چاپ این صفحه

به بهانه رونمایی از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک توکیو؛ سیر تاریخی کج سلیقگی در 5 دوره اخیر المپیک

تعداد بازدید : 418
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۲۷
طراحی لباس کاروان ایران در المپیک توکیو با انتقاداتی همراه بود.

 از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک توکیو روز گذشته رونمایی شد و مثل همیشه واکنش‌های مختلفی به آن صورت گرفت و بازهم صحبت از کج سلیقگی در انتخاب طرح و رنگ مثل همیشه در آن نمود داشت.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از  ایلنا، انتخاب لباس رسمی کاروان المپیک یک کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه و مسابقات یکی از موضوعات مهمی است که معمولاً کشورها برنامه ریزی دقیق و حساب شده‌ای روی آن دارند و در انتخاب طرح و رنگ دقت زیادی بخرج می‌دهند تا هم از لحاظ صنعت مدلینگ و زیبایی شناسی جلوه کند و هم با فرهنگ و تمدن و آداب و رسوم آن کشور همخوانی داشته باشد و به نوعی معرف آن زیست بوم و اقلیم باشد و همین موضوع اهمیت و حساسیت انتخاب این طرح و رنگ لباس رسمی را نشان می‌دهد.

حساسیتی که اگرچه در سال‌های اخیر از سمت رسانه‌ها و مخاطبین لحاظ شده ولی مسئولین و دست اندرکاران امر نشان دادند به قدر کافی به آن قائل نبودند. با این حال بررسی لباس کاروان رسمی ایران در ادوار مختلف المپیک نشان از رشد و بهبود آن به مرور زمان می‌دهد و این نوید را می‌دهد که رفته رفته توجه و سلیقه بیشتری در این خصوص لحاظ می‌شود.

طرح لباسی که اخیراً از آن رونمایی شده هم به همین شکل است که اگرچه خالی از اشکال و انتقاد نیست ولی نسبت به دوره‌های پیشین پیشرفت محسوسی داشته و به مراتب بهتر از طرح‌های انتقاد آمیز دوره‌های پیشین است که جنجال زیادی بعضاً در خصوصشان به پا شد.

 

به پا شد.

 

4888566_387

طرح لباس کاروان ایران در المپیک 2016 ریو که انتقادات شدیدی به همراه داشت و انتخاب رنگ‌هایی که هارمونی درستی با هم ندارند و طرح‌هایی که به شدت دمده و کهنه هستند کار را به انتقادات شدید حتی در برنامه‌های غیر ورزشی و البته حمله تند طراح این لباس‌ها به منتقدان همراه بود.

nf00236324-2

4888564_144

 

المپیک 2012 لندن هم در خصوص انتخاب طرح لباس کاروان حواشی زیادی داشت. طرحی که ابتدا از آن رونمایی شد ولی به طور ناگهانی و یک روز قبل از شروع مراسم این طرح مورد استفاده قرار نگرفت و از طرح لباس رسمی آماده استفاده کردند که طراحی اختصاصی روی آن صورت نگرفته بود. این موضوع در وقت خودش بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت.

4888563_456

لباس کاروان ایران در المپیک 2008 پکن هم انتقادات شدیدی به همراه داشت. استفاده از دو رنگ از رنگ‌های پرچم ایران یعنی سبز و سفید که هارمونی رنگی مناسبی هم نداشت و البته طراحی این لباس‌ها شکل زیبایی به لباس‌ها نداده بود و رسانه‌های مختلف واکنش منفی نسبت به آن صورت دادند و در آن مقطع مسئولین امر این موضوع را پذیرفتند که طراحی خوبی صورت نگرفته است.

4888564_144

در المپیک 2004 آتن هم از طرح آماده لباس برای کاروان استفاده شده بود که این موضوع با انتقاداتی همراه بود.

4888565_912

از لباس کاروان ایران در المپیک 2000 سیدنی هم که 21 سال از آن می‌گذرد اطلاعات زیادی در دسترس نیست. در آن مقطع رسانه‌ها به شکل امروز متعدد و گسترده نبودند ولی طرح به کار رفته برای کاروان ایران نشان می‌دهد اگر بیش از طرح های بعدی قابل انتقاد نباشد کمتر هم نبوده است.

انتهای پیام/

چاپ این صفحه