چاپ این صفحه

تأثیر مذاکرات حضوری رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف

تعداد بازدید : 247
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۷/۲۶
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: آگاهی از قوانین وارداتی، تعرفه‌ای و کالاهای صادراتی محل مأموریت، نیازها، کاستی‌های بازار همچنین نقاط قوت محل مأموریت و انعکاس آن به سازمان متبوع از عمده وظایف رایزنان بازرگانی است.

علیرضا‌ حائری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره تاثیر حضور رایزنان بازرگانی در کشور‌های هدف گفت: در دنیای امروز، تجارت خارجی موتور توسعه بوده و نقش بسیار مهمی در روابط فی‌مابین کشور‌ها بر عهده داشته و ایجاد روابط تجاری مستحکم با همسایگان و کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای می‌تواند نقش اساسی در ثبات سیاسی، اقتصادی کشور‌ها داشته باشد و در ارتقای روابط سیاسی نیز نقش آفرینی کند.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از خبرگزاری میزان، وی افزود: روابط تجاری مستحکم با همسایگان و کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای، منجر به رونق اقتصادی در داخل هر کشوری شده که افزایش تولیدات داخلی، ایجاد اشتغال و ثروت را در پی داشته همچنین ارز آوری مناسبی را نیز به وجود می آورد.
 
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های توسعه تجارت و توسعه صادرات، حضور موثر و پر تلاش رایزنان بازرگانی در کشور‌های هدف است.

حائری اظهار کرد: رایزنان بازرگانی وظایف مهمی را بر عهده داشته و می‌توانند اطلاعات مفید و جامعی از وضعیت اقتصادی و تولیدی محل ماموریت خود تهیه و در اختیار فعالان اقتصادی کشور قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی از قوانین وارداتی ، تعرفه‌ای و کالا‌های صادراتی محل ماموریت، نیاز‌ها ، کاستی‌ها بازار  همچنین نقاط قوت محل ماموریت و انعکاس آن به سازمان متبوع از عمده وظایف رایزنان بازرگانی است.
 
حائری اظهار کرد: رایزنان بازرگانی می‌توانند نقش مهمی درساماندهی و اعزام هیئت‌های تجاری واقتصادی از هر دو طرف داشته باشند و کمک کنند تا مذاکرات فی‌مابین با موفقیت همراه شود.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران بیان کرد: ایجاد ارتباط با مقامات ارشد اقتصادی و اتحادیه‌های تولیدی و همچنین تولیدکنندگان محلی و تاثیر گذاری بر تصمیمات ایشان به نفع صادرکنندگان داخلی از دیگر فعالیت‌های رایزنان بازرگانی است.

وی اظهار کرد: تهیه گزارشات مستند از فعالیت‌های سایر رقبای محصولات صادراتی، از دیگر کشور‌ها و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مختلف از توانمندی‌های تولید کنندگان داخلی نیز ازوظایف این رایزنان است.

حائری در ادامه گفت: اطلاع از سیستم‌های تشویق صادراتی در کشور محل ماموریت و نظرسنجی از مصرف کنندگان محلی در خصوص کالا‌های ایرانی و ارائه آن به تجار و تولیدکنندگان داخلی نیز می‌تواند به فعالان تجاری در کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم سیاست دیپلماسی فعال، علی الخصوص با کشور‌های همسایه را در پیش گرفته و به دنبال افزایش سهم کالا‌های صادراتی در این کشور‌هاست همچنین با توجه به عضویت کشورمان در پیمان شانگهای و برقراری تعرفه ترجیحی با کشور‌های حوزه اوراسیا،  اقدامات موثری صورت گرفت.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: اقدام نخست این بود که تعداد رایزنان بازرگانی ایران در سایر کشور‌ها افزایش یابد تا بتوانیم اطلاعات جامع تری از وضعیت اقتصادی و تولیدی و قوانین محلی کشور‌های بیشتری را داشته باشیم.

وی افزود: شاید این مسئله مطرح شود که که با توسعه فناوری و از طریق اینترنت می‌توان بسیاری از اطلاعات مورد نیاز بازرگانان را براحتی بدست آورد. این سخن درستی است، اما حضور رایزنان بازرگانی در کشور هدف و برقراری ارتباطات گسترده حقیقی و رو در رو با صاحبان صنایع و همچنین مقامات تصمیم گیرو اتحادیه‌های صنفی از طریق حضوراین رایزنان در محل به نحو مطلوبتری انجام می شود و مذاکرات حضوری تاثیراتی دارد که قطعا از طریق مجازی قابل حصول نیست.

حائری اظهار کرد: در حال حاضر و بر مبنای اطلاعات دریافتی از طریق سازمان توسعه تجارت، کشورمان فقط در پنج کشور جهان دارای شش رایزن بازرگانی است که به نظر می‌رسد با اهداف صادراتی کشور و اقتصاد مقاومتی که بر پایه توسعه صادرات بنا شده است همخوانی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: قرار است تا سال آینده تعداد رایزنان بازرگانی به ۶۰ عدد برسد و بدیهی است که افزایش رایزنان بازرگانی در سایر کشور‌ها می‌تواند در بسط و توسعه مناسبات تجاری فی‌مابین موثر بوده و به اهداف صادراتی کشور کمک بسزایی کند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: رایزنان بازرگانی  را باید از بین تجار ، فعالان اقتصادی خوشنام و فعال کشور انتخاب کرد تا حتی الامکان با فرهنگ و زبان کشور محل ماموریت خود آشنایی‌های اولیه را داشته باشند و دارای اهلیت و سابقه موفق در تجارت باشند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر این نمایندگان تجاری توسط سازمان توسعه تجارت و از بین کارمندان آن سازمان گزینش و انتخاب می‌شوند.

حائری تاکید کرد: با توجه به نقش موثر، مثبت و انکار ناپذیررایزنان بازرگانی درامر توسعه تجارت وصادرات، افزایش تعداد کشور‌های هدف و انتخاب افرادی شایسته، مرتبط و کاردان میتواند اثرات خارق العاده‌ای درتوسعه مناسبات تجاری و حتی سیاسی کشورمان با شرکای تجاریمان داشته باشد.

چاپ این صفحه