چاپ این صفحه

250 هزار میلیارد تومان منابع برای بازتوزیع به جای ارز 4200 تومانی

تعداد بازدید : 239
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ محل بحث جدی است، گفت: برای حذف ارز 4200 تومانی گندم و دارو حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان و برای کالا‌های اساسی هم ۶۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که جمع منابع بازتوزیع حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.

سیدحمید پورمحمدی گفت: تمام نمایندگان مجلس می‌دانستند استمرار ارز ترجیحی، فسادزا و رانت زا می‌باشد، منابع ملی را هدر می‌دهد و به تولید آسیب می‌زند و همه در حذف آن موافق بودند، ولی چون بحث کلیات بود در مورد جزئیات به ویژه در نحوه اجرا، ابهام داشتند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از اکسپورتنا، وی گفت: در حال حاضر سه قلم کالای عمده؛ نهاده‌های دامی، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی داریم که ارز ترجیحی دارند که اگر ارز هر کدام از این‌ها حذف شود دولت معادل آن یارانه ریالی در نظر گرفته است تا بازپرداخت کند.

پورمحمدی ادامه داد: برای گندم و دارو حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم و برای کالا‌های اساسی هم ۶۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که جمع منابع بازتوزیع حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، البته تعدادی را هم از دهک‌های بالا حذف خواهیم کرد و به این میزان اضافه خواهد شد؛ بنابراین میزان یارانه‌ای که سال آینده دولت پیش بینی برای بازپرداخت کرده سرجمع؛ ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: نگرانی نمایندگان مجلس به این شیوه رفع خواهد شد و دولت برای این موضوع برنامه ریزی کرده است.

چاپ این صفحه