد برای فعالان صنعتی و معدنی است. طبق گزارش سیاست‌گذار از تولیدات صنعتی، تولید «انواع سواری»، «وانت»، «کمباین»، «تراکتور»، «لاستیک خودرو» که در گروه صنعت خودرو جانمایی می‌شوند با رشد همراه بوده و در گروه صنعتی لوازم خانگی نیز «انواع تلویزیون»، «یخچال و فریزر» و «ماشین لباسشویی» در مدار صعودی قرار داشته‌اند. در بین کالاهای معدنی دارای رشد تولید هم کاتد مس، شیشه جام و محصولات فولادی از جمله محصولاتی هستند که در بازه زمانی ۱۰ ماه ابتدایی سال با رشد فروش روبه‌رو بوده‌اند.

رشد ۲۷ کالای صنعتی و معدنی در حالی رخ داده که تولید ۱۳ کالا نیز کاهش یافته است. به این ترتیب بخش اعظم تولیدکنندگان کالاهای لیست ۴۰گانه صنعت و معدن در روند فعالیت خود به سمت افزایش تولید گام برداشته‌اند.

 

وضعیت آماری تولیدات صنعتی


اوضاع تولید در صنایع لوازم خانگی، خودرو و بخش‌هایی از صنایع غذا، دارو و نساجی مناسب است. آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد تولید لوازم خانگی به شدت در حال رشد است و سه محصول تلویزیون، لباسشویی و یخچال و فریزر در این زمینه پیشگام هستند. تولیدکنندگان ماشین لباسشویی در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۲/ ۵۳ درصدی مواجه شده و بیش از ۸۸۰ هزار دستگاه تولید کرده‌اند که فاصله بسیاری با حجم تولید کشور در مدت مشابه سال گذشته دارد.

صنایع خانگی همچنین در بخش یخچال و فریزر رشد ۸/ ۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند و تولید خود را از مرز یک میلیون و ۶۸۶ هزار دستگاه عبور داده‌اند. آمارها البته گویای افت تولید در بخش ساخت کولر آبی است. تولیدکنندگان کولر آبی در ۱۰ ماه ابتدایی سال با افت ۹/ ۱۱ درصدی ۸۵۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه تولید کرده‌اند.

 

تولیدات نساجی هم شرایط مشابهی را تجربه کرده و برخی دارای رشد و برخی با افت تولید روبه‌رو بوده‌اند. برای نمونه در شرایطی که نخ فیلامنت پلی‌استر با افت تولید روبه‌رو شده‌ اما دو محصول الیاف اکریلیک و نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با رشد همراه بوده‌اند.

طبق ارزیابی‌ها تولیدکنندگان نخ فیلامنت پلی‌استر در ۱۰ ماهه امسال با افت ۱۰درصدی مواجه شده و بیش از ۲۲۳ هزار تن تولید داشته‌اند. صنایع نساجی همچنین در بخش الیاف اکریلیک رشدی بالغ بر ۵۵۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. البته دلیل رشد بالا و محسوس این محصول به دلیل تولید اندک آن در ۱۰ماهه سال قبل است.

 

در بخش خودروهای سواری نیز در ۱۰ ماه ابتدایی امسال بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه تولید شده و به این ترتیب رشد این بخش از مرز ۱۳ درصد عبور کرده است. تولیدکنندگان وانت نیز با مجموع ۶۸ هزار و ۲۹۸ دستگاهی رشد ۱۴ درصدی را تجربه کرده‌اند.

در این میان اما تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون با افت تولید روبه‌رو شده و تولیدکنندگان این محصول ۱۰ ماهه امسال را با افت نزدیک به ۱۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل پشت سر گذاشته‌اند. تولید لاستیک خودرو هم به‌عنوان کالایی وابسته به صنعت خودرو در ۷ ماه ابتدایی سال از سطح تولید ۲۲۹ هزار تن عبور کرده و رشد ۲/ ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

 

در مجموع آمارها نشان می‌دهد در ۱۰‌ماهه منتهی به دی‌ماه امسال به ترتیب پنج محصول صنعتی «الیاف اکریلیک»، «ماشین لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «کمباین» و «یخچال و فریزر» بیشترین رشد تولید را نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند و پنح محصول «روغن ساخته‌شده نباتی»، «چرم»، «کولر آبی»، «الکتروموتور» و «نخ فیلامنت پلی استر» بیشترین افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

 

کارنامه تولید محصولات معدنی


هفت محصول از ۱۱ محصول منتخب معدنی در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت با رشد تولید روبه‌رو شده‌اند. داده‌های وزارت صمت نشان می‌دهد در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۹ هفت محصول مختلف معدنی که به ترتیب شامل «شمش آلومینیوم خالص» «کاتد مس»، «سیمان»، «محصولات فولادی»، «فولاد خام»، «شیشه جام» و «کنسانتره زغال سنگ» هستند، آمار تولید خود را مثبت به ثبت رسانده و از نظر آماری وضعیت رو به رشدی را تجربه کرده‌اند.

در عین حال بیشترین میزان تولید در میان محصولات معدنی برای سه کالای سیمان با ۵۷ میلیون و ۸۸۹ تن، فولاد با ۲۳ میلیون و ۷۸۴ تن و محصولات فولادی با ۲۰ میلیون و ۹۴۹ تن به ثبت رسیده است. از آن سو اما چهار محصول منتخب معدنی در ۱۰ ماه ابتدایی سال وضعیت تولید نزولی را به نسبت مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.

محصولات منتخب معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند شامل چهار محصول «ظروف چینی»، «ظروف شیشه‌ای»، «چینی بهداشتی» و «آلومینا» بوده‌اند که به ترتیب با کاهش ۶/ ۱۰، ۱، ۸/ ۰ و ۷/ ۰ درصدی مواجه شده‌اند.

 

چاپ این صفحه