چاپ این صفحه

ارتقای سطح همکاری تجاری و بازرگانی ایران و ترکیه

تعداد بازدید : 160
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۱
رئیس اتاق کاشان برای بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه دموتکس ترکیه حاضر شد و از کلیه غرفه های ایرانی شرکت‌کننده در این رخداد بین‌المللی بازدید کرد.

محمود تولایی در این بازدید در جریان مسائل و مشکلات شرکت‌کنندگان قرار گرفت. جلسه مشترک با رئیس اتاق بازرگانی ترکیه در قاضی انتب از دیگر برنامه‌های رئیس اتاق بازرگانی و هیئت همراه بود. رئیس اتاق بازرگانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ارزیابی از اتاق بازرگانی قاضی انتب گفت: جلسه مشترکی با رئیس و اعضای هیئت مدیریه اتاق بازرگانی قاضی انتب برگزار شد.

قاضی انتب پنجمین استان صادر کننده ترکیه است و ظرفیت‌های تجاری و صنعتی مناسبی به خصوص در حوزه فرش ماشینی دارد و تلاش شد در گفت‌وگوهای انجام شده سطح همکاری تجاری و بازرگانی این استان با منطقه کاشان ارتقاء پیدا کند.

محمود تولایی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دموتکس ترکیه گفت: به تمام غرفه‌ها سرزدم. عدم رضایتی وجود ندارد. آنچه مایه افتخار است تمام غرفه‌های ایران در تراز غرفه‌های بین‌المللی است و باعث افتخار است و انگیزه‌ای برای حضور بیشتر در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. من به غرفه همه شرکت‌کنندگان سر زده و با هم صحبت کرده‌ام و مسائل و مشکلاتشان را شنیده‌ام. ما نمی‌گوییم بی‌عیب هستیم ولی تلاش خودمان را کرده‌ایم.

رئیس اتاق کاشان در پاسخ به این سوال که آیا جلسات هماهنگی بین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دموتکس برگزار شده است گفت: از دو ماه پیش اطلاعات شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه دموتکس دریافت شده است. دوستان مراجعه‌ای به اتاق نداشته‌اند و سعی کرده‌اند مسائل‌شان را به صورت فردی حل کرده و پیش ببرند ولی اتاق بازرگانی کاشان سعی کرد مسائل و مشکلات که به اتاق منعکس شد حل و فصل کند. البته بیش از 80-70 درصد شرکت‌کنندگان افرادی هستند که سابقه حضور در نمایشگاه بین‌المللی داشته و از تجارب قبلی برخوردار هستند.

تولایی تصریح کرد: وقتی صحبت جلسه می‌شود شاید احساس کنند اتاق می‌خواهد دخالتی در کارشان شود. اطلاع دارید که شرکت‌کنندگان رقیب همدیگر هم هستند با این وجود تلاش شد که این رقابت در نمایشگاه نشود، قیمت‌ها را برای جذب مشتری کاهش نداده و دامپینگ اتفاق نیفتد. البته فضای کسب و کار فضای شخصی است و ورود افراد بیرونی معنی خاصی ندارد. هماهنگی‌ها بیشتر در این راستا بود که قیمت ارائه شده در نمایشگاه تابع سقف و کف مشخص باشد و به همین واسطه غرفه‌داران از یک رضایت نسبی برخوردار بودند.

رئیس اتاق کاشان در پاسخ به این سوال که چرا ایران از پاویون مستقل در نمایشگاه دموتکس ترکیه برخوردار نیست پاسخ داد: ما همین الان هم خودمان را به ترکیه تحمیل کرده‌ایم. اتاق دنبال این است که از حضور تولیدکنندگان ترک در نمایشگاه تهران استفاده کند. بالاخره رقابت وجود دارد. قاضی انتب، کاشان ترکیه است و همین الان حضور ایرانی‌ها جا را بر تولیدکنندگان ترک تنگ کرده است. ما باید خودمان را تثبیت کنیم. هنوز در اینجا اکسبت نشده‌ایم و در سال‌ها اول انتظار نداشته باشید در بالای جلسه بنشینیم.

تولایی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برگزاری نمایشگاه دموتکس در ایران وجود دارد یا خیر گفت: من به صراحت بگویم با این موضوع موافق نیستم. آیا در ایران این ظرفیت وجود دارد که شرکت‌های خارجی را دعوت کنیم و آیا زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر وجود دارد. همین الان ظرفیت‌های موجود در قاضی انتب پاسخ‌گوی برگزاری نمایشگاه دموتکس نیست و فشار زیادی وجود دارد که این نمایشگاه در استانبول برگزار شود. این‌ها مسائلی است که اگر به آن توجه نشود آسیب آن بیش از فایده آن خواهد بود و نباید دچار فضای کاذب این گونه مسائل قرار گیریم. آیا آمادگی برگزاری نمایشگاه دموتکس به لحاظ زیربنایی، فرودگاه، مجموعه‌های اقامتگاهی و خدماتی برای برگزاری این گونه رویدادها فراهم است یا خیر؟

رئیس اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که شرکت‌کنندگان ایرانی با دست پر در نمایشگاه حاضر نشده و چشم‌وهم‌چشمی غالب بر برنامه‌ریزی و ارائه محصولات جدید است پاسخ داد: حتی اگر کسی برای چشم‌وهم چشمی به نمایشگاه دموتکس آمده است با کوله‌باری از تجربه بازخواهد گشت. باید در میدان حضور داشته باشیم تا تجربه کسب کنیم. همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز متولد نشده‌اند. بالاخره کسب و کار آسان نیست و باید برای آن هزینه داد و عمده آن مباحث مالی نیست ولی نیاز به کسب تجربه دارد. نباید این چیزها را های‌لایت کنیم که ایرانی‌ها در ترکیه برای چشم‌وچشم حضور پیدا کرده‌اند. باید در مسیر قرار گیریم تا به مقصد برسیم.

وی تصریح کرد: در سفر ترکیه جلسه‌ای با رئیس اتاق بازرگانی استان قاضی انتب ترکیه برگزار شد و گفت‌وگوی خوبی انجام شد و از هیئت مدیره اتاق بازرگانی ترکیه دعوت شد تا به ایران بیایند تا سطح همکاری تجاری و بازرگانی دو کشور به سطح قابل قبولی‌ افزایش پیدا کند.

چاپ این صفحه