چاپ این صفحه

آرزوی ما رسیدن به ثبات، صلح و آرامش است

تعداد بازدید : 434
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
مهندس سعید منزوی‌زاده- مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان(قالی سلیمان)

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، مهندس  منزوی‌زاده، ضمن مساعد توصیف کردن شرایط فعلی صنعت فرش ماشینی از لحاظ فروش، ادامه داد:«از نظر تهیه و تأمین مواد اولیه، تحت فشارهای بسیاری قرار داریم زیرا قیمت مواد اولیه (به خصوص اکریلیک) طی یک‌ماه و نیم گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و این امر منجر به بالارفتن قیمت نخ و در نهایت فرش ماشینی شده است.»

به باور وی، «نمی‌توان آینده روشن و خوبی برای خرید فرش ماشینی توسط مردم متصور شد. امیدوارم شاهد بالاتر رفتن ارز نیمایی نباشیم و قیمت الیاف نیز به شکل منطقی کاهش پیدا کند.»

مدیرعامل قالی سلیمان ابراز امیدواری کرد تا دولتمردان، مسئولان بانکی و متولیان امر قدر شیفتگان تولید و صنعت کشور را بدانند و نهایت همکاری با آنان را به عمل آورند؛ اگر این بزرگمردان فعالیت تولیدی و صنعتی خود را متوقف کنند، لطمات جبران‌ناپذیری به اشتغال و اقتصاد کشور وارد خواهد شد. امیدوارم هر چه زودتر مشکلات برطرف شوند و تمام کشورهای دنیا در صلح، آرامش و بدون هراس از کرونا به زندگی ادامه دهند...

 

*نساجی امروز: دیدگاه شما درمورد شرایط فعلی صنعت نساجی (فرش ماشینی) چیست؟ و مهم‌ترین معضلی که این صنعت با آن روبروست چیست؟

شرایط فعلی را از لحاظ فروش بسیار مساعد می‌دانم اما از نظر تهیه و تأمین مواد اولیه، تحت فشارهای بسیاری قرار داریم زیرا قیمت مواد اولیه (به خصوص اکریلیک) طی یک‌ماه و نیم گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و این امر منجر به بالارفتن قیمت نخ و در نهایت فرش ماشینی شده است. همان‌طور که می‌دانید مجموعه قالی سلیمان دارای واحد ریسندگی نیز هست که بخشی از نخ‌های تولیدی آن صرف نیازها داخل کارخانه و مابقی به سایر همکاران فروخته می‌شود و صادرات نیز انجام می‌گیرد.

بعضی از همکاران تصور می‌کنند افزایش قیمت نخ به دلایل شخصی است! یا تمام واحدهای ریسندگی کشور به یک‌باره تصمیم گرفته‌اند قسمت محصولات خود را بدون دلیل و منطق بالا ببرند در حالی‌که چنین نیست. به جرئت می‌توان گفت ارز نیمایی که دولت برای واردات اکریلیک تعیین کرده، در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود هفت درصد نسبت به اوج قیمت ارز، کاهش داشته و نرخ نیما نه تنها تغییری نکرده بلکه طی چند هفته گذشته، نرخ نیما بالاتر از نرخ بازار آزاد به فروش رفته است و باعث شده الیاف را با یوروی بالا، وارد کنیم از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت جهانی الیاف بار دیگر شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت نخ هستیم. این موضوع برای ما به‌عنوان تولیدکننده فرش ماشینی، خبر خوبی نیست چون مجبوریم قیمت‌ محصولات خود را بالا ببریم و با ریسک کاهش مشتری مواجه شویم.

در مجموع می‌توان گفت به دلیل وضعیت مساعد فروش، بسیاری از تولیدکنندگان به موضوعات فوق توجهی نشان نمی‌دهند اما واقعاً قیمت الیاف بسیار بالا رفته و نگران افزایش قیمت دلار نیمایی هستم زیرا با این اوصاف نمی‌توان آینده روشن و خوبی برای خرید فرش ماشینی توسط مردم متصور شد. امیدوارم شاهد بالاتر رفتن ارز نیمایی نباشیم و قیمت الیاف نیز به شکل منطقی کاهش پیدا کند.

