چاپ این صفحه

بازگشت لباس های ورزشی پشمی به رقابت های تنیس

تعداد بازدید : 172
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۱۹
هرچند که در اوایل پیدایش ورزش تنیس استفاده از پشم در لباس های تنیس متداول بوده اما ظهور الیاف مصنوعی باعث کاهش استفاده از پشم و سایر الیاف طبیعی در این لباس ها شده است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، با این وجود توسعه روش های جدید تولید و ظهور پشم مرینوس فوق ظریف سبب شد تا الیاف طبیعی دوباره به لباس های ورزشی بازگردند.


اندی مورای، بازیکن حرفه ای تنیس در رقابت های تنیس ویمبلدون، نخستین مجموعه لباس تنیس که در آن از ترکیبات پشم استفاده شده و نخستین لباس در نوع خود است را بر تن می کند. این لباس توسط کمپانی AMC و با همکاری کمپانی وولمارک تهیه شده است.


مورای می گوید: "من از چندین ماه پیش شروع به پوشیدن و بررسی این لباس های کرده و از عملکرد آن ها بسیار راضی هستم. در زمینه کوچکترین موارد مربوط به لباس با طراحان همکاری نزدیکی داشته ام و بازخورد خود از لباس ها را به طور مرتب به آن ها ارایه داده ام. برای من عملکرد فنی لباس از اهمیت بالایی برخوردار است. پایداری لباس نیز بسیار مهم می باشد، سلیقه شخصی من این است که ظاهر لباس نیز تا حدی متفاوت باشد."

 

 


این مجموعه از 5 تکه لباس کشباف دو رو و بر پایه پشم تشکیل می شود: یک پلوشرت و یک شورت ورزشی برای بازی، یک تی شرت برای تمرین، یک رویی و یک هودی. پشم مرینوس به کاررفته در این مجموعه از استرالیا تامین می شود. در تهیه پلوشرت، شورت ورزشی، تی شرت و هودی از 35 درصد پشم مرینوس و 65 درصد پلی استر استفاده می شود. در ترکیب رویی نیز  73 درصد پشم مرینوس، 22 درصد پلی آمید و 5 درصد الاستان به کار رفته است.


مدیر عامل کمپانی وولمارک، استوارت مک کالو می گوید: "عرضه این محصول نوآورانه عملکرد پشم مرینوس را به سطح دیگری می برد و ثابت می کند که لباس های تهیه شده از پشم مرینوس هم از نظر استایل و هم عملکرد این قابلیت را دارند که در محیط های ورزشی منتخب مورد استفاده قرار بگیرند."


استفاده از پشم مرینوس در لباس ها باعث تنفس پذیری فوق العاده، تنظیم حرارت بدن و حس نرمی بی نظیر بر روی پوست می شود و به ورزشکاران کمک می کند تا در زمین بازی احساس خنکی و راحتی داشته باشند. الاستیسیته طبیعی الیاف پشم برای ایجاد خاصیت کشسانی در لباس ایده آل است ضمن این که مقاومت آن در برابر بو باعث می شود تا بازیکنان برای مدت زمان بیشتری احساس شادابی و تمیزی داشته باشند. علاوه بر آن پشم صددرصد زیست تجزیه پذیر می باشد که به این معناست که بسته به خاکی که در آن دفن می شود ظرف مدت چند ماه تا چند سال تجزیه خواهد شد. 


این پارچه ها مطابق با ویژگی های کیفی سختگیرانه وولمارک مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند و دارای تاییدیه وولمارک می باشند.


پولوشرت، شورت ورزشی و تی شرت از نظر خواص عملکردی برای مثال تنفس پذیری، قابلیت انتقال و مدیریت رطوبت مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند تا تجربه راحتی را برای ورزشکاران فراهم کنند.

 
هرچند که تیم توسعه این مجموعه لباس موفق به تولید یک مجموعه کارکردی شده اما با چالش هایی نیز روبرو بوده که مهم ترین آن ها دستیابی به یک رنگ سفید درخشان برا ی پارچه می باشد که در رقابت های ویمبلدون یک ضرورت است. پشم به طور طبیعی آف وایت(فاقد سفیدی) است. محققان در نهایت موفق به رسیدن به رنگ سفید مورد نظر شدند.

 


هرچند که در حال حاضر تولیدکنندگان و برندهای مطرح در این بخش به تبلیغ در مورد مزایای طبیعی پشم مرینوس به عنوان یک لیف کارکردی می پردازند اما همچنان پتانسیل زیادی برای این الیاف در این بخش وجود دارد برای مثال در بازار تنیس. هیچ لیف دیگری قابلیت رقابت با مزایای طبیعی پشم مرینوس را ندارد. در نتیجه برای فعالیت های سبک تر نظیر یوگا و پیاده روی و فعالیت های سنگین تر نظیر دو و دوچرخه سواری و همچنین فعالیت های ماجراجویانه نظیر کوهنوردی و دریانوردی بهترین انتخاب است.


تیم توسعه محصول می گوید استقبال بی نظیری از پشم در بخش های ورزشی مختلف و فعالیت های اوت دور شده است و به لطف توسعه مداوم فناوری ها و ماشین آلات، فرصت های نامحدودی برای این لیف وجود دارد.


ظهور فناوری های کشبافی بدون درز و تخت بافی به برندها کمک کرده تا از پشم مرینوس در محصولات خود استفاده و فرصت های جدیدی را در این بازار خلق کنند. این فناوری ها امکان تولید لباس های فنی و کارکردی از پشم مرینوس را فراهم می کند که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی نیز کسب کرده اند. از فناوری های تخت بافی و بافندگی بدون درز نه تنها در تولید لباس های بیس لایر بلکه لباس های مید و اوت لایر نیز می توان استفاده کرد.


پشم، جدا از این که دارای خواص عملکردی ممتازی است، یک لیف طبیعی، زیست تجزیه پذیرو تجدیدپذیر هم هست که آن را به انتخابی ایده آل برای افرادی که می خواهند کمترین تاثیر را بر محیط زیست داشته باشند تبدیل می کند. با فشارهایی که این روزها از سوی مصرف کنندگان و قانونگذاران بر روی صنعت نساجی و مد در جهان وجود دارد، زنجیره تامین باید از مدل خطی و بی فایده به مدل گردشی پایدار تبدیل شود. پشم از این نظر دارای خواص منحصر به فردی است نظیر تجدیدپذیر و زیست تجزیه پذیر بودن و قابلیت استفاده مجدد و بازیافت.


مورای این لباس ها را در تمامی مسابقات برگزار شده در طول رقابت های تنیس ویمبلدون بر تن می کند. زمان عرضه جهانی این لباس ها نیز هم زمان با شروع رقابت ها یعنی 21 ژوئن بوده است.

     

 

چاپ این صفحه