چاپ این صفحه

تولید پارچه جین دیجیتال توسط محققان آمریکایی

تعداد بازدید : 314
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۸/۲۳
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در ایالات متحده آمریکا موفق شده اند از طریق چاپ جوهر بر روی پارچه پنبه ای، پارچه جین دیجیتال تولید کنند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  این پارچه با شش استایل مختلف از جین مشابهت دارد. نمونه هایی که با استفاده از یک کامپیوتر و چاپگر آماده شده بودند، شباهت خوبی با پارچه های جین تولید شده توسط نیروی کار انسانی و به روش متداول داشته اند.

به گفته محققان تکرار استایل های مشخصی از جین به روش چاپ جوهرافشان نسبت به استایل های دیگر و همچنین تکرار یک سری ویژگی های مشخص مانند رنگ نسبت به ویژگی های دیگر ساده تر است.

پیش بینی آن ها این است که چاپ دیجیتال یک روش جایگزین مناسب برای تولید محصولات جین جدید در آینده می باشد که نیاز به مصرف آب کمتری هم  دارد.

مینگ وانگ-سرپرست نویسندگان این تحقیق-گفت :  برای اسکن یک تصویر با وضوح بسیار بالا از اسکنر با رزولوشن بالا استفاده شده است. پس از آن تصویر به یک فایل کامپیوتری با قابلیت نگهداری اطلاعات مربوط به رنگ و شفافیت منتقل شده است.

در مرحله بعد یک پارچه از پیش عمل شده که دارای وزن و بافتاری مشابه نمونه های سنتی جین بود، انتخاب شد. چاپگر مورد استفاده چاپگر لاتکس زیست سازگار بوده است. شش نوع مختلف از جین با افکت های شستشویی متفاوت نیز برای نمونه در نظر گرفته شد و مشاهده شد که با استفاده از چاپ دیجیتال می توان تمامی آن افکت ها را مجددا ایجاد کرد.

محققان کیفیت خط، بافتار، سبکی و همانندی کلی را نیز در کنار رنگ نمونه ها مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. آن ها دریافتند که به دست آوردن بافتار و کیفیت خط مشابه بسیار دشوار است. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  دلیل آن ممکن است نفوذ بالای جوهر در رنگرزی متداول باشد. در چاپ دیجیتال، فرایند چاپ بر روی سطح پارچه انجام می شود و جوهر چندان به عمق پارچه نفوذ پیدا نمی کند. این امر می تواند باعث بروز اختلاف در کیفیت خط و بافتار نمونه ها شود.

چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ اسکرین دارای مزایایی از جمله کاهش مصرف انرژی، مواد شیمیایی و پساب ها می باشد.

 

چاپ این صفحه