چاپ این صفحه

ورود ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک قاچاق به کشور از طریق مناطق آزاد

تعداد بازدید : 190
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۱۵
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این که قاچاق از مبادی رسمی تحت عنوان ته لنجی، معافیت‌های مرزی و مناطق آزاد انجام می‌گیرد گفت: امروز نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار قاچاق پوشاک انجام می‌گیرد که از طریق مناطق آزاد و تجارت مرزنشینی است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دغدغه همه کارگزاران نظام بر این است که پدیده قاچاق خشک شود و امروز گمرک، بنادر، مرزبانی، نیروی انتظامی و پلیس اقتصادی و همه بخش‌ها دغدغه این را دارند که در مبادی رسمی قاچاق اتفاق نیفتد.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا،  علی مویدی خرم آبادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با گرمیداشت یاد و خاطره شهدای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تبریک به مناسبت سالگرد تاسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این ستاد بعنوان یک مرجع ملی است که 26 دستگاه عضو این ستاد هستند.

وی ادامه داد: وظایف ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی بین دستگاه‌ها و نظارت بر فرآیند عملکرد و کارایی این دستگاه هاست.

 مویدی گفت: در سال 92 با همکاری مجلس قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درشرایط جنگ اقتصادی، وزن قابل توجهی در موضوع سیاستگذاری در بخش تجارت، اقتصاد و تولید دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از دلایلی که قاچاق در بعضی کشور‌ها و کشور ما رخ می‌دهد خلاء‌های قانونی است.

وی افزود: امروز ستاد بعنوان مرجع ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز خود را بر فرآیند تجارت کشور از جمله قوانین تجارت بازرگانی، تولید، توزیع و عرضه قرار داده است و در گلوگاه‌هایی که موجب شکل گیری قاچاق می‌شود ستاد ورود پیدا کرده و اصلاح می‌کند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در مسیر مبارزه با قاچاق یکی از ابزارها، سامانه‌ها است و در حال حاضر بیش از 72 درصد سامانه‌ها عملیاتی و اجرایی شده است و دغدغه همه کارگزاران نظام بر این است که پدیده قاچاق خشک شود.

 مویدی گفت: امروز گمرک، بنادر، مرزبانی، نیروی انتظامی و پلیس اقتصادی و همه بخش‌ها دغدغه این را دارند که در مبادی رسمی قاچاق اتفاق نیفتد.

وی افزود: نیاز جامعه از دو مسیر تولید و اجازه ورود رسمی تامین می‌شود که به لحاظ ورود رسمی کالا که درشرایط تحریم انجام نمی‌شود و بیش از چند هزار کالا را ممنوع کردیم بنابراین تولید داخل باید تقویت شود واگر تولید داخل تقویت نشود بخشی از آن از راه‌های مختلف وارد می‌شود.

مویدی ادامه داد: در موضوع مرزنشینان یکسری معافیت‌ها را می‌دهیم که بعضی مواقع از این معافیت‌ها هم سوءاستفاده می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آمار رسمی قاچاق در کشور گفت: آمار رسمی قاچاق که در سال 98 بررسی شد 12 میلیارد و پانصد میلیون دلار است.

وی افزود: قاچاق از مبادی رسمی بسیار کم و نادر است و همین مقدار کم از طریق بنادر جنوب تحت عنوان ته لنجی، معافیت‌های مرزی و مناطق آزاد انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما آمار قاچاق را در سال 97 و 98 دادیم و مرجع اعلام آمار، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و تاکنون آمار را به موقع ارائه داده ایم.

 مویدی گفت: در حال حاضر بصورت هوشمند اقدامات پیش بینی شده و پیش گیرانه انجام می‌دهیم.

وی افزود: برنامه‌های پیشگیری درباره قاچاق علوفه انجام شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: آسیب شناسی، پیش بینی و پیشگیری‌ها انجام و مواردی را که نیاز به مقابله داشته هم انجام دادیم و اگر این موارد نبود امروز می‌بایست به جای 12.5 میلیارد دلار شاهد 25 میلیارد دلار قاچاق می‌بودیم و همین اقدامات پیش گیرانه و پیش بینی شده منجر به کاهش قاچاق شده است.

وی درباره قاچاق پوشاک هم گفت: یکی از توفیق‌های نظام در چند سال گذشته که قابل محاسبه می‌باشد این است که در بخش مبارزه با قاچاق پوشاک در اوج هستیم.

مویدی افزود: در یک زمانی 2 میلیارد و پانصد میلیون دلار قاچاق پوشاک داشتیم، ولی امروز نزدیک به 600 میلیون دلار قاچاق انجام می‌گیرد که از طریق مناطق آزاد وتجارت مرزنشینی است.

وی ادامه داد: امروز تولید پوشاک ما به لحاظ کیفیت بسیار بالاست و اشتغال ایجاد کرده است، اما بخاطر اینکه کالای خود را با عنوان نشان خارجی بفروشند یک تخلف صنفی انجام می‌دهند که قاچاق نیست و اصناف باید با آن برخورد کند و شاید تابلو نشان خارجی باشد، ولی کالا ایرانی است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق، تولید واشتغال را از بین می‌برد و همچنین سرمایه اقتصادی ما را برباد می‌دهد؛ امروز تولید ما با کیفیت و کمیت قابل توجهی انجام می‌شود، اما بدلیل اینکه فرهنگ سازی نکردیم در زیر مجموعه تابلوی خارجی بفروش می‌رسد که این یک تخلف صنفی است.

