چاپ این صفحه

دوام پنبه؛ تحولی به معنای واقعی کلمه

تعداد بازدید : 234
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۱۳
پنبه هم از لحاظ راحتی و هم دوام معروف است. امروزه می توان پارچه های تاری پودی یا کشبافی را طوری مهندسی کرد که از فرد در محیط های کاری، زمین های بازی و غیره محافظت کند بدون آن که ذره ای از کیفیت آن کم شود.

این فناوری های پایدار در کنار سایر تکمیل هایی که بر رروی پارچه پنبه ای انجام می شود نظیر فناوری انتقال رطوبت TransDRY® و فناوری دفع آب STORM COTTON™ می توانند بیشترین سطح عملکرد را در لباس های پنبه ای ایجاد کنند. 

46 درصد مصرف کنندگان، لباس های ورزشی پنبه ای را لباس هایی بادوام توصیف می کنند. در مورد لباس های ورزشی پلی استری و نایلونی درصد مصرف کنندگانی که از آن ها به عنوان لباس بادوام یاد می کنند به ترتیب 27 و 26 درصد است.

"کیفیت" می تواند تعاریف مختلفی برای مصرف کنندگان داشته باشد. 


58 درصد مصرف کنندگان عقیده دارند که "کیفیت خوب" به معنای پایداری یا دوام است، 23 درصد عقیده دارند که "کیفیت خوب" به معنای الیاف و مواد اولیه خوب و مستحکم است و 12 درصد هم عقیده دارند که "کیفیت خوب" به این معناست که پارچه به خوبی تهیه شده باشد.

فناوری TOUGH COTTON™


مصرف روزانه و شستشوی خانگی با فناوری TOUGH COTTON™ موسسه Cotton Incorporated جور در نمی آید. پارچه های تاری پودی و کشباف عمل شده با این فناوری دارای دوام بهتری هستند و در واقع ترکیبی از مقاومت سایشی، استحکام و ثبات رنگی را با هم دارند.

 

در فناوری فوق که بر روی لباس یا پارچه به کار گرفته می شود، از یک روش تکمیلی برتر برای دستیابی به استحکام و دوام مطلوب استفاده می گردد ضمن این که زیردست و دوخت پذیری پارچه نیز بهبود پیدا می کند. فناوری TOUGH COTTON  در مدت زمان استفاده از لباس از آن محافظت می کند و کیفیت پارچه در پایان دوره استفاده افت چندانی پیدا نمی کند. پس نگران چیزی نباشید. اندکی سایش و فرسایش تاثیر چندانی بر روی پنبه نخواهد گذاشت.

 

تست سایش مارتیندل برای پارچه های کشباف

.

تست سایش اشتول فلکس برای پارچه های تاری پودی


تا 8 برابر مقاومت سایشی بهتر برای پارچه های تاری پودی


تا 4 برابر مقاومت سایشی بهتر برای پارچه های کشباف


تا 56 درصد بهبود در استحکام در برابر پارگی

 

استفاده از پنبه در پارچه CORDURA®


پارچه های CORDURA® کمپانی اینویستا را می توان با استفاده از الیاف پنبه نیز تولید کرد تا ضمن استحکام و دوام، راحتی پارچه نیز در سایه استفاده از پنبه بهبود پیدا کند و بتوان پارچه به دست آمده را در لباس های کار، ورزشی و اوت دور مورد استفاده قرار داد. ترکیب پنبه و نایلون مقاومت سایشی پارچه را افزایش می دهد و میزان پارگی و ساییدگی آن را به حداقل می رساند.

با استفاده از الیاف پنبه در پارچه های CORDURA®  می توان وزن آن ها را از فوق سبک تا سنگین تنظیم کرد. این پارچه ها در ساختارها و بافتارهای متفاوتی در دسترس هستند و طراحی آن ها با هدف تولید محصولاتی با استحکام و دوام بالا و در عین حال راحت صورت می گیرد به نحوی که برای تمام فعالیت های ماجراجویانه مناسب باشند.

با استفاده از پنبه در ترکیب پارچه CORDURA® می توان استحکام آن را بیش از 50 درصد افزایش داد.


استحکام در برابر پارگی برای پارچه های تاری پودی

پارچه های COTTON CORDURA تا سه برابر مستحکم تر از پارچه های پنبه ای خالص هستند.


تست سایش اشتول فلکس برای جین

 

 

مقاومت سایشی پارچه های COTTON CORDURA تا 4 برابر بیشتر از پارچه های پنبه ای خالص است.


تست سایش مارتیندل برای پارچه های کشباف

 

مستحکم ترین لیف جهان


الیاف Dyneema® یک لایه پلی اتیلنی با استحکام بالا و تراکم پایین است که برای افزایش دوام و استحکام پارچه ها و مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این الیاف که توسط کمپانی DSM خلق شده است، ارایه دهنده سطح جدیدی از استحکام کششی و سایشی برای پارچه های تاری پودی می باشد و پارگی، سوراخ و گره های روی پارچه را کاهش می دهد.  

با ترکیب پنبه با الیاف داینیما که پیش از این در موراد صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت، می توان نخی با محتوای بالای پنبه به دست آورد که ضمن حفظ راحتی و نرمی استحکام پارچه را نیز بهبود می بخشد. از این نخ ترکیبی می توان به عنوان نخ تار و یا برای پر کردن پارچه تاری پودی و یا هر دو استفاده کرد و سطح جدیدی از محافظت را در پارچه به وجود آورد.

پارچه های داینیما که از ترکیب پنبه در آن ها استفاده شده است، در برابر پارگی مقاوم هستند. 


استحکام در برابر پارگی
 



تا 39 درصد بهبود در استحکام کششی
استحکام کششی
 

 

با سپاس فراوان از جناب آقای سعید حقیقی جهت ارسال متن انگلیسی این مقاله

چاپ این صفحه