چاپ این صفحه

امیدوار به اجرای موفق پروژه حسگر عیب‌یاب پارچه

تعداد بازدید : 248
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۱۶
دکتر آرش دانش- مدیرفنی و بازرگانی شرکت سیمرغ آزما علم پایه (سیازما)

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، مهم‌ترین عامل موفقیت در تمام صنایع از جمله نساجی را  ارائه محصول منطبق با استانداردهای روز دنیا و بالاترین کیفیت می‌داند و می‌افزاید:. تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات و طراحی‌های به‌روز و کارآمد، مشکلات را رفع نماییم و ارائه کالاهای باکیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب، بزرگ‌ترین تبلیغ برای هر مجموعه تولیدی و صنعتی است و سایر صنعتگران نساجی را به حرکت در مسیر توسعه‌ای، سوق می‌دهد. 
دکتر دانش، ابراز می‌دارد: دستگاه‌های نساجی عمدتاً وارداتی هستند و نسبت به تکنولوژی آنها واقف هستیم اما ساخت آنها در کشور بسیار اندک و محدود انجام می‌شود. بخشی که در صنعت نساجی بر روی آن متمرکز هستیم‌، عیب‌یاب‌های پارچه است که معمولاً از کشورهای مختلف با معایب و محاسن متعدد وارد می‌شوند. یکی از معایب آن عدم ارائه خدمات پس از فروش است و به نوعی یک‌بار مصرف هستند که به محض بروز کوچک‌ترین آسیب یا از کارافتادگی راهی جز تعویض قطعه به نظر نمی‌رسد اما تلاش می‌کنیم حسگرهایی برای عیب‌یابی پارچه طراحی نماییم که نمونه اولیه آماده شده و علاوه بر رفع مشکلات قبلی، عیوب بیشتری شناسایی و برطرف خواهد شد.

 

*نساجی امروز: بیوگرافی و معرفی فعالیت‌های سیازما


دانش‌آموخته مقطع دکترای نجوم و اختر فیزیک و دارای 10 سال سابقه فعالیت ‌به‌عنوان پژوهشگر در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و بخش توسعه فناوری طرح رصدخانه ملی ایران هستم. پیش از آن (‌سال1384) به‌عنوان مدیر کنترل کیفیت یکی از کارخانه‌های صنایع فلزی مشغول کار بودم.


اغلب همکاران سیازما ، از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف هستند. طی جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم در حال حاضر دانشگاه‌ها به یک مدرسه عالی تبدیل شده‌اند و ارتباط مستمری با صنعت ندارند و نیازهای روزمره صنعت در دانشگاه مطرح نمی‌شود؛ این عدم ارتباط باعث شده دانشگاهیان از مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف جامعه بی اطلاع باشند و طبعاً قدمی برای حل مسائل برندارند، ‌لذا  هدف از تشکیل شرکت سیازما ایجاد پل ارتباطی میان صنایع، خدمات و کشاورزی و دانشگاه‌های سراسر کشور است. 


فعالیت‌های سیازما  از ابتدا با هماهنگی یکی از مجتمع‌های صنعتی آغاز شد و پیرامون مورد مسائل و مشکلات صنعت با مدیران ارشد این مجتمع جلسات برگزار کردیم. معمولاً قطعات اغلب ماشین‌آلات صنعتی وارداتی هستند و با توجه به شرایط حال حاضر ایران، قطعه جایگزین تهیه و قطعه قدیمی راهی انبار کارخانه می‌‌شود. چند نمونه از حسگرهای مهم به تیم‌های دانشگاهی واگذار شد تا قطعه از کار افتاده را به چرخه تولید بازگردانند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و بیش از بیست قطعه مورد تعمیر اساسی قرار گرفت.


