چاپ این صفحه

بازار شب عید پوشاک ۴۰ درصد کوچک شد

تعداد بازدید : 179
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۳
عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزئیات فروش فوق‌العاده پوشاک در آستانه شب عید، از افت ۴۰ درصدی تقاضای پوشاک نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت که افزایش قیمت پوشاک تابعی از نرخ ارز است.

 طبق اعلام اتاق اصناف ایران امسال جشنواره فروش ویژه نوروزی جایگزین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم می‌شود که در آن تمرکز با اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و قنادان و آجیل‌فروشان است، اما سایر اتحادیه‌ها نیز امکان مشارکت دارند.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، در همین رابطه، مجید افتخاری با بیان اینکه کالاهای نوروزی در حال ورود به بازار هستند و تاکنون بخشی از آنها به بازار وارد شده، اظهار کرد: هر سال نمایشگاه فروش بهاره در آستانه نوروز برگزار می‌شد، اما در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تراکم جمعیت تصمیم گرفته شد این نمایشگاه برگزار نشود. به طور کلی اتحادیه هم رویکرد مثبتی نسبت به نمایشگاه بهاره نداشت. با روش جدید، یعنی فروش فوق‌العاده نوروزی، نه تنها تراکمی ایجاد نمی‌شود، بلکه سبب می‌شود تراکم بین واحدهای صنفی تقسیم شود.

به گفته وی، در این طرح هر کسی که واحد توزیع و شرایط توزیع طبق قانون نظام صنفی کشور و اتحادیه و اماکن را دارد، می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند تا مجوز فروش فوق‌العاده نوروزی را به صورت رایگان دریافت کند و بتواند ۴۵ روز فروش فوق‌العاده داشته باشد. ذیل طرح فروش فوق‌العاده شرایطی وجود دارد که کالا باید با تخفیف در اختیار مردم قرار گیرد.


افتخاری در پاسخ به سوالی درباره میزان تخفیف در طرح فروش فوق‌العاده نوروزی نیز تصریح کرد: تعیین میزان تخفیف به عهده خود شخص و واحد صنفی است و احتمالا در مورد کالاهای زمستانی و شب عید متفاوت است. اما به طور کلی شرایط کسب شرایط خوبی نیست و از این طرح استقبال خوبی کرده‌اند. شاید حتی با توجه به کاهش شدید تقاضا، کالاها خیلی پایین‌تر از نرخ واقعی عرضه شود.


عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه با توجه به عدم امکان برگزاری نمایشگاه و لزوم تامین نیاز شب عید مردم بهترین راه جایگزینی فروش فوق‌العاده نوروزی بود، تصریح کرد: تغییرات قیمت پوشاک در آستانه نوروز نسبت به سال گذشته منطبق بر تغییرات نرخ ارز است، چرا که قیمت مواد اولیه مثل نخ، پنبه و پارچه متناسب با تغییرات نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.


البته به گفته وی حال و روز تولیدکنندگان پوشاک خوب نیست و حتی عده‌ای کالاهای خود را با سود پایین یا زیر قیمت به فروش می‌رسانند. این در حالی است که انتظار می‌رفت تقاضا شرایطی منطقی پیدا کند، اما در حال حاضر شرایط خوبی ندارد.


افتخاری همچنین با اشاره به شرایط سخت تولیدکنندگان در زمینه تامین و افزایش قیمت مواد اولیه به ایسنا گفت: آمار دقیقی از میزان کاهش تقاضا در آستانه نوروز نسبت به سال‌های گذشته در دسترس نیست، اما شواهد حاکی از این است که بازار شب عید حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال‌های قبل کوچک‌تر شده است. علاوه بر این واحدهای صنفی در سال جاری با محدودیت زمانی مواجه‌‌اند و نهایتا تا ساعت ۸ مجاز به فعالیت هستند. همچنین واحدهای صنفی در مواردی پروتکل‌های بهداشتی اضافی دارند که برای مثال بر اساس آنها محدودیت ورود به فروشگاه‌ها اجرا می‌شود. تمام این مسائل باعث می‌شود بازار کوچک‌تر سال‌های قبل باشد و شرایط عادی نداشته باشد.


وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت پوشاک نسبت به سال گذشته گفت مواد اولیه کالاهای تولیدی برای شب عید بین برج ۶ تا ۸ تامین شده که قیمت ارز به ۳۱ هزار تومان هم رسیده بود. بنابراین نمی‌توان تخمین دقیقی از میزان افزایش قیمت کالاها داشت، اما می‌توان گفت قیمت کالاهای شب عید به عنوان تابعی از نرخ ارز افزایش پیدا کرده، اما نه به آن میزان. به عبارت دقیق‌تر قیمت مواد اولیه تابع نرخ ارز است، چرا که بیشتر آنها وارداتی است و قیمت مواد تولید داخلی نیز بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود.

چاپ این صفحه