چاپ این صفحه

نوسانات نرخ ارز؛ سردرگمی فروشنده، تردید خریدار

تعداد بازدید : 482
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۱۳
مهندس علی جعفر- مدیرعامل شرکت ثمین فرتاک

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز به گفته مهندس جعفر، روند ثبت سفارش برای کلیه کالاهای وارداتی و کمبود ارز نیمایی‌، انتقال ارز نیمایی توسط صراف‌های منتخب در سامانه تجارت، زمان‌بندی و محدودیت‌های ثبت سفارش‌، اخذ مجوزها از صنایع استان‌، گرفتن مبالغ ارسال شده از جانب فروشندگان اصلی در خارج از کشور و امکان‌سنجی صادرات به ایران به‌طور مستقیم و غیر مستقیم و نهایتاً حمل کالا از مهم‌ترین مشکلات پیش رو فعالین صنعتی و اقتصادی است.

وی تأکید می‌کند:« واحدهای بافندگی برای تأمین نخ و لاکرا با شوک‌های حاصل از نوسانات قیمت نخ مواجه هستند این در حالی است که روال فروش پارچه اغلب به صورت قراردادی و مدت‌دار انجام می‌شود؛ همچنین برخی از فروشندگان نخ بخشی از فروش خود را بصورت رسمی انجام می‌دهند اما بافنده، فروش خود را عمدتاً به‌ صورت غیر رسمی در جامعه پوشاک بطور مستقیم و غیر مستقیم خواهد داشت.»

 

*نساجی امروز: بیوگرافی و فعالیت‌های نوین فرتاک در صنایع نساجی کشور

متولد سال 1358 و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته نساجی گرایش تکنولوژی سال 1383 هستم. در حین خدمت سربازی در قسمت بازرسی پوشاک نیروی انتظامی به فعالیت می‌پرداختم و از سال 1385 به مدت 13 سال مدیریت فروش ماشین‌آلات نساجی را برعهده داشتم؛ سپس حدود یک‌سال به‌عنوان مشاور در جهت خرید ماشین‌آلات گردبافی و خط تکمیل پارچه‌های گردبافی فعالیت نمودم که در نهایت منجر به تاسیس شرکت ثمین فرتاک شد. از حدود مهرماه سال1399 این شرکت نمایندگی‌ ماشین‌های گردبافی از شرکت مایر ‌(‌آلمان) ، خط تکمیل پارچه‌های گردبافی از شرکت سانتکس (‌سوئیس) و ماشین‌های لمینیت از شرکت کاویتک (‌سوئیس‌) را برعهده دارد.

 

*نساجی امروز:وضعیت صنایع نساجی در بخش بهره‌گیری از ماشین‌آلات چگونه است؟

بدیهی است صنعت نساجی یکی از صنایع پر بها و ارزشمند برای کشور است به‌گونه ای که فرایند تولید این صنعت در هر بخشی از آن، با ایجاد شغل در جامعه در نگاه کلی همراه است.  محصول این صنعت با توجه به واردات  ماشین‌آلات  به‌روز از یک طرف و داشتن دانش فنی حاصل از سابقه دیرینه ایران در این صنعت از طرف دیگر با ایجاد بستر مناسب‌، قطعا توانایی صادرات برای تولیدکنندگان این صنف وجود خواهدداشت. 

در نگاه کلان یکی از مشکلات تولیدکنندگان، تأمین مواد اولیه است. اثر تسعیر نرخ ارز، معدود بودن فروشندگان مواد اولیه که طبیعتاً روی کیفیت و کمیت مواد اولیه خریداری شده تأثیر می‌گذارد از جمله مشکلاتی است که حالت شناوری و سردرگمی را هم برای فروشنده و هم برای خریدار ایجاد می‌کند.

همچنین طولانی بودن و مشکلات متعدد جهت گرفتن مجوزهای پروانه بهره‌برداری و کارت بازرگانی برای تولید‌کنندگانی که می‌خواهند به‌صورت رسمی واردات داشته باشند و نگرانی‌های حاصل از عدم حمایت تولیدکنندگان در بخش پرداخت‌های مالیاتی و دارایی از جمله موانعی هستند که پیشرفت تولیدکنندگان به‌ویژه گردبافان را در جهت رسیدن به اهدافشان با کندی همراه می‌سازد.

برای مثال واحدهای بافندگی برای تأمین نخ و لاکرا با شوک‌های حاصل از نوسانات قیمت نخ مواجه هستند این در حالی است که روال فروش پارچه اغلب به صورت قراردادی و مدت‌دار انجام می‌شود؛ همچنین برخی از فروشندگان نخ بخشی از فروش خود را به‌صورت رسمی انجام می‌دهند اما بافنده، فروش خود را عمدتاً به‌ صورت غیر رسمی در جامعه پوشاک بطور مستقیم و غیر مستقیم خواهد داشت .