وی افزود: یکی از کار‌هایی که ستاد انجام داده موضوع اعتبار سنجی کارت بازرگانی است و ما در گذشته شاهد فروش کارت بودیم و یکی از اقداماتی که انجام دادیم سازماندهی کارت‌های اعتبار سنجی بازرگانی است که تثبیت کردیم و امروز بازرگان ما نمی‌تواند کارت بازرگانی را به افراد دیگر بدهد و سقف معاملات هر بازرگان مشخص است.

آقای مویدی گفت: تقسیم کار بین قوه قضائیه و تعزیرات یک کار کارشناسی شده است و براساس آیین نامه‌های تعریف شده انجام می‌گیرد.

وی افزود: یبش از 70 درصد پرونده‌ها در تعزیرات و 30 درصد از پرونده‌های سازمان یافته در قوه قضائیه بررسی می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: یک دستورالعمل تعریف کردیم و به نیروی‌های ضابط آموزش دادیم تا هرفردی در خیابان به موضوع قاچاق ورود پیدا نکند، چون یک کار تخصصی و حرفه‌ای است و امروز پلیس امنیت اقتصادی براساس این دستورالعمل ورود پیدا می‌کند؛ وزارت اطلاعات درحوزه پرونده‌های سازمان یافته هوشمند عمل می‌کند و هیچ تداخل کاری بین قوه قضائیه و تعزیرات نیست و تعارض منافعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: امروز ما ریسک را از بازرگانان گرفتیم و بازرگانی که سقف معاملات او یکصد میلیون دلار باشد دیگر نمی‌تواند مبلغ بیشتری مطالبه کند و تمام کارت‌های اعتباری جمع شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: فرآیند مبارزه با قاچاق را در کف مغازه و خیابان نبینیم بلکه در تفکر مدیران عالی باید ببینیم.

وی افزود: ما از سال 97 در یک جنگ نابرابر قرار گرفتیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در داخل کشور سامانه‌ها بین گمرک، صمت و دستگاه‌های مختلف مثل وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت مرتبط و فعال هستند و 28 درصدی که در تبادل اطلاعات مشکل داریم به خاطر بخشی از دستگاه‌های بزرگ است، ولی قوه قضائیه در موضوع سامانه‌ها صد در صد کار‌های خود را انجام داده است.

 مویدی گفت: امروز سامانه قوه قضاییه، نیروی انتظامی، گمرک، تعزیرات و دستگاه‌های دیگر کاملا متصل است و تبادل اطلاعات انجام می‌شود.

وی افزود: امروز تمام کالا‌های اساسی ما میل به قاچاق دارند؛ قبلا نگران ورود کالا‌ها قاچاق بودیم امروز انرژی 26 دستگاه وکل نظام مصروف این است که قاچاق از داخل کشور به بیرون نرود.

وی ادامه داد: امروز گوسفند را از دامدار با حداقل قیمت می‌توان خرید، چون ضوابط را طوری طراحی کردیم که دامی که می‌خواهد حتی از خراسان شمالی خارج شود دارای ضوابط است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر و براساس آخرین آمار 48 میلیون راس دام پلاک کوبی شده است و مجموع دام سبک و سنگین ما نزدیک به 85 میلیون راس است که نزدیک به 50 میلیون پلاک کوبی شده است.

وی افزود: تا به امروز شاهد نبودم دستگاهی و فردی بخواهد در پدیده قاچاق گام بردارد و ما چشم بسته باشیم و مصلحت اندیشی وجود ندارد.

پیشگیری عملکرد مناسبی ندارد 

 مجید الماسی کارشناس مبارزه با قاچاق هم در ارتباط تصویری بااین برنامه گفت: اصل و پشتوانه قانون سال 92 براساس پیشگیری و سامانه‌ها استوار بود، ولی الان در بخش پیشگیری عملکرد مناسبی نداشته ایم.

وی افزود: تاکنون سامانه جامع تجارت 4 بار رونمایی شده است و الان گمرک، نیروی انتظامی و صمت بصورت آفلاین به اطلاعات دراین سامانه دسترسی دارند.

 الماسی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرجع تخصصی ارائه آمار است، ولی آخرین گزارش مربوط به سال 95 است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 48 تا 50 درصد پروانه‌هایی که الان در گمرک مراجعه می‌کنند برای صاحبان کالایی است که اظهار نامه مالیاتی و اعتبار کافی ندارند و طبق گفته کارشناسان، اعتبار سنجی باید به سازمان امور مالیاتی وصل شود.

 الماسی گفت: براساس ماده 44 قانون اگر قاچاق از یک حدی بزرگتر، سازمان یافته، حرفه‌ای یا شامل حبس بود در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است و غیر از این در تعزیرات بررسی می‌شود، ولی متاسفانه شاهد این هستیم که در بسیاری از پرونده‌ها تعارض منافع در نظام مدیریت مبارزه با قاچاق وجود دارد.

وی افزود: مایکسری بازرگان ریسک گریز و ریسک پذیر داریم که ستاد برای بازرگانان ریسک گریز شاید با جریمه 20 تا 30 درصدی و حبس، ساختار انگیزشی آن‌ها را اصلاح کند که به سمت قاچاق نروند، ولی یکسری بازرگان ریسک پذیر داریم که اگر 90 درصد جریمه نقدی هم در نظر بگیرید باز هم برای آن‌ها به صرفه است.

چاپ این صفحه