چاپ این صفحه

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران پاسخ داد: چرا حریف رقبای صادراتی نمی‌شویم؟

تعداد بازدید : 183
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۴/۲۸
عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه تولید‌کنندگان رقیب در ترکیه و چین با شرایط خیلی بهتری توان صادرات دارند، تصریح کرد: تولیدکنندگان ترکیه و چین با تعرفه صفر به روسیه پوشاک صادر می‌کنند، مشوق‌های هشت تا ۲۰ درصدی دارند، می‌توانند ال‌سی باز کنند و مشکلات و هزینه‌های تولید‌کنندگان ایرانی برای انتقال پول در سیستم بانکی را هم ندارند.

مجید افتخاری اظهار کرد: دولت به ما می‌گوید چرا به روسیه پوشاک صادر نمی‌کنید؟ در حالی که باید به این نکته توجه شود که در حوزه صادرات بازارهایی وجود دارد که روابط دیپلماتیک آنها با ایران مناسب است، اما شرایط صادرات در کشور ما پیچیده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان رقیب در ترکیه و چین با شرایط خیلی بهتری توان صادرات دارند، تصریح کرد: تولیدکنندگان ترکیه و چین با تعرفه صفر به روسیه پوشاک صادر می‌کنند، مشوق‌های هشت تا ۲۰ درصدی دارند، می‌توانند ال‌سی باز کنند و مشکلات و هزینه‌های تولید‌کنندگان ایرانی برای انتقال پول در سیستم بانکی را هم ندارند.


به گفته عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ، تولیدکنندگان ایرانی باید با تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی پوشاک صادر کنند، مشوق صادراتی و ال‌سی ندارند، برای انتقال پول باید بیش از ۱۰ درصد هزینه پرداخت کنند و با چندین نرخ ارز متفاوت مواجه هستند.


افتخاری با بیان اینکه صادرات برای تولیدکنندگان ایرانی توجیه و منطق ندارد، تصریح کرد: دولت می‌گوید راه نجات کشور صادرات است، اما امکانات آن را فراهم نمی‌کند. به گفته وی، ارزش صادرات پوشاک از ایران سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار است. البته سال گذشته به دلیل روی کار آمدن طالبان بخشی از صادرات که به افغانستان انجام می‌شد هم کاهش پیدا کرد.


عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ، افزود: اینکه بازرگانان از کشورهای دیگر در ایران حضور پیدا کنند و خودشان کالا بخرند، صادرات محسوب نمی‌شود. صادرات باید سطح تولید را بالا ببرد، دانش فنی وارد کند و منابع ارزی به کشور منتقل کند.


وی در ادامه درباره واردات زیپ به کشور، با اشاره به تنوع مصرف زیپ، اظهار کرد: زیپ فقط برای پوشاک مصرف نمی‌شود، بلکه در کالاهای دیگر از جمله کیف، کفش، پتو، لوازم منزل، کالای خواب و غیره هم مورد استفاده است.


به گفته این عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ، با توجه به اینکه تکنولوژی روز دنیا برای تولید زیپ در کشور وجود ندارد و تنوع و میزان تولید زیپ نسبت به مصرف آن کم است، واردات این محصول انجام می‌شود. در مواردی هم برای تولیدکننده زیپ تولید مدل‌های مختلف در حجم پایین صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین واردات یک موضوع طبیعی است‌.


وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان در مورد کیفیت زیپ‌های داخلی گلایه دارند، تصریح کرد: بخشی از این زیپ‌ها مطابق تکنولوژی روز نیست یا برای بازار غیر از پوشاک تولید شده است، بنابراین مشابه داخلی زیپ‌های وارداتی به لحاظ کیفیت و تنوع وجود ندارد. افتخاری همچنین علت فعالیت تولیدکنندگان داخلی زیپ با ظرفیت پایین را کاهش توان خرید مردم عنوان کرد و گفت: همه صنایع با این مشکل مواجه هستند و با ظرفیت پایین کار می‌کنند.

چاپ این صفحه