چاپ این صفحه

قوانینی که دست می‌بندند

تعداد بازدید : 384
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
محمود ضرابی- مدیرعامل شرکت تولیدی صادراتی پوشاک نانو مهیار زنجان

 به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، به گفته محمود ضرابی، «ویروس کرونا با تبدیل شدن به یک ویروس همه‌گیر جهانی، پیامدهای اقتصادی بسیاری در پی داشته و تقریباً تمام کشورهای دنیا از آن متأثر شده‌اند و انتظار می‌رود تا اقتصاد جهانی 2020 با یک رکود سرسام‌‌آور سپری شود.»

این کارآفرین ادامه می‌دهد:«صنعت نساجی از پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا رنج می‌برد، پیامدهای منفی مانند کاهش تقاضا و عرضه، اختلال در شبکه تأمین مواد اولیه، دیون عقب‌افتاده واحدهای تولیدی، بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در خصوص ادامه تعهدات به مشتریان از نظر گرانی روزافزودن مواد اولیه و به تبع آن، کاهش نقدینگی تولیدکنندگان به دلیل کاهش فروش و در نهایت آسیب‌ جدی کسب‌وکارها.»

وی ضمن انتقاد نسبت به تصویب قوانین و مقررات ضدتولید و متناقض در کشور می‌افزاید:«‌تولیدکنندگان به روش‌های مختلف تحریم‌ها را دور می‌زنند ولی بسیاری از قوانین دست و‌پاگیر داخلی سد راه ماست! به نحوی‌که تولیدکننده از فروشنده خارجی، کالا را تا گمرک ایران می‌رساند ولی فرایند طولانی ترخیص ارز و صدور گواهی ترخیص از بانک مرکزی چنان طولانی است که همواره شاهد توقف خطوط تولید کارخانجات هستیم.»

 

*نساجی امروز: دیدگاه شما درمورد شرایط فعلی صنایع نساجی و پوشاک چیست؟

صنعت نساجی یکی از صنایع اشتغال‌زا می‌باشد و بیشترین سهم اشتغال‌زایی با کمترین حجم سرمایه‌گذاری در کشور را دارد ولی با این پتانسیل بسیار قابل‌توجه، متأسفانه سهم بسیار اندکی را در زمینه سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داده است.

مهم‌ترین معضل این صنعت، قاچاق است و به‌دلیل بخش حجم بالای قاچاق پوشاک در سال (‌که عمدتاً از طریق واردات صورت می‌گیرد) در میان سایر صنایع کم‌نظیر است. قاچاق‌پذیر بودن این صنعت، ورود غیررسمی کالاها به داخل کشور، استفاده از کارت بازرگانی موقت (‌به نام اشخاص دیگر) جهت ورود منسوجات که خود مصداق قاچاق کالاست، عدم پرداخت هرگونه مالیات، حقوق تعرفه و دیگر مسائل از آسیب‌هایی هستند که قاچاق بر تولید و صنعت وارد می‌کند.

 

*نساجی امروز:به اعتقاد شما بزرگترین معضل تولیدکنندگان در حال حاضر چیست؟

عدم توانایی در تأمین مواد اولیه خطوط تولید و تجهیزات تولیدی، کمبود نقدینگی به دلیل طولانی بودن بازه زمانی مطالبات فروش، وجود تحریم‌های ظالمانه و عدم تخصیص و ارائه کد رهگیری در زمان مناسب از طرف بانک مرکزی برای واردات کالاها و طولانی شدن فرایند واردات، بالا بودن نرخ ارزش‌افزوده در محصولات نساجی، افزایش مالیات عملکرد واحدهای نساجی با توجه به رکود بازار و عدم حمایت‌های به موقع دولت که می‌تواند در قالب تسریع و تسهیل فرایندهای قانون‌گذاری و رفع قوانین دست و پاگیر و جلوگیری از صدور قوانین خلق‌الساعه، بخش عمده‌ای از موانع پیش روی تولیدکنندگان را بردارد. اصلاح دستورالعمل واردات و تأکید بر این‌که شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد باید دارای مجوز تولید باشند تا فرایند صادرات تسریع شود نه این‌که فرایند واردات آن هم از محل مناطق آزاد به صورت قاچاق  انجام پذیرد.

