چاپ این صفحه

الیاف پلی‌لانا نقطه شروع برای محصولات کشباف پایدار

تعداد بازدید : 238
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
الیاف Polylana® جایگزینی مناسب برای الیاف پشم و اکریلیک صد درصد است که در تولید آن انرژی و آب کمتری مصرف می شود و پایدارتر می باشد.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، در بخش فست فشن یا مد سریع بیشتر از الیاف مصنوعی نظیر اکریلیک، نایلون و پلی استر استفاده می شود چون ارزان تر بوده و دسترسی به آن ها راحت تر است اما برندها برای توقف این جریان دریافته اند که به منظور کاهش اثرات زیست محیطی باید قدم بردارند هرچند که این قدم ها کوچک باشد. همان طور که می دانیم تغییر در یک محیط ایزوله رخ نمی دهد و نیازمند تلاش صنعتی گسترده است.


برندهای کشباف به طور اختصاصی به دنبال انتخاب های بهتر در رابطه با مواد اولیه هستند برای مثال الیاف زیست سازگار که باعث صرفه جویی در منابع حیاتی و کاهش ضایعات می شوند. در همین راستا الیاف پلی لانا تولید شده است که جایگزینی پایدار برای الیاف پشم و اکریلیک صد درصد بوده و ضمن داشتن خصوصیات و زیردست مشابه اثرات زیست محیطی کمتری دارد.


در سال 2015 فیچو وندروین مالک و مدیر عامل یک کمپانی هلندی بوده که برای برندها و خرده فروشان بزرگ اکسسوری هایی نظیر شال و کلاه بافتنی تولید می کرده است. او در مورد مواد اولیه پایدار مورد نظر برندها و خرده فروشان تحقیقاتی را انجام داد اما بسیاری از یافته های او غیرشفاف، مقیاس ناپذیر و هزینه بر بوده اند.


در نهایت پس از چندین ماه تحقیق و آزمون و خطا، الیاف پلی لانا خلق شد. در سال 2017 اکسسوری های تهیه شده از نخ پلی لانا به بعضی از خرده فروشان بزرگ نظیر اچ اند ام، زارا، نیو ارا و لیندکس معرفی شد. 
این کمپانی ها پیش از این از اکریلیک در مجوعه های خود زیاد استفاده می کردند و قصد داشتند تا با استفاده از پارچه های بازیافتی مصرف اکریلیک را کاهش دهند و هدف اولیه آن ها نیز پلی استر بازیافتی بوده است اما استفاده از پلی استر بازیافتی به جای اکریلیک همان زیردست را به ما نخواهد داد.


الیاف پلی لانا دارای ظاهر و زیردست اکریلیک هستند و در عین حال اثرات زیست محیطی کمتری دارند. 


در ترکیب الیاف پلی لانا 50 درصد پلی استر بازیافتی و 50 درصد پلی استر اصلاح شده به کار رفته است. فرایند ریسندگی آن مشابه پلی استر بازیافتی بوده اما فرایند رنگرزی آن متفاوت است. رنگرزی الیاف پلی لانا مشابه الیاف اکریلیک می باشد. دما در فرایند رنگرزی پلی لانا در مقایسه با رنگرزی پلی استر پایین تر است که باعث کاهش اتلاف انرژی و عملکرد کلی بهتر می شود.


برای مقایسه تاثیر الیاف پلی لانا و الیاف اکریلیک از سازمان جهانی Textile Exchange که در زمینه الیاف و مواد اولیه پایدار فعالیت می کند، کمک گرفته شد. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  بر اساس داده های مربوط به ارزیابی چرخه عمر، مقایسه الیاف پلی لانا در برابر اکریلیک در هر یک کیلو الیاف رنگرزی نشده نشان می دهد که میزان مصرف انرژی، آب، ضایعات، دی اکسید کربن و الیاف آزاد شده در فرایند شستشو برای پلی لانا به ترتیب 76درصد، 85درصد، 76درصد، 19درصد و 32درصد کمتر از اکریلیک است.


با این حال همچنان یک بخش از الیاف پلی لانا ماده اولیه خام است. در نتیجه کمپانی قصد دارد برای بهبود پایداری آن تا سال 2023 نسبت پلی استر بازیافتی به ماده اولیه خام را در ترکیب این الیاف به 90 به 10 برساند.
نکته قابل توجه دیگر در مورد این الیاف شفافیت آن است. الیاف پلی لانا را با استفاده از سیستم یکپارچه AWARE حتی پس از کشبافی نیز می توان در محصول نهایی شناسایی کرد. 


تمامی محصولات حاوی الیاف و نخ های پلی لانا دارای ردیاب های AWARE هستند و  بر روی بلاک چین AWARE ثبت شده اند تا اصل بودن الیاف تایید شود.


می توان به منظور افزایش پایداری، عملکرد و زیبایی، الیاف پلی لانا را در هنگام ریسندگی با الیاف مختلفی مانند پنبه، پشم، ویسکوز، نایلون و اکریلیک ترکیب کرد. علاوه بر آن این کار باعث می شود تا در بخش های مختلفی نظیر مد،اوت دور، ورزشی و منسوجات خانگی بتوان از آن ها استفاده کرد.


این الیاف از ابتدا تنها در چین موجود بوده اند اما از زمان پاندمی کووید-19 و مشکلات مربوط به تامین منابع، این برند تصمیم به گسترش عرضه این الیاف در سطح جهانی گرفته است. در ژانویه امسال کمپانی ایتالیایی DBT Fiber نخستین توزیع کننده رسمی الیاف زیست سازگار پلی لانا در اروپا شده است. هدف از این کار افزایش استفاده از الیاف قابل ردیابی و با اثرات زیست محیطی کمتر در بازار نساجی و مد اروپا می باشد.


 

چاپ این صفحه