شعار سیازما ، ارائه خدمات در بالاترین کیفیت جهانی است و تا زمانی که نسبت به ساخت، تعمیر و ارائه محصولات طبق استانداردهای روز دنیا به شرکت‌های مختلف اطمینان حاصل نکنیم؛ این کار انجام نخواهد شد و متعهدیم که علاوه بر تعمیر یک قطعه، خدمات و پشتیبانی‌های قابل اعتمادی برای بهبود عملکرد آن لحاظ نماییم. دلیل نام‌گذاری شرکت این است که با توجه به توانمندی چشمگیر فنی و تخصصی ‌شرکت‌های دانشگاهی در کشور می‌توانیم مانند سیمرغ، تمام سوالات جامعه را بر پایه علم پاسخ دهند


در سیازما بخشی تحت‌ عنوان «نیک‌آفرینی» وجود دارد که هدف آن انجام فعالیت ماندگار، کاملاً علمی و کارآفرینانه است نه درآمدزایی. ‌به عبارت بهتر، کار خیری که منجر به کارآفرینی پایدار می‌شود. قرار نیست به قول معروف به کسی ماهی بدهیم، بلکه علاوه بر آموزش ماهیگیری به افراد، برای آنان تور و قایق نیز فراهم می‌کنیم.

کاری که پس از زلزله کرمانشاه آغاز شد و در یکی از روستاهای زلزله زده با استقرار دو دستگاه چرخ خیاطی صنعتی و آموزش به افراد، محملی برای تأمین معاش آنان به وجود آوردیم. سال گذشته در روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان،  بخش نیک آفرینی این فرایند را تکرار کرد و پس از کسب اطلاعات اولیه از دوستان دانشگاهی، متوجه توانمندی مردم آن منطقه در زمینه کشاورزی شدیم لذا تمهیداتی برای کشت گیاهان دارویی (‌با همکاری جهاد دانشگاهی و کشاورزان بومی) در مناطق مذکور مد نظر قرار گرفت تا هم به ارتزاق مردم و هم خدمتی ماندگار منتهی شود.

 

*نساجی امروز:کدام بخش از فعالیت‌های سیازما با صنعت نساجی مرتبط است و  شرایط این صنعت نساجی را در شاخه کاری خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟


صنعت نساجی به‌عنوان یک از قدیمی‌ترین صنایع انسان‌ها شناخته می‌شود و این صنعت در ایران بسیار پیشرفته بوده و طی بازدید از «موزه مردان نمکی زنجان» متوجه خواهید شد حدود دو هزار سال پیش در زمینه نساجی سرآمد بوده‌ایم.


در حال حاضر دستگاه‌های نساجی عمدتاً وارداتی هستند و نسبت به تکنولوژی آنها واقف هستیم اما ساخت آنها در کشور بسیار اندک و محدود انجام می‌شود. بخشی که در صنعت نساجی بر روی آن متمرکز هستیم‌، عیب‌یاب‌های پارچه است که معمولاً از کشورهای مختلف با معایب و محاسن متعدد وارد می‌شوند. یکی از معایب آن عدم ارائه خدمات پس از فروش است و به نوعی یک‌بار مصرف هستند که به محض بروز کوچک‌ترین آسیب یا از کارافتادگی راهی جز تعویض قطعه به نظر نمی‌رسد اما تلاش می‌کنیم حسگرهایی برای عیب‌یابی پارچه طراحی نماییم که نمونه اولیه آماده شده و علاوه بر رفع مشکلات قبلی، عیوب بیشتری شناسایی و برطرف خواهد شد.


با توجه به قدمت صنعت نساجی، تکنولوژی‌های روز صرفاً در بخش بافندگی وارد شده و  بافت پارچه به روش‌های مدرن انجام می‌گیرد اما عیب‌یابی، فرایندی است که همواره به صورت دستی و با حضور مستمر کارگر (اپراتور) انجام می‌شود. حسگرهای موجود قادر به تشخیص برخی عیوب هستند اما مشکلاتی هم به وجود می‌آورند که امیدوارم در ساخت حسگرهای سیازما این مشکلات به نحو احسن برطرف شود .

 
مهم‌ترین عامل موفقیت در تمام صنایع از جمله نساجی ارائه محصول منطبق با استانداردهای روز دنیا و بالاترین کیفیت است. تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات و طراحی‌های به‌روز و کارآمد، مشکلات را رفع نماییم و اطمینان داشته باشید ارائه کالاهای باکیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب، بزرگ‌ترین تبلیغ برای هر مجموعه تولیدی و صنعتی است و سایر صنعتگران نساجی را به حرکت در مسیر توسعه‌ای، سوق می‌دهد. 

