چاپ این صفحه

صادرات نخ از پشم دباغی‌شده آزاد شد

تعداد بازدید : 185
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۴/۲۱
دفتر صادرات گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای، رفع ممنوعیت صادرات نخ از پشم دباغی‌شده را ابلاغ کرد.

علی‌اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نامه‌‌‌ای به تمام واحد‌‌‌های ستادی و گمرکات اجرایی، مصوبه بلامانع بودن صادرات نخ تولیدشده از پشم دباغی‌شده را برای اقدام، ابلاغ کرد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیات دولت اواسط خردادماه اختصاص تعرفه برای صادرات نخ پشم دباغی‌شده را تصویب کرده بود. نخ تولیدشده از پشم دباغی‌شده که صادرات آن از اواخر ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، از پشمی تولید می‌شود که پس از ذبح دام و در ابتدای فرآیند دباغی چرم، از پوست گوسفند برداشت می‌شود.

پشم دباغی به دلایل مختلف، بی‌کیفیت‌‌‌تر از پشم چیده‌شده از دام زنده است و برخی از فعالان صنعت فرش دستباف، یکی از علل افت جایگاه فرش ایرانی در بازار‌‌‌های جهانی را استفاده روزافزون از نخ پشم دباغی‌شده می‌‌‌دانند که دوام و رنگ‌پذیری کمتری نسبت به پشم چیده‌شده دارد.

کارشناسان معتقدند قیمت بسیار پایین پشم نسبت به گوشت، باعث بی‌رغبتی دامداران به چیدن پشم گوسفندان شده و اغلب آنها ترجیح می‌دهند به‌جای هزینه کردن برای چیدن پشم، گوسفند را با اندکی وزن بیشتر به کشتارگاه بسپارند. با آزاد شدن صادرات این محصول پیش‌بینی می‌شود که عرضه آن در بازار داخل کاهش یابد و ضمن ارز‌آوری و سودآوری صادرات برای کشور و تولیدکننده، استفاده از پشم دباغی‌شده در صنعت فرش دستبافت نیز کاهش یابد.

چاپ این صفحه