چاپ این صفحه

بزرگان کسب‌وکار ایران در یک قاب

تعداد بازدید : 162
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
نتایج رتبه‌بندی 500 شرکت ایرانی برتر در بیست‌وسومین همایش IMI100 مشخص شد.

بیست و سومین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100)  به همت سازمان مدیریت صنعتی  با حضور مدیر گروه مشاوران اقتصادی دفتر مقام رهبری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از عصر اقتصاد، این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های صنعتی (رشته‌های مختلف کسب‌وکار)، گسترش رقابت بین بنگاه اقتصادی و کمک به سیاست‌گذاران اقتصادی کشور انجام می‌شود.

در این ارزیابی، شرکت‌های برتر بر اساس شاخص‌هایی همچون «بیشترین فروش»، «بیشترین سودآوری»، «بالاترین ارزش بازار»، «بالاترین ارزش افزوده»، «بیشترین دارایی»، «بالاترین اشتغال‌زایی»، «بالاترین بهره‌وری کل عوامل»، «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار»  معرفی شدند.

در ابتدای مراسم مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: کمک به اشتغال، مسئولیت‌پذیری در جامعه، ارتقای سطح رفاه و تاثیرگذاری بر تولید داخلی و ملی از ویژگی‌های شرکت‌های برتر است.


ابوالفضل کیانی ‌بختیاری با بیان اینکه بنگاه‌های پایدار، تفکر سازمان‌های هیبریدی را دارند، افزود: دلایل کسب موفقیت بزرگ‌ از سوی شرکت‌ها مشتمل بر موارد مختلفی است از جمله اینکه شرکت‌های موفق از مدیر دوراندیش و چشم‌انداز رفیع استفاده می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها از قوانین و استاندارهای محلی و بین‌المللی پیروی می‌کنند.

 

به گفته کیانی ‌بختیاری، آینده از آن کسب‌وکارهایی است که دیجیتالی شده‌اند.

 

در ادامه مراسم مدیر گروه مشاوران اقتصادی دفتر مقام رهبری اظهار کرد: ایجاد زنجیره و استفاده از همه منابع و امکانات اصل اول در فضای کسب‌وکار است که در ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

علی آقامحمدی افزود: امروز فکر ابتدایی که کوچک‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، جایی در کشور ندارد. صد شرکت برگزیده در این همایش می‌توانند لوکوموتیو اقتصاد ایران باشند؛ البته هر شرکت در گروه خود می‌تواند این نقش را بازی کند و این امر نیازمند شناسایی همه افراد و داشته‌های آنهاست.

 

او ادامه داد: مسئولیت اجتماعی در کشور برای شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی امری مهم، قطعی و مسلم است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مورد بعدی تحولاتی است که در حال رخ دادن است؛ چراکه ۱۰ سال آینده شباهتی با وضع فعلی نخواهد داشت.

 

به گفته آقامحمدی، سرمایه نامحسوس نیز بسیار مهم است اما رتبه سرمایه‌ای ما در این بخش کاهنده است؛ این در حالیست در برخی کشورها تا ۷۵درصد سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد.

 

او با تاکید به اهمیت تربیت نیروی انسانی نیز گفت: همچنین شناسنامه محصول و روند چگونگی تولید آن‌ تا خدمات پس‌ازفروش بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها راه حمایت از تولید در پساتحریم زنجیره‌ای کردن فعالیت‌ها و بزرگ کردن بازار جهانی است.

 

در بخش دیگری از این مراسم مدیر رتبه‌بندی شرکت‌ها و دبیر بیست و سومین همایش شرکت‌های برتر ایران به ایران سخن پرداخت و  بیان کرد: نتایج رتبه‌بندی سال ۹۹ نشان می‌دهد ۵۰۰ شرکت از بین شرکت‌های داوطلب بر اساس میزان فروش به عنوان معیار انتخاب می‌شوند. شاخص میزان فروش نشان از بزرگی کشور است و تاثیرشان بر اقتصاد ملی قطعا بیشتر خواهد بود.

 

او در ادامه به مقایسه ارزش افزوده شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی(GDP) پرداخت و گفت: ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۱درصد، ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت ۱۲درصد و مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی، فروش ۱۰۰ شرکت اول ۳۷ درصد و فروش ۵۰۰ شرکت ۴۱ درصد است.

 

مجید درویش با بیان اینکه در دنیا برای این شرکت‌ها اهمیت بسیاری قائل هستند، افزود: سازمان مدیریت صنعتی ۲۲ سال قبل به منظور معرفی شرکت‌های برتر این طرح را آغاز کرد. ۵۰۰ شرکت انتخابی بر اساس شاخص‌های دیگری غیر از میزان فروش نیز با هم مقایسه می‌شوند. مقایسه شرکت‌های بزرگ با کوچک اصلا منطقی نیست به این منظور ما در دسته‌بندی ۱۰۰تایی شرکت‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. هر شرکتی بر اساس ۳۲ شاخص ارزیابی می‌شود.

 

او ادامه داد: شاخص‌های رتبه‌بندی کمی هستند و از صورت‌های مالی شرکت‌ها اخذ می‌شوند.

 

پراکندگی ۵۰۰شرکت بزرگ ایران بر اساس محل ثبت شرکت عبارت‌اند از تهران با ۳۳۸، اصفهان با ۳۵، هرمزگان با ۱۹ ، کرمان با ۱۵ ، خراسان رضوی ۱۳ شرکت.

 

بررسی ۵۰۰شرکت برتر از نظر مالکیت نشان داد که سهم شرکت‌های دولتی۲/۸%، عمومی ۸/۳۰% و خصوصی ۶۱% است.  بررسی ۱۰۰شرکت برتر از نظر مالکیت هم نشان می‌دهد دولتی‌ها ۸%، عمومی‌ها ۴۰% و خصوصی‌ها ۵۲% را به خود اختصاص داده‌اند.

 

براساس جزئیات اعلام شده، ۱۰ شرکت اول رتبه‌بندی (براساس بالاترین رتبه فروش) به ترتیب شامل «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)»، «شرکت پالایش نفت بندرعباس»، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)»، «شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)»، «شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)»، «بانک ملت (هلدینگ)»، «بانک رفاه کارگران (هلدینگ)»، «شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)»، «شرکت ایران خودرو (هلدینگ)» و «بانک صادرات ایران» (هلدینگ) است.

اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی حاکی از آن است که ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۱۹ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. از سوی دیگر در انتهای فهرست، فروش صدمین شرکت ۲۴.۶۲۵ میلیارد ریال بوده است، این در حالی است که صدمین شرکت سال قبل ۱۶.۰۷۶ میلیارد ریال فروش داشته است. به‌عبارت دیگر، حداقل حجم فروش لازم برای ورود به جمع صد شرکت برتر سال ۹۸، نسبت به سال مالی قبل از آن ۵۳ درصد رشد داشته است.

 

 

چاپ این صفحه