 

*نساجی امروز:به موانع و مشکلاتی که در زمینه طراحی و تولید قطعات و دستگاه‌های مختلف وجود دارد، اشاره نمایید


یکی از مشکلات صنایع کشور، عدم ارتباط با بخش های دانشگاهی است. مسائل فراوانی در بخش‌های مختلف وجود دارند اما مدیران اغلب واحدهای صنعتی برای حل آن به مراکز علمی مراجعه نمی‌کنند و عملاً ارتباط میان صنعت و دانشگاه قطع است. برای شروع کار در صنعت نساجی با همکاری اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، ضمن بازدید از یک کارخانه بافندگی و کسب اطلاع از چالش‌های آنان، راهکارهایی در قالب سه طرح عنوان و پس از چندین ماه مطالعات مستمر علمی در دانشگاه و ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ‌سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین طرح، انتخاب و طراحی حسگر انتخاب شد، به مرحله پیش تولید رسید ‌و اکنون در مرحله تست قرار دارد.  


به اعتقاد من بزرگ‌ترین چالش صنعت نساجی، فقدان یک بخش مستقل برای ایجاد ارتباط میان مراکز علمی و واحدهای صنعتی است و امیدوارم اجرای موفق پروژه حسگر عیب‌یاب، آغازی برای فعالیت سیازما در راستای رفع موانع صنعتگران نساجی باشد.


تحریم‌ها و نوسانات شدید نرخ ارز، از چالش‌های مهم صنایع به شمار می‌آیند که تبعات نامطلوبی به همراه دارد برای مثال تحریم‌ها، وارداتِ بدون دردسر، تقبل هزینه‌های اضافی و سریع قطعات و ماشین‌آلات را متوقف کرده و صنعتگران نمی‌توانند به آسانی نیازهای سخت‌افزاری خود را تأمین نمایند؛ اگر هم دستگاه یا قطعه‌ای تهیه کنند، به قدری نوسانات نرخ ارز بالاست که زحمات بیشماری برای صنعتگر به بار می‌آید.

این قبیل نوسانات برای سیازما نیز مشکل آفرین است زیرا از ارائه طرح اولیه و برآورد ماشین‌آلات و قطعات موردنیاز ‌به صنعتگر و شروع فاز مطالعات تا انجام تست‌های اولیه هزینه‌ها چندبرابر افزایش پیدا کرده‌اند اما تمام تلاش خود را به عمل می‌آوریم که مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نوسان ارز را به حداقل برسانیم و در این راستا استفاده حداکثری از توان داخل مدنظر ماست. 


علاوه بر تمام این موارد با شیوع کرونا ، اتفاقات زیادی به وقوع پیوستند. با تعطیلی دانشگاه‌ها، امکان تعامل با اساتید به حداقل رسید و جلسات از طریق فضای مجازی برگزار می‌شدند اگرچه فاز مطالعات جهت اجرای پروژه صنعتی از راه دور امکان‌پذیر بود اما حضور مجریان و متخصصینِ پروژه، در یک محل و تبادل نظر به صورت مستقیم الزامی به نظر می‌رسید در حالی‌که با شیوع کرونا چنین فرصتی به حداقل رسید؛ عدم دسترسی به امکانات ‌آزمایشگاهی‌ دانشگاه‌ها نیز مشکل دیگر ما بود.

در عین حال سعی کردم حتی‌المقدور، پروژه‌ها را از راه دور انجام دهیم و در نهایت با حداقل حضور فیزیکی افراد، شرکت را سرپا نگه داریم. امیدواریم تا پایان سال با واکسیناسیون سراسری و فعالیت مجدد دانشگاه‌ها، مشکلات ما به حداقل برسد و با فرصت بیشتر و به صورت رو در رو در خدمت اساتید، دانشجویان و صنعتگران نساجی باشیم. 

 

*نساجی امروز:نکته پایانی


در نهایت از شما سپاسگزارم که با انجام یک مصاحبه، فرصتی به وجود آوردید تا سی‌آزما بتواند این پیام را به فعالین صنعت نساجی برساند که ظرفیت علمی بالایی در داخل کشور وجود دارد و کافی است از طریق پل ارتباطی، مسائل و مشکلات مطرح و به گروه‌های دانشگاهی ارجاع گردد تا در نهایت به رفع مشکلات، سودآوری صنایع و توجه دانشجویان به نیازهای مختلف صنعت و عدم اتکای صرف آنان به آموزه‌ها و تئوری‌های دانشگاهی منجر شود. امیدوارم به زودی با اتمام پاندمی کرونا، امکان تعامل دوجانبه با جامعه جهانی مهیا گردد.

چاپ این صفحه