چاپ این صفحه

صادرات در ماه نخست سال جاری از واردات سبقت گرفت؛ شروع بهاری صادرات در فروردین

تعداد بازدید : 146
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۲/۶
تراز تجاری فروردین ۱۴۰۰ مثبت شد. حجم تجارت ایران در این ماه ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه بامدت مشابه سال ۹۹ از نظر ارزشی رشد بیش از ۶۲ درصد را تجربه کرده است.

مطابق آمارهای رییس کل گمرک، صادرکنندگان ایرانی نیز در نخستین ماه از سال جاری توانسته‌اند، برابر با ۲ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار کالا به کشورهای هدف صادر کنند. این در حالی است که در همین بازه زمانی، ۲ میلیارد و۷۹۴میلیون دلار کالا وارد کشور شده، که باعث شده کفه تجارت به نفع صادرات سنگینی کند وتراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری را رقم بزند. 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از تعادل، «چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان » پنج کشور عمده صادراتی ایران به شمار می‌روند و در مقابل «امارات، چین، ترکیه، هند و روسیه» عمده‌ترین مبادی وارداتی کشور عنوان شدند. همچنین مطابق آمارها، فروردین ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده و «گوشی تلفن همراه، روغن آفتابگردان، گندم و برنج » نیز جزو اصلی‌ترین کالاها در سبد وارداتی ایران بوده است. 

  تجارت در ماه نخست 

 

رییس گمرک ایران آمار یکماهه سال ۱۴۰۰ را ترسیم کرد. آمارهای اعلام شده از سوی مهدی میراشرفی نشان می‌دهد، در فروردین ماه سال جاری۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و ارزش ۶۲.۵درصد افزایش داشت.

مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین ماه سال جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.بنابراین آمار، در فروردین امسال، هشت میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۶ درصد و از لحاظ ارزش ۸۰ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که طبق آمارهای منتشر شده، حجم تجارت ایران در فروردین ۹۹ معادل ۳میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ثبت شده است.یعنی تجارت ۹۹ در فروردین ماه با صادرات یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلاری و واردات یک میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلاری آغاز شده بود.

 

  مقاصد صادراتی و بنزین صدرنشین

 

بنابر آمار اعلامی از سوی گمرک، مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور، چین با ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۹۷۴ میلیون دلار با رشد ۳۷ درصدی وزن و ۸۶ درصدی ارزش نسبت به سال گذشته اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بود و عراق با یک میلیون و ۵۳۷ هزار تن به ارزش ۴۲۸ میلیوندلار با رشد ۷۷ درصدی وزن و ۶۶ درصدی ارزش در جایگاه دوم قرار گرفت.

همچنین امارات با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۴۱۷ میلیون دلار با رشد وزنی و ارزش ۱۷ درصدی، ترکیه با ۱۹۱ هزار تن به ارزش ۱۷۷ میلیون دلار با رشد ۷.۵ درصدی وزن و ۱۴۹ درصدی ارزش و افغانستان با ۴۵۲ هزار تن به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار با رشد ۱۷ درصدی وزن و ۴۲درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جایگاه سوم تا پنجم قرار گرفتند که در مجموع پنج میلیون و ۶۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار از ایران به این کشورها صادر شد که ۶۸ درصد وزن و ۷۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.به گفته میر اشرفی، در فروردین ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است.

  مبادی وارداتی 

اما بنابر آمار اعلامی، در ماه نخست سال جاری۲ میلیون و ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار از طریق گمرکات وارد کشور شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۱۸ درصدی در وزن و افزایش۴۷ درصدی در ارزش کالاهای وارداتی است.گوشی تلفن همراه با ارزش ۱۹۸ میلیون دلار، روغن آفتابگردان با ۱۵۰ میلیون دلار، گندم با ۱۰۳ میلیون دلار، برنج با ۸۹ میلیون دلار و کنجاله با ۷۶ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام وارداتی کشور در مدت یادشده بوده است. اما مبادی وارداتی ایران کدام کشورها بودند؟

آمار اعلامی رییس گمرک نشان می‌دهد، امارات با ۴۵۳ هزارتن کالا به ارزش ۷۸۸ میلیون دلار با رشد ۱۱۰ درصدی وزن و ۱۱۳درصدی ارزش، چین با ۲۲۱ هزارتن کالا به ارزش ۶۵۶ میلیون دلار با رشد ۵۰ درصدی وزن و ۶۴ درصدی ارزش، ترکیه با ۱۷۲ هزارتن کالا به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار با کاهش ۶۷ درصدی در وزن و رشد یک درصدی در ارزش، هند با ۱۳۷ هزارتن کالا به ارزش ۱۳۳ میلیون دلار با کاهش ۳۵ درصدی وزن و ۱۹ درصدی ارزش و روسیه با ۱۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار با کاهش ۴۸ درصدی وزن و رشد ۳۰ درصدی ارزش پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به ایران بودند.

تحلیل این داده‌ها نشان می‌دهد، در مجموع یک میلیون و ۱۵۹ هزار تن از وزن و یک میلیارد و ۹۵۶ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی ایران در فروردین ماه سال جاری مربوط به پنج کشور نامبرده است و همچنین واردات کالا از این پنج کشور ۶۵ درصد از کل وزن و ۷۰ درصد از کل ارزش واردات کشور را دربرمی‌گیرد.

همچنین بنابر این آمارها، در نخستین ماه سال جاری۹۳۳ هزار تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

چاپ این صفحه