چاپ این صفحه

مصوبه دولت برای کاهش تعرفه ابریشم اجرایی نشد

تعداد بازدید : 242
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه مصوبه هیات دولت برای رساندن تعرفه واردات ابریشم به 20 درصد اجرایی نشده است، گفت: تولیدکنندگان به استفاده از مواد مصنوعی به جای ابریشم رو آورده‌اند.

  حامد چمن‌رخ، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در مورد تأمین مواد اولیه این صنعت گفت: بیشتر مواد اولیه صنعت فرش از داخل تأمین می‌شود و ابریشم‌های مرغوب و انواع پشم وارداتی است. با توجه به محدودیت‌های ارزی، پروسه واردات دچار مشکل شده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از اکسپورتنا، وی افزود: علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده در دو سال اخیر مبنی بر رساندن تعرفه واردات ابریشم به ۲۰ درصد و تصویب در هیئت دولت، این مصوبه هرگز ابلاغ نشد و ابریشم همچنان با نرخ بالایی وارد می‌شود.

 

به گفته چمن رخ، تا دو سال قبل تعرفه ترجیحی داشتیم که تعرفه بالا را جبران می‌کرد اما از وقتی مدت زمان تعرفه ترجیحی تمام شد، ابریشم با قیمت بالایی وارد کشور می‌شود که همین مسئله باعث شده برخی از تولیدکنندگان به جای ابریشم از مواد مصنوعی استفاده کنند که آسیب جدی به حیثیت فرش ایرانی وارد می‌کند.

در ادامه این نشست، حمید ذوالانواری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان فارس با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی همچون بیماری است که در بیمارستان وزارت صمت به این حال و روز افتاده و حالا می‌خواهد این بیمار بدحال را به بیمارستان درجه ۲ وزارت میراث فرهنگی انتقال دهد، گفت: مطمئن هستیم که وزارت میراث فرهنگی تخصصی در حوزه فرش ندارد و هنر – صنعت فرش در این وزارتخانه از دست خواهد رفت.

وی افزود: دولت باید فرصتی دهد تا سازمان فرش و صنایع دستی زیرمجموعه دولت تشکیل شود تا متخصصان و فعالان این حوزه وضعیت صنعت فرش را بهبود دهد؛ این در حالی است که متأسفانه تاکنون هیچ‌کدام از رؤسای مرکز ملی فرش ایران موفقیتی نداشته‌اند زیرا هیچ یک از آنها تجربه و تخصصی در فرش ندارند و فقط تحصیلات مرتبط دارند.

 

همچنین ابوالفضل رجبیان، رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان قم نیز با بیان اینکه با تصمیمات ناصوابی که در مورد انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی گرفته شده، مخالف هستیم؛ این مسئله تیر خلاص را به پیکر بی‌جان فرش که سابقه فرهنگی، اقتصادی و هنری در دنیا دارد، می‌زند.

 

وی افزود: با تصمیمات غیرتخصصی که با شعار «رسیدگی تخصصی به فرش» سر داده شد، نمی‌توان کار را جلو برد. وزارت صمت در حالی به دنبال تنزل درجه فرش دستباف است که باید این صنعت را ارتقا دهد و مرکز ملی را تبدیل به سازمان کند تا فرش دستباف به دوران اوج خود برگردد.

رجبیان با بیان اینکه در مورد انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی هیچ مشورتی با فعالان این حوزه و بخش خصوصی انجام نشده، گفت: این در حالی است ‌که فرش ایران جنبه صادراتی دارد و باید در وزارت صمت که یک وزارتخانه اقتصادی است، باقی بماند. وزارت میراث فرهنگی نه جنبه اقتصادی و نه سابقه‌ای در این حوزه دارد.

در ادامه این نشست، سعید عصاچی، نایب رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش استان اصفهان با تاکید بر اینکه مسئولین ما اصلاً اطلاعی از منزلت فرش ایران ندارند، تصریح کرد: در این صنعت دو میلیون نفر بافنده فعال هستند که با خانواده‌هایشان، هشت میلیون نفر می‌شوند. فرش ایران سفیر فرهنگی ما است و هنر – صنعت محسوب می‌شود. یک زمانی بعد از نفت، بیشترین صادرات ایران مربوط به فرش دستباف بود.

وی افزود: در تحریم‌ها تنها کالایی که به صورت مستقیم از آن نام برده شد، فرش دستباف بود چرا که آمریکا می‌دانست وقتی فرش دستباف به مشکل بخورد، تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت. متأسفانه مسئولین ما به این مسائل توجه نکرده‌اند.

عصاچی گفت: بعد از انقلاب با تعدد سازمان‌های متولی در مورد فرش مواجه شدیم درحالی‌که ما همواره فقط یک متولی واحد زیر نظر نهاد ریاست جمهوری می‌خواستیم.

وی ادامه داد: با این حال مرکز ملی تشکیل شد و قرار بود رئیس مرکز، معاون وزیر باشد اما هرگز این اتفاق نیفتاد. هم‌اکنون نیز بدون هماهنگی با بخش خصوصی و فعالان فرش تصمیم اشتباهی گرفته شده که نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند، بلکه بدتر هم می‌کند.

به گفته این فعال و تولیدکننده فرش دستباف ایرانی، مهاجرت روستاییان، افزایش بیکاری، کاهش تولید و … از جمله تبعات این‌گونه تصمیمات است. ما خواستار این هستیم که سازمان مستقل زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شود تا مشکلات را به صورت مستقیم با رئیس‌جمهور مطرح کنیم.

چاپ این صفحه