 

*نساجی امروز:بزرگترین معضل تولیدکنندگان را چه مسائلی می‌دانید؟

در حال حاضر مواد اولیه‌ای که با ارز نیمایی تهیه می‌شود، هزینه‌های گزافی را به خود اختصاص می‌دهد تا به درب کارخانه برسد. ابتدا باید در ایران تخصیص ارز و ثبت سفارش صورت گیرد که اصلاً مشخص نیست چه زمانی نوبت ما خواهد شد تا در سیستم مورد تأیید قرار گیرد، سپس باید ارز مورد نیاز را تهیه کنیم. در این مرحله درگیر صرافی‌ها می‌شویم و با اصرار فراوان و به اصطلاح رو انداختن به آنها، مراحل بعدی تأمین مواد اولیه ادامه پیدا می‌کند که هر یک مصائب و دردسرهای خاص خود را دارد که اگر بخواهم در مورد آنها صحبت کنیم شاید یک هفته به طول بکشد!!! در این مسیر باید هزینه‌های سنگین و مضاعفی بپردازیم و برخوردهای نامناسب مدیران و کارشناسان برخی ارگان‌های دولتی را تاب آوریم.

در مرحله بعدی با چالش‌های حواله ارزی واردات روبرو می‌شویم که کاملاً پر ریسک است و گویی مبالغ کلانی را دو دستی به صرافی‌ها تقدیم می‌کنیم! و کار صرفاً بر مبنای اعتماد صورت می‌گیرد نه سند و مدرک قانونی. پس یکی از بزرگ‌ترین معضلات تولید را واردات مواد اولیه می‌دانم که سختی‌های بسیاری را برای رسیدن مواد اولیه به درب کارخانه متحمل می‌شویم هرچند برخی فکر می‌کنند با کاهش نسبی نرخ دلار، شاهد ارزانی و کاهش قیمت اغلب کالاهای ایرانی خواهند بود! اما هرگز توجهی به هزینه‌های سنگین جانبی و صدها مشکل ما ندارند.

 

*نساجی امروز:شیوع کرونا چه تأثیراتی بر روند فعالیت صنایع نساجی کشور‌(و همچنین دنیا) گذاشته است؟

اواخر سال گذشته این ویروس منفور در سراسر دنیا منتشر شد و متأسفانه بسیاری از دوستان و همکاران جان خود را از دست دادند. بروز کرونا تعطیلی یک‌ماهه شرکت‌های متعددی را در ابتدای سال به همراه داشت که به‌عنوان تولیدکننده خود را موظف می‌دانستیم کارخانه را برای حفظ سلامت کارگران و خانواده‌هایشان به مدت یک‌ماه تعطیل اعلام کنیم تا به پیاده‌سازی پروتکل‌های بهداشتی مانند استقرار تونل ضدعفونی، ضدعفونی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات هر دو ساعت یک‌بار، ماسک اجباری و ... ‌بپردازیم تا حداقل مانع شیوع کرونا در محیط کارخانه شویم. پس از گذشت یک‌‌ماه، کارخانه بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد اما به دلیل شرایط نامناسب بازار، انتظار فروش بالای محصولات را نداشتیم ولی برخلاف تصورمان با فروش قابل توجهی در داخل و بازارهای خارجی مواجه شدیم.دلیل اصلی کسب این موفقیت را در قرنطینه جهانی می‌دانم زیرا مردم را به اهمیت و لزوم بازسازی و نوسازی مبلمان محیط زندگی خود سوق داد و رشد صعودی فروش لوازم خانگی را در بر داشت. با توجه به تورم ایجاد شده در کشور و افزایش قیمت کالاهای مختلف، مردم بیشتر به خرید روی آوردند زیرا حدس می‌زدند قیمت‌ها هر روز بیشتر از روز قبل شود به همین دلیل حجم خریدهای خود را افزایش دادند

 

*نساجی امروز: صادرات در شرایط فعلی امکان‌پذیر و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد؟

صادرات‌، روند بسیار خوبی را طی می‌کرد تا زمانی‌که نرخ دلار به طور سرسام‌آوری بالا رفت و همان‌طور که اشاره شد بعضی تولیدکنندگان ایرانی فکر کردند فرصت برای فروش کالا به قیمت پایین فراهم شده غافل از این‌که جایگزینی مواد اولیه جدید، گران‌تر و دشوارتر از گذشته صورت می‌گیرد. نه تنها قیمت مواد اولیه نسبت به ارز تخصیصی‌، بسیار بالا رفت بلکه قیمت اغلب کالاها و محصولات داخلی نیز چندبرابر افزایش پیدا کرد.

واقعیت این است که همواره مشکلی در زمینه صادرات وجود دارد! برای مثال یک مشتری فرش ماشینی را به قیمت 25 دلار خریداری می‌کند و با زمان افزایش نرخ دلار، قیمت همان فرش 20 دلار اعلام می‌شود از این پس وی توقع دارد فرش با قیمت 20 دلار در اختیارش قرار گیرد و نوسان نرخ دلار در کشور ما برای مشتری خارجی توجیه منطقی ندارد. این قبیل نوسانات به هیچ‌عنوان به نفع صادرات، تولید، صنعت و اقتصاد ایران نیست، در حالی که کشوری مانند امارات متحده عربی طی بیست تا سی‌سال گذشته، کمترین میزان نوسان را تجربه کرده و سال‌‌های متمادی قیمت یک دلار معادل 67/3 درهم (با کمترین نوسان) باقی مانده است. این ثبات موجب تسهیل کسب‌وکارهای اقتصادی و بازرگانی می‌شود و امکان آینده‌نگری و برنامه‌ریزی میسر خواهد بود اما در کشور ما یک روز قیمت دلار 31 هزار تومان و روز بعد 25 هزار تومان است! نوسان نرخ ارز صادرات را دشوارتر می‌کند و اگر یک صادرکننده در شرایط نامساعد و پرنوسان فعلی، کالای خود را برمبنای دلار پایین‌تر از 25 هزار تومان صادر کند، با زیان‌های هنگفت روبرو خواهد شد. در حالی که تا مدتی پیش طبق دلار 13 هزار تومان، سود معقولی کسب می‌کرد و اگر بخواهد نرخ دلار را کمتر از 25 هزار تومان محاسبه نماید، متوجه زیان‌دهی صادرات می‌شود.

ای کاش حداقل برای یک‌سال اطمینانی به ثبات نرخ ارز در ایران وجود داشت... یک روز به دلیل انتخابات آمریکا، قیمت دلار بالا می‌رود، فردا به‌دلیل عدم انتخاب ترامپ، دلار ریزش می‌کند مگر ایران کشور مستقلی نیست؛ پس چگونه بازارهای مالی و ارزی آن با برگزاری انتخابات در یک کشور دیگر، دچار تغییر و تحولات بنیادین می‌شود؟!! اگر بخواهیم طبق روند اصولی و ‌صحیح پیش برویم، موافق اجرای برجام هستم زیرا یک توافق صلح‌آمیز و بدون درگیری و دشمنی با دنیاست، سایه تحریم‌های ظالمانه از سر مردم برداشته می‌شود تا در محیطی باثبات و بدون تنش به تولید و تجارت بپردازند. نمی‌دانم چرا برخی بر عدم بازگشت به برجام اصرار می‌ورزند و معتقدند با احیای برجام، وضعیت کشور وخیم خواهد شد؟ آیا شرایط بدتر از امروز خواهد شد؟ واردات مواد اولیه، حواله پول، انتقال ارز و .. با صدها مکافات صورت می‌گیرد و ذهن تمام مدیران ایرانی درگیر مسائل حاشیه‌ای است... مشتری مالزیایی برای خرید محصولات تقاضای سوئیچ بی‌ال (Switch BL) می‌کند زیرا تمایلی به درج نام ایران در بارنامه‌هایش ندارد، چرا باید این گونه باشد؟ مگر یک تولیدکننده بخش خصوصی چه گناهی کرده که تمام تمرکزش به فلان کشتی باری و بارنامه باشد؟!

آرزوی ما رسیدن به ثبات، صلح و آرامش است. امیدوارم هر چه زودتر تحریم‌های ظالمانه برداشته شوند تا تولید، صنعت، اشتغال‌زایی و صادرات رونق پیدا کند و روزی برسد که هیچ ایرانی، بیکار نباشد....

 

*نساجی امروز:نکته نهایی

تشکر ویژه از پدرم- آقای رضا منزوی‌زاده- که یکی از بزرگان صنایع نساجی ایران محسوب می‌شوند و تلاش‌های بسیاری در رونق صنعت فرش ماشینی انجام داده‌اند و همچنین از تمامی مدیران، پرسنل و کارگران عزیز کارخانه که به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند.

پدرم در شرایط نامناسب اقتصادی، همچنان به فکر تولید، اشتغالزایی و توسعه خطوط تولید مجموعه را دارند تا هموطنان بیشتری را سر سفره با برکت تولید گرد هم جمع کنند. هدف همیشگی ایشان ایجاد اشتغال بیشتر برای جوانان است و با تمام وجود در کنار کارگران خود به فعالیت ادامه می‌دهند ‌و این نزدیکی و صمیمیت میان پدرم و کارگران به اندازه‌ای است که ایشان را به لفظ «بابا رضا» صدا می‌زنند. امیدوارم دولتمردان، مسئولان بانکی و متولیان امر قدر چنین شیفتگان تولید و صنعت کشور را بدانند و نهایت همکاری با آنان را به عمل آورند؛ اگر این بزرگمردان فعالیت تولیدی و صنعتی خود را متوقف کنند، لطمات جبران‌ناپذیری به اشتغال و اقتصاد کشور وارد خواهد شد. امیدوارم هر چه زودتر مشکلات برطرف شوند و تمام کشورهای دنیا در صلح، آرامش و بدون هراس از کرونا به زندگی ادامه دهند...

چاپ این صفحه