چاپ این صفحه

بر اساس آمارها در سال 2020 ؛ 56 درصد صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا مشمول تعرفه ترجیحی بوده است

تعداد بازدید : 190
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۱
در سال 2020 کل ارزش صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا معادل یک میلیارد و 41 میلیون دلار بوده که 56 درصد آن با استفاده از تعرفه ترجیحی انجام شده است.

بر اساس آمار منتشر شده در سال 2016 صادرات ایران در کالاهای مشمول GSP به اوراسیا معادل 191 میلیون دلار و کل صادرات ایران به اوراسیا در همان سال برابر با 535 مییلیون دلار بوده است این ارقام در سال 2020 به ترتیب به 584 میلیون دلار و 1041 میلیون دلار رسیده است.

صادرات ایران در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به کشورهای عضو اوراسیا، صادرات کالاهای مشمول GSP و همچنین سهم صادرات کالاهای مشمول GSP از کل صادرات (به میلیون دلار) به شرح زیر است:

 

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، کتاب تعرفه اوراسیا در سال ۲۰۲۰ شامل ۱۲ هزار و ۲۸۵ کد تعرفه ۱۰ رقمی است که از این تعداد ۲۶۵۶ کد تعرفه مشمول GSP است. همچنین فهرست ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران مشمول ۵۰۴ ردیف کد ۱۰ رقمی است که ۹۶ ردیف تعرفه (معادل ۱۹ درصد اقلام تحت پوشش موافقت‌نامه ایران با اتحادیه مذکور) با فهرست کالاهای مشمول GSP هم‌پوشانی دارد.

بر اساس عرف تجارت بین‌الملل و قوانین مربوطه در صورتی که کالاها مشمول دو نوع تخفیف در حقوق ورودی باشد، متقاضی می‌تواند از یکی از تخفیفات استفاده کند. با توجه به اینکه میزان تخفیفات کالاهای مشمول موافقتنامه که مشترک با فهرست GSP هستند از تخفیفات ۲۵ درصدی GSP بیشتر بوده و یا در موارد اندکی حداقل برابر با تعرفه GSP است، متقاضیان در مورد کالاهای مشمول موافقت‌نامه از تخفیفات مندرج در موافقتنامه موقت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده می‌کنند.

پس از انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با عنایت به حذف تعرفه‌های گمرکی در طول زمان برای حداقل ۸۰ درصد کالاها، نیازی به برخورداری از امتیاز GSP نخواهد بود که این مورد در قوانین مربوط به GSP آن اتحادیه نیز ذکر شده است.

با این حال این امکان وجود دارد که برای چند سال اول اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد که تخفیفات هنوز به طور کامل اجرایی نشده‌اند، استفاده از تخفیفات GSP در روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه کماکان حفظ شود. این مورد در خصوص موافقت‌نامه تجارت آزاد آن اتحادیه با ویتنام نیز وجود داشت.

چاپ این صفحه