چاپ این صفحه

کاهش چک‌های برگشتی رکورد زد

تعداد بازدید : 155
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۲۳
چهار ماه از اجرای قانون چک می‌گذرد و در شرایطی تعداد چک‌های برگشتی با کاهش چشمگیری مواجه شده که به‌نظر می‌رسد با این روند بتوان انتظار داشت که اعتبار به قانون چک بازگردد.

 با اجرای گام اول قانون جدید چک نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و این نسبت از ۴/ ۱۵ درصد در سال قبل از تصویب قانون جدید چک یعنی سال ۹۶ به ۸/ ۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از خبرگزاری مهر، گام دوم اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ برداشته شد و طی آن چک‌های جدید بنفش‌رنگ صیادی بین مردم توزیع و ثبت آنها در سامانه صیاد بانک مرکزی الزامی شد که با اجرای آن آمار چک‌های برگشتی به مبادله شده قدیمی از ۸/ ۹ درصد سال ۹۹ به ۵/ ۸ درصد در فصل بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

 

در سه ماه نخست امسال نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای جدید در حالی به حدود ۵/ ۳ درصد سقوط کرده است که در همین مدت نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای قدیمی حدود ۵/ ۸ درصد بوده است.

 

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درخصوص نتایج مثبت اجرای قانون جدید چک بر کاهش آمار چک‌های برگشتی گفت: تا الان دو گام مهم در قانون جدید چک برداشته شده است که موجب شده نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده از ۴/ ۱۵ درصد به ۵/ ۳ درصد برسد.  

 

او ادامه داد: اگر گام‌های دیگر اجرای قانون جدید چک محکم برداشته شود به یقین نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۵/ ۳ درصد هم پایین‌تر خواهد آمد و به نرخ چک‌های برگشتی کشورهایی همچون ترکیه و آمریکا نزدیک خواهد شد.

چاپ این صفحه