 

*نساجی امروز:به اعتقاد شما مهم‌ترین چالش‌های صنعتگران نساجی چیست ؟

روند ثبت سفارش برای کلیه کالاهای وارداتی و کمبود ارز نیمایی‌، انتقال ارز نیمایی توسط صراف‌های منتخب در سامانه تجارت، زمان‌بندی و محدودیت‌های ثبت سفارش‌، اخذ مجوزها از صنایع استان‌، گرفتن مبالغ ارسال شده از جانب فروشندگان اصلی در خارج از کشور و امکان سنجی صادرات به ایران به‌طور مستقیم و غیر مستقیم  و نهایتاً حمل کالا، از جمله مشکلات پیش رو هست که پیوسته درحال تغییر بوده و نمی‌توان یک نسخه کلی جهت رفع این این موارد ارائه کرد.

ولی به هر حال از آنجایی که کارخانجات نساجی در کشور ما برای تداوم و به‌روزرسانی خط تولید خود بیشتر وابسته به واردات هستند، وظیفه نمایندگان ایرانی ماشین‌آلات مذکور در این برهه زمانی پررنگ تر به‌نظر می‌رسد. نکته دیگر این‌که حمایت سیستم بانکی از تولیدکنندگان معتبر با گزارشات شفاف مالی آنها، در جهت تخصیص وام‌های تنفس‌دار می‌تواند کمک بسزایی به رشد و ارتقا کیفی محصولات و جبران کمبود محصولات نساجی نماید.

 

*نساجی امروز: تحریم‌ها و نوسانات نرخ دلار، چه تبعاتی بر تعامل و مراودات فنی و تجاری شما گذاشته است؟

متأسفانه با توجه به شرایط حاضر ، ارزش ریال در برابر یورو از ماه آوریل 2020 ،  افت شدیدی داشته که این امر قدرت خرید را در ابتدا طبعاً کاهش داد، اما به تدریج جهت کاهش واردات محصولات نساجی با توجه به تفاوت قیمت محصولات وارداتی، تقاضا برای محصولات ایرانی افزایش پیدا کرد و در نتیجه نیاز به ماشین آلات خطوط تولید بیشتر شد.

به این نکته هم در خصوص پوشاک بهتر است اشاره شود که شهرهای ایران پروازهای متعددی را در روز به مقصد ترکیه داشت که پوشاک به صورت مسافری خرید و وارد مملکت می‌شد اما در حال حاضر به دلیل گران تمام شدن بهای کالای ترکیه‌ای نسبت به کالای ایرانی این امر مقرون به‌صرفه نیست؛ همچنین محدودیت‌های کرونایی تمام این فرصت‌های مخرب بازار داخلی را از بین برده است.

به‌نظر می‌رسد اگر نرخ ارز بالا بماند و دیگر شاهد نوسان آن نباشیم و به این ترتیب تکلیف زنجیر به هم پیوسته سرمایه‌گذار تا مصرف‌کننده نهایی روشن خواهد بود .

کمرنگ شدن ارتباط سازندگان ماشین‌آلات متأثر از فشار تحریم‌ها باعث هزینه بر شدن واردات مواد اولیه و ماشین آلات  شده است  اما تولید‌کننده از تصمیم‌گیری به موقع جهت تأمین نیاز جامعه با شرایط جاری، ناگزیر است. قطعاً جهت دستیابی به اهداف خود با وجود مشکلات متعدد واردات‌، مسیر خود را پیدا نموده است. شایان ذکر است حصول این امر به میزان قابل توجهی به فعالیت نمایندگان ماشین سازان در کشور بستگی خواهد داشت.

قطعاً از سرگیری روابط عادی ایران با سایر کشورها، نه فقط در خرید مواد اولیه ، لوازم یدکی و ماشین‌آلات تسهیل می‌شود، بلکه فرصت ارزشمند صادرات محصولات ایرانی را مهیا می‌سازد و این امر به جهانی شدن قیمت محصولات و ارز آوری بالاتر به مملکت ما کمک می‌کند و محصولات با کیفیت ایرانی جز کشورهای همسایه می‌توانند در کشورهای اروپایی هم جایگاه شایسته خود را پیدا کنند، این امر باعث ارتقاء کیفیت محصولات نساجی در داخل کشور شده و حق انتخاب مصرف کنندگان ایرانی هم بالاتر خواهد رفت.

 حداقل در صنف گردبافان (که فعالیت تخصصی ثمین فرتاک است) توانایی تولید محصول ایرانی با کیفیت صادراتی حتی به اروپا برای بافندگان ما وجود دارد زیرا بسیاری از واحدهای بافندگی پیش از ریاست جمهوری ترامپ، ‌در بخش صادرات توانمند و فعال بودند اما در دوره وی به دلیل مسدود شدن سوئیفت بانک‌های ایرانی، با مشکلات فراوان جهت گرفتن پول حاصل از فروش به کشورهای دیگر روبرو شدیم به همین دلیل صادرات اغلب به صورت غیر رسمی و یا قطره چکانی انجام می‌شود.

 

*نساجی امروز:نکته پایانی

بهبود روابط بین‌الملی برای ایران با توجه به معادلات سیاسی خارج از کنترل‌، شکل ویژه‌ای به شکل زندگی تجاری و تولید خواهد داد اما نوسانات دوره‌ای ارتباطات ایران با کشورهای دیگر  همواره نشان داده که تولید‌کنندگان ایرانی در مواقع مورد نیاز، از مسیر خود جدا نشده‌اند و پیوسته با شرایط موجود سعی به ادامه تولید و ارتقاء خط تولید خود نموده‌اند.

 

چاپ این صفحه