 

*نساجی امروز:شیوع کرونا چه تأثیراتی بر روند فعالیت صنایع نساجی کشور (‌و همچنین دنیا) گذاشته است؟و فکر می‌کنید چه مدت به طول خواهید انجامید تا شرایط به حالت عادی گذشته (پیش از کرونا) بازگردد؟

ویروس کرونا با تبدیل شدن به یک ویروس همه‌گیر جهانی، پیامدهای اقتصادی بسیاری در پی داشته و تقریباً تمام کشورهای دنیا از آن متأثر شده‌اند و انتظار می‌رود تا اقتصاد جهانی 2020 با یک رکود سرسام‌‌آور سپری شود.

صنعت نساجی کشور ما نیز از پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا رنج می‌برد، پیامدهای منفی مانند کاهش تقاضا و عرضه، اختلال در شبکه تأمین مواد اولیه، دیون عقب‌افتاده واحدهای تولیدی، بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در خصوص ادامه تعهدات به مشتریان از نظر گرانی روزافزودن مواد اولیه و به تبع آن، کاهش نقدینگی تولیدکنندگان به دلیل کاهش فروش و در نهایت آسیب‌ جدی کسب‌وکارها.

بازگشت به حالت عادی هم مستلزم همکاری جهانی و تدبیر در راستای کشف موثر واکسن کرونا اما در شرایط فعلی باید دولت‌ها، واحدهای تولیدی و کارخانه‌های صنعتی را مانند دوران پیش از کرونا حفظ کنند و حمایت‌های لازم برای این مهم صورت گیرد تا پس از رفع بحران کرونا، واحدها با مشکلات انبوه اقتصادی روبرو نشوند.

 

*نساجی امروز:با توجه به تشدید تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار وضعیت واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات چگونه است؟

مشکل اصلی در این ارتباط عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و طولانی بودن روند ترخیص کالاها از جمله مواد اولیه و ماشین‌آلات در گمرک است. تولیدکنندگان به روش‌های مختلف تحریم‌ها را دور می‌زنند ولی بسیاری از قوانین دست و‌پاگیر داخلی سد راه ماست!! به نحوی که تولیدکننده از فروشنده خارجی، کالا را تا گمرک ایران می‌رساند ولی فرایند طولانی ترخیص ارز و صدور گواهی ترخیص از بانک مرکزی چنان طولانی است که همواره شاهد توقف خطوط تولید کارخانجات هستیم.

 

*نساجی امروز:آیا در شرایط فعلی صادرات ‌را امکان‌پذیر و مقرون به صرفه می‌دانید؟

باید پذیرفت در شرایط فعلی با کند شدن روند صادرات و از دست دادن بازارهای صادراتی به‌خصوص در کشورهای همسایه ، شاهد کاهش درآمدهای ارزی هستیم و به دلیل رفتارهای کشورها در قبال کرونا و با توجه به محدودیت‌هایی که در مرزها به وجود آمده؛ مسیر صادرات را مختل کرده‌اند و شرایط صادرات به لحاظ وزنی و ارزشی افت چشمگیری داشته‌است. در حال حاضر صادرات به اضافه تحریم‌ها مقرون به صرفه نیست ولی کماکان بازارهای خوبی در صورت حمایت‌های دولت محترم وجود دارند که می‌توان تولیدات یک مجموعه را صادرات‌محور کرد.

 

*نساجی امروز: تحلیل شما از وضعیت قاچاق به خصوص قاچاق پوشاک در شرایط فعلی چیست؟ آیا کرونا تاثیری در کاهش واردات داشته است؟

یکی از علل رونق قاچاق، پایین بودن قیمت محصولات قاچاق در مقایسه با تولیدات داخلی است. همان‌گونه که عنوان شد صنعت پوشاک یکی از صنایع قاچاق‌پذیر است ولیکن در شرایط کنونی که بسیاری از کشورها مرزهای خود را محدود کرده‌اند یا بسته‌اند؛ عملاً باکاهش قاچاق مواجهیم و از طرفی بالارفتن نرخ ارز مقرون به صرفه بودن قاچاق را برای بسیاری دشوار کرده البته قیمت بالای ارز و محدودیت مرزها به دلیل شیوع کرونا، واردات را به شدت کم کرده است.

چاپ این صفحه