چاپ این صفحه

پنبه را با پنبه رنگ کنید

تعداد بازدید : 273
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۱۵
از مزرعه تا مد

پنبه یک لیف سلولزی صددرصد طبیعی است و مانند الیاف مصنوعی دارای منابع نفتی و فرایندهای تولید الیاف بشرساخت نمی باشد. پس از برداشت پنبه و پاک کردن آن، می توان هر قسمت از این گیاه را مورد استفاده قرار داد از الیاف گرفته تا دانه و محصولات جانبی. در جهان سالانه بیش از سه میلیون تن محصولات جانبی گیاهان مانند خاک، ساقه، برگ، چوب و خاک تولید می شود. این محصولات کاربردهای مختلفی دارند نظیر خوراک دام، کمپوست و محصولات کنترل کننده فرسایش. امروزه می توان از آن ها در رنگزاهای مورد استفاده در منسوجات پنبه ای استفاده کرد.

 

 

فرایندهای رنگرزی EARTHCOLORS کمپانی آرکروما راهکاری مسولانه برای رنگرزی منسوجات می باشد که در آن از رنگزاهای به دست آمده از ضایعات کشاورزی که صددرصد فاقد نفت هستند، استفاده می شود. نتیجه این پروژه مشارکتی تولید یک رنگ سولفوری بوده که برای تهیه آن تقریبا صددرصد از محصولات جانبی گیاه پنبه استفاده می شود. فرایند تولید این رنگزا یک فرایند بیوسنتز است و هیچ ضایعات شیمایی مضری در طول این فرایند حاصل نمی شود.

 

یک فرایند مسوولانه ؛ انعطاف پذیری و دوام

رنگزاهای ارث کالرز برای رنگرزی لباس های تاری پودی و کشباف مناسب هستند. از این رنگزاها می توان برای رنگرزی نخ و پارچه به روش رنگرزی مداوم و برای رنگرزی لباس به روش رمق کشی استفاده کرد. از آن جایی که پایه این رنگزاها سولفور است، با سایر فرایندهای تکمیلی نظیر لیزر، شستشوی آنزیمی و تکمیل با اوزون سازگاری دارد.

 

ثبات رنگی، ثبات نوری و ثبات شستشویی این رنگزاها با رنگزاهای سولفوری متداول قابل مقایسه است.

 

 

با سپاس فراوان از جناب آقای سعید حقیقی جهت ارسال متن انگلیسی این مقاله

 
چاپ